Någon här som jobbar som radio eller TV tekniker?
Skulle vilja veta mer om det yrket..
Är det lätt att få tag på jobb och utbildningar?
Vilka arbetstider handlar det om?
ungefärlig lön ?
mm.
Vill även veta mer om inspelningstekniker och hur det jobbet är jämfört med PA-tekniker.
Hur hård är Konkurensen om man startar eget?
Skildnaden i lön?
Hur mycket jobb finns?
mm.
Tack på förhand!
Radio/TV tekniker
- Jacob Henriksen
- PAR-30

- Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".
Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen. - Ort: Bollnäs
- Kontakt:
-
Jakob Carlsson
- PAR-64

- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Den stora skillnaden mellan att jobba som tekniker i en studio och spela in saker och jobba på konserter är att du får möjligheten att ta om saker som inte blir bra men samtidigt får man inte den direkta feedback som man får live, har själv planer på att börja jobba i studio nu och det jag nämner som skillnader är vad en kompis som jobbar i studio och live använder som argument för att få in mig i studion 
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Re: Radio/TV tekniker
Vi är nog ett par stycken i forumet som jobbar mer eller mindre ofta med åtminstone tv-ljud. Rena musiktekniker finns ibland på både live-, inspelnings- och sändningssidan, jag för min del har jobbat med alla typer av tv-produktion från drama, nyheter och reportage till galor, samt ljudbearbetning.Jacob Henriksen skrev:Någon här som jobbar som radio eller TV tekniker?
Utbildningar är en sak, jobb är en annan.Jacob Henriksen skrev:Är det lätt att få tag på jobb och utbildningar?
Idag finns betydligt fler utbildningar än för säg 20 år sedan, somliga är mer berikande än andra - för att uttrycka sig diplomatiskt. Min personliga åsikt är att ljudingenjörsutbildningen i Piteå är den utan konkurrens bästa nationella yrkesutbildningen (nej, jag har inte gått där själv och har inga ekonomiska intressen där
Jobb som tv-ljudtekniker finns dels i SVT/SR/UR-sfären, dels hosn privata aktörer. I den statsfinansierade verksamheten finns fortfarande främst traditionella tillsvidareanställningar, men projektanställningar liksom rena frilansuppdrag (för F-skattande egenföretagare) är också vanligt sedan många år. På den kommersiella sidan är det i princip uteslutande frilansuppdrag för egenföretagare. Arbetsmarknaden ser betydligt bättre ut i storstadsregionerna än i resten av landet, och allra bäst i stockholmsregionen - helt enkelt eftersom majoriteten av all nationell tv-produktion sker där.
På radiosidan har yrkesrollen sändningsljudtekniker varit under avveckling i många år till förmån för arbetssättet "självkör", där reportern/nyhetsuppläsaren/programledaren själv rattar sin sändning under enkla former. Det är dock främst enklare produktioner; mer komplicerade produktioner använder fortfarande sändningsljudtekniker.
Inom kommersiell radio är yrkesrollerna rätt uppluckrade idag; särskilda sändningstekniker förekommer inte så ofta utan självkör dominerar, ljudtekniker arbetar oftare med studioproduktion av reklaminslag och jinglar m.m.
För frilansuppdrag gäller att det personliga kontaktnätet är viktigt, första foten in kan vara besvärlig att få in.
Alla.Jacob Henriksen skrev:Vilka arbetstider handlar det om?
När du tittar på tv så jobbar tv-ljudtekniker, i princip samma för radio. Men visst, du börjar sällan innan 05 och slutar sällan senare än midnatt, om det inte handlar om OB-produktion (utanför studion).
Spridningen är stor, fackförbundet Unionen (f.d. SIF) kan säkert svara dig på var en normallön för en anställd tv-ljudtekniker kan ligga. En kvalificerad gissning är att det kan handla om ett intervall runt 20'-28' (ingångslön respektive slutlön). En F-skattande egenföretagare fakturerar i storleksordningen 3500-4500 kr/dag + moms, beroende på typ av arbete, erforderlig kompetens och arbetstider.Jacob Henriksen skrev:ungefärlig lön ?
- Måns Nilsson
- PAR-56

- Kontakt:
Det går i princip inte att får jobb på SR som "vanlig ljudtekniker", dvs regelpetare, eftersom det är självkör (och låter därefter) i allt större utsträckning; de få program som har ljudteknikerbehov (P1 Morgon, tex) klaras lätt med någon av dem som redan finns i organisationen.
Musiktekniker, möjligen. Det finns gott om dem i organisationen och de ska bli färre. Har man tur kan man efterträda någon där det inte finns någon i organisationen som vill flytta på sig.
Av och till dyker det upp vakanser, men de besätts främst av internt rekryterade personer.
Tufft, men så är det.
Å andra sidan, om man vill göra radioproduktion, så köper SR mer och mer program av externa bolag. Där finns det ju öppningar, men då är det ju inte direktsändningar, utan sändarledningen har en FTP-server i sig
Musiktekniker, möjligen. Det finns gott om dem i organisationen och de ska bli färre. Har man tur kan man efterträda någon där det inte finns någon i organisationen som vill flytta på sig.
Av och till dyker det upp vakanser, men de besätts främst av internt rekryterade personer.
Tufft, men så är det.
Å andra sidan, om man vill göra radioproduktion, så köper SR mer och mer program av externa bolag. Där finns det ju öppningar, men då är det ju inte direktsändningar, utan sändarledningen har en FTP-server i sig
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.