DMX for dummies!

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

Konstigt att det då funkar utan dmx terminator och med vanlig 3 POLIG audio kabel! haha, jag tror att alla få gö precis som dom vill, enklasty är väl att köra på det som funka rom inte plånboken är så fet och det räcker för dom jobbena som man gör,sen om nån det är standard eller inte skiter jag fullständigt i kan jag säga, kunderna är nöjd, jag e nöjd, alla e nöjd, sen kan dom som vill ha sin standard betala för det. haha,alal gö som dom vill :)

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Mattias Carlsson skrev:Konstigt att det då funkar utan dmx terminator och med vanlig 3 POLIG audio kabel! haha, jag tror att alla få gö precis som dom vill, enklasty är väl att köra på det som funka rom inte plånboken är så fet och det räcker för dom jobbena som man gör,sen om nån det är standard eller inte skiter jag fullständigt i kan jag säga, kunderna är nöjd, jag e nöjd, alla e nöjd, sen kan dom som vill ha sin standard betala för det. haha,alal gö som dom vill :)
Det fungerar - men det är ingen garanti för att det ska fungera...
//Magnus - Fegge & Mattes

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

nej visst är det så,men om det funkat i 10 år för mig med massa olika uppsättningar så ha man lixom glömt av domd är och lagt dom på hyllan,hehe. kommer dagen då dombehövs så trycker jag gärna dit en slutplugg dock och kan även tänka mig köpa anann kabel,dock så länge det funka med 3 polig xlr audio kabel och utan dmx terminator så finns det juh ingen anledning att börja använda heller.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Mattias:

Läs och förstå http://www.national.com/an/AN/AN-1057.pdf och förklara igen varför du inte tycker att man ska använda korrekt kabel och korrekt terminering.

DMX är en datasignal som är designad att bo i en viss miljö. Om du inte ger den den miljön så spelar du hasard med dina möjligheter att bestämma hur lampor ska blinka och vifta. Ditt val, ditt problem. Men kom inte och säg att vi inte varnade dig.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

varför ha jag juh redan svarat på måns. för det ha funka i 10 år och för det e billigare, simpelt att förstå

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Mattias Carlsson skrev:varför ha jag juh redan svarat på måns. för det ha funka i 10 år och för det e billigare, simpelt att förstå
Att det fungerat i 10år för dig är fortfarande ingen garanti att det fungerar i 10år för andra...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Tack Måns!
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Mats Lindgren skrev:
High End - återrapportering på samma pinnar som DMX-data, men överlagrat. Funkade utmärkt, gjort för Hog 2 systemet. Tveksam till om den funktionen togs med till Hog 3.
Heter numera DMX RDM och är en standard, som tyvärr få tillverkare stödjer.
http://en.wikipedia.org/wiki/RDM_(lighting)

En utmärkt liten bok om DMX "Recommended Practice for DMX 512 - A guide for users and installers " http://www.lsionline.co.uk/books/?-hrv54l
Skriven av den levande legenden Adam Bennette

Fördelen med 5-pol är ju att man kan faktiskt köra 2 DMX universum i samma kontakt, precis som AVO gör på vissa bord.

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Nej som jag sagt tidigare, alla gör precis som dom vill, men tror inte jag är ensam om att klarat mig bra på audio kabel och utan terminator

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Presentation: Tidigare tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB. Numera tekniker på Moretec AB sedan Juni 2024.
Kontakt:

Inlägg av Christopher Berg »

Har inte många nya effekter termitionen inbyggt i effekten??
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

bådde nya och gamla modeller ha väl så man kan dippa så den blir som en terminator, jag ha så på en hel del scans och grejer men ha aldrig använt det, men det finns den funktionen,tror det är sista dippen det står 120 ohm på.

Skriv svar