Jakten på det perfekta PA-ljudet

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Jakten på det perfekta PA-ljudet

Inlägg av Jonas Larsson »

”En riktigt bra bok om pa-teknik på svenska”, så skulle man kunna sammanfatta hela boken.

Boken är skriven av Hans Nicklasson och utgiven i maj 2006. Tack vare att den är så pass nyskriven känns informationen aktuell, tex kapitlet om digitalteknik där det har hänt mycket under de senaste åren. Hans har själv jobbat som ljudtekniker under många år och det märks att boken är skriven av en som har stor praktisk erfarenhet med många konkreta exempel, inte bara massa tung teori, dock finns även dessa delar för dem som vill fördjupa sig i ämnet.

Boken består av 4 st olika delar. I den första delen behandlas den utrustning som man kan tänkas stöta på. Här går man igenom all utrustning ifrån grunden, skillnaden mellan olika mikrofoner, lineboxar, kablage, en djupdykning ned i mixerbordets konstruktion och upplägg med signalvägar och olika in/utgångar och tanken bakom dessa. Vidare behandlas eq, effekter, processorer, delningsfilter, slutsteg, högtalare. Varje del av anläggningen har fått ett eget kapitel där dessa noggrant gås igenom.

Bokens andra del handlar om ljudteknikern och vilka krav som finns för att denne ska kunna handha all utrustning ifrån föregående kapitel på bästa möjliga sätt.

Del 3 behandlar genomförandet av ett arrangemang, hur bör man lägga upp sitt arbete, viktiga saker att tänka på, riders, lämna offerter på jobb, ljuddesign – vad vill man framhäva och på vilket sätt med vilka hjälpmedel. När allt detta är behandlat blir det mer konkret, hur ska högtalarna placeras för att leva upp till den förutbestämda ljuddesignen, hur bör utrustningen lastas och transporteras, vilka mikrofoner till vilka instrument, varför och hur? Intrimning av anläggningen med gainoptimering av av ingående utrustning. Hur man skapar de bästa förutsättningarna för ett lyckat soundcheck och efterföljande gig.

Bokens sista del behandlar pa-tekniken i teorin, här får man en genomgång i akustik, ellära, decibel, störningar och hur man gör för att förhindra dessa, digitalteknik mm.

Boken passar utmärkt för den som är nybörjare och har ett brinnande intresse, men även den lite mer inbitna ljudteknikern kan nog lära sig ett och annat och kanske få sig en tankeställare gällande nya arbetssätt.

Boken är på 412 sidor och i ett format något smalare än standard A4 papper, ett gediget uppslagsverk som gärna får åka med ute på vägarna och läsas under lediga stunder.

Boken beställs direkt ifrån http://www.hnljuddesign.se/ och priset är 369:- inkl moms, exkl frakt.

Bild
//Jonas - ljudoljus.net crew

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

Har fått hem ett exemplar idag och har blädrat igenom lite grann och läst en del. Väldigt lätt förstålig och lätt läst. Även att man kan mycket av det som står redan innan så är det kul att läsa det ändå och fräscha upp minnet lite grann. Hittills kan jag inte annat än att rekomendera denna bok!

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Såg den på kommunala Biblioteket och bläddrade lite. Bestämde att jag ska skaffa ett ex. Jag kommer nog att undvika att ratta ljudet själv på stora gig i framtiden, då jag märkt att jag inte tycker det är särskilt kul (t.ex. bitchiga artister som gnäller på medhörningen när man är som mest stressad med att samtidigt justera följeljuset), men jag kommer sannolikt att vara producent många gånger igen. Och då är en sån bok oumbärlig för att lära sig vilka prylar man behöver fixa fram åt dem som ska göra jobbet.

Användarvisningsbild
Anders Plato
PAR-30
PAR-30
Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
Kontakt:

Inlägg av Anders Plato »

Jag tänkte tipsa om en annan bok som också är bra.

Live sound mixing av Duncan R Fry
www.dunkworld.com

Jag har både den här och "jakten på det perfekta PA-ljudet" och jag tycker att Duncans bok är nog lämpligare för en som är helt ny i på PA-ljud.
Eftersom den är roligare skriven och har mer handfasta råd för hur man bör lägga upp jobbet.

Sen så när man har lite koll så är Nicklassons bok bättre tycker jag. För den går djupare in i ämnet.
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Det lilla jag bläddrat i boken räckte för att jag skulle bestämma mig för att köpa den, även om jag som sagt inte tänker ratta så mycket själv.

Angående sidodiskussionen så hade jag en duktig kille som skötte ljudet på den senaste showen, men han åkte till Kanarieöarna sista helgen, så då fick jag göra ljudet själv. När det var halvfullt och väldisciplinerad publik gick det bra, men med fullsatt och mycket sorl var det svårare att få till det. Men ljudet till publiken lät bra, dom var nöjda. Följespoten var en scanner som jag finjusterade med joystick, inte en stor följestrålkastare, om ni nu trodde det. Stressigt var det lik förbannat.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Raderat lite inlägg..

I denna tråd pratar vi om boken "Jakten på det perfekta PA-ljudet".
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Jonas Lundin
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Jonas Lundin »

Mycket bra bok! Man lär sig en massa nya saker man inte tänkt på tidigare.
Jonas "Joppe" Lundin
DJ, Ljud & Ljustekniker

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Jag passar på att rekommendera Meyer Sound Design Reference, för er som letar efter böcker som behandlar ljud riktigt grundligt.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Jacob Henriksen
PAR-30
PAR-30
Presentation: En kille på 21 vårar som sedan jag var 13 år intresserat mig av ljudteknik och har även självstuderat ljudteknik sedan dess. Främst med hjälp av Hans Nicklassons bok "Jakten på det perfekta PA-ljudet".

Sommaren 2013 uppfylldes en av mina drömmar då jag tillsammans med en kompis startade företag i branschen.
Kontakt:

Re: Jakten på det perfekta PA-ljudet

Inlägg av Jacob Henriksen »

Jonas Larsson skrev: Boken är skriven av Hans Nicklasson och utgiven i maj 2006. Tack vare att den är så pass nyskriven känns informationen aktuell, tex kapitlet om digitalteknik där det har hänt mycket under de senaste åren.
Hur pass oaktuell är informationen idag? Har Precis beställt ett exemplar...

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Niklas Elste »

Hur står sig boken "Practical Studio Techniques" Tredje utgåvan Skriven av Dr.Tom Misner

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

Kan rekommendera Master Handbook of Acoustics för den som vill fördjupa sig ännu mer.

Lite mer studioinriktad, men innehåller väldigt mycket nyttigt.

/Jocke
Jocke Hammar

Per Brandels
Rookie
Rookie

Inlägg av Per Brandels »

Jag tycker boken är lätt att förstå då det mesta annars är skrivet på engelska. Jag använder boken för mina gymnasieelever som läser ljudteknik kurserna

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.

Inlägg av Henrik Malmberg »

David Wennberg skrev:Jag passar på att rekommendera Meyer Sound Design Reference, för er som letar efter böcker som behandlar ljud riktigt grundligt.
Den har jag försökt att köpa, men det var inte så enkelt, har du ett ex?

/H

Skriv svar