Jag har besökt ljudoljus.net många gånger men detta är mitt första inlägg så jag hoppas det blir rätt.
Jag har arbetat mycket med lightjockey men har blivit nyfiken för hur andra större bord fungerar. Efter hundratals sidors manualer har jag förstått ungefär hur de fungerar, men det jag undrar är hur ni som arbetar med större produktioner lägger upp en konsert, föreställning etc på ett sådant bord? Det är främst livekonserter med improviserat ljus jag är intresserad av att veta mer om...
Mvh
Upplägg
-
Jonathan Lennerbrant
- Rookie

- Kontakt:
- Victor Göransson
- PAR-30

- Presentation: Frilansande ljustekniker/operatör/designer - http://delitesolutions.se
Det är ju vanligt att använda sig av Paletter. Alltså typ färdiga inställningar tl.x. man väljer den grupp/Lamptyp man vill styra och sen trycker på en palett som kan vara en Färg, Gobo, Position m.m. Sen så är det ju lite olika på olika bord, man kan om man nu har rörligt ljus, lägga rörelser på reglar och ju mer man höjer regeln desto större/snabbare blir rörelsen. Det finns så många och olika sätt att lägga upp en show på beroende på vad man har för ljusbord.
-
Jakob Carlsson
- PAR-64

- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Det beror ju mycket från person till person och vad man arbetar på för ljusbord. De gånger jag kör Pearl 2004 eller liknande så försöker jag ha minst 15-30 playbacks programmerade, det kan vara allt från att alla röda lampor på scenen är tända till att alla 16 movingheads kör runt över hela scenen, men jag försöker komma upp i 30 olika playbacks för att ha så mycket som möjligt att välja mellan enkelt under föreställningen. Sen programmerar jag aldrig in några färger i mina playbacks utan väljer färg direkt i paletten när jag vill byta.
På Light Jockey som jag kör ibland brukar jag bara slänga upp så många trnasparent cues jag kan med positioner och rörelser på det rörliga innan och köra färg och gobo "live" under konserten.
På Light Jockey som jag kör ibland brukar jag bara slänga upp så många trnasparent cues jag kan med positioner och rörelser på det rörliga innan och köra färg och gobo "live" under konserten.
-
Jonathan Lennerbrant
- Rookie

- Kontakt:
Upplägg
Tack för svaren!
Jakob: På dessa playbacks, sätter du ett färdigt ljus per regel eller delar du in alla lampor, positioner, macros, effekter etc?
Jag har förstått att antal reglar/sidor också spelar stor roll för hur man lägger upp sitt ljus eftersom man oftast lägger "ett slags ljus" per regel (om man inte lägger en cuellist eller liknande). Patchar ni någonsin om reglarna under pågående show för att variera sig och komma åt andra färger, positioner, effekter etc...?
Jakob: På dessa playbacks, sätter du ett färdigt ljus per regel eller delar du in alla lampor, positioner, macros, effekter etc?
Jag har förstått att antal reglar/sidor också spelar stor roll för hur man lägger upp sitt ljus eftersom man oftast lägger "ett slags ljus" per regel (om man inte lägger en cuellist eller liknande). Patchar ni någonsin om reglarna under pågående show för att variera sig och komma åt andra färger, positioner, effekter etc...?
-
Jakob Carlsson
- PAR-64

- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.