Pin-1-problem, [i]eller[/i] Tråden som jordades
- Måns Nilsson
- PAR-56

- Kontakt:
Pin-1-problem, [i]eller[/i] Tråden som jordades
Alltså, det här med Pin 1. Jag tänkte man kunde samla lite info om fixar och problematiska apparater här.
Jag har hört något i stil med "One british mic splitter has a screaming Pin 1 problem." Jag läste manualen till BSS MSR-604 i förrgår. Den ser *väldigt* misstänkt ut. Är det den?
Jag har hört något i stil med "One british mic splitter has a screaming Pin 1 problem." Jag läste manualen till BSS MSR-604 i förrgår. Den ser *väldigt* misstänkt ut. Är det den?
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
sarkasmer och DVBF.
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Jo men det med pin-1 problem är väll inte ett problem från början utan blir ett problem när det tar ström fär det e olika potentialskilnader på jordningen. I så fall är det då pin-1 problem eller jord problem?
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Peter Jönköping Hallin
- PAR-30

- Måns Nilsson
- PAR-56

- Kontakt:
Apparater med Pin1-problem fungerar hjälpligt, i det hörbara området, om det inte är någon potentialskillnad att tala om. Apparater utan Pin1-problem funkar även med rejäla potentialskillnadsproblem.Marcus Sandberg skrev:Jo men det med pin-1 problem är väll inte ett problem från början utan blir ett problem när det tar ström fär det e olika potentialskilnader på jordningen. I så fall är det då pin-1 problem eller jord problem?
Potentialskillnad är något som man, eftersom fysikens lagar är som de är, inte kan komma undan. Så länge du har mer än 1 punkt i ditt elsystem (och 10 mm kretskortsbana är mer än en punkt, bara att vi inte kan mäta det i normala fall) så kommer du att ha resistans och impedans mellan dessa olika punkter. Har du sedan flera vägar genom elsystemet som leder mellan två punkter, då kommer det att skapas en spänningsdelare som fördelar strömmen mellan dessa olika vägar.
Detta är normalt och inget konstigt. Av detta följer också att det är normalt med jordslingor! Man kan inte vara utan dem, inte utan att antingen samla alla ting i en enda oändligt liten punkt, eller stänga av elmatningen. (i det senare fallet så får man akta sig så att man inte bär högtalare för nära den avstängda utrustningen, eftersom en permanentmagnet i rörelse kommer att inducera ström i spolar, och således kan man få potentialskillnad även i avstängd utrustning, men jag tramsar. Åter till ämnet!)
Problemet uppstår emellertid när man blandar den ledare som ska skydda mot inducerade störningar med signalpåverkande kretsdelar. Det klassiska fallet är när man ansluter Pin 1 till 0V på kretskortet i mikrofonförstärkaren och litar på att skärmledaren ska jordas via kretskortsbanan till chassi och således till skärmburen som omsluter kretskortet (som ju normalt är kopplad till 0V). Detta leder till att de inducerade störningarna som skärmen bär (och det gör den för att den ska göra det! Meningen!) kommer att modulera 0V-skenan i mikförstärkaren, eftersom resistans och impedans längs den vägen gör att det måste läggas energi på att komma förbi. Den energin blir brum.
Det klassiska sättet att kontrollera denna spänningsdelare är att öka resistansen radikalt genom att lyfta pin 1, så att balansen mellan olika delar av systemet tippas. (här inser vi då också att det är på mer än ett sätt dumt att lyfta skyddsjord men inte signaljord, eftersom man då koncentrerar mer ström i skärmledaren.)
Och, det fungerar ganska bra att göra så. Så länge man har med brum att göra. Man får visserligen lägga ner massor med tid på att trippelkolla att man tar all el från samma ställe, ställa rackskåp på gummikuddar, lägga plywoodplattor under mixrar och i allmänhet hålla på med voodoo. Men det går att få till.
Fast bara för audiofrekvenser, och knappt det. Så fort störningarna är av en annan art än 50Hz så blir det trassel. Skälet är att en skärmstrumpa runt ett tvinnat par som inte är ansluten i bägge ändar blir en tokigt bra AM-antenn, särskilt som man håller på och skyddar den från att bli jordad på vägen (mantel runt alla enskilda par i multin, osv.). Den fångar upp och levererar störningar rakt in i apparaten. (Därifrån kommer praxis att lyfta skärmen i mottagande ända, inte i sändande. Det blir lite bättre om man inducerar Stockholm-Motala i utgångssteget än i ingångssteget. Men inte mycket.)
Hur ska man göra då? Ett par handfasta recept:
* Jorda allt, överallt. Personer som lyfter skyddsjord skjuts med nackskott utan föregående rättegång.
* Lägg med en ordentligt tjock jordlina i multibunten. Jorda ihop alla outboardrack med mixerPSU-jorden, skyddsjord, och så vidare. 10-25 kvadratmm är lagom. Sätt en Potentialutjämningsskena i alla rack, och jorda alla apparatchassier ordentligt.
* För alla mojänger som inte fungerar, terminera skärmen i samma jordpotential som chassit, och led vidare pin 2 & 3. En möjlig metod för tex ett FX-rack är att ha en multikabel för signaler, kopplad med multidon i en rackmonterad metallburk i FX-racket, och så dra ner alla skärmstift i chassi i rackburken, och koppla skärmledaren på hängkabeln inne i stativet till chassi den med, och sen inte ansluta Pin 1 i den feldesignade apparatens kontakt. Givetvis så jordar man chassit på multikontaktmojängen ordentligt liksom chassit på den trasiga apparaten.
* För mojänger som man kan bygga om eller konstruerar själv, designa så att Pin 1 på XLR'en eller chassi på telejacket kopplas med kortast möjliga väg (millimeter räknas!) till chassi, och dra ingen ledare från pin 1 till kretskortet. Koppla sedan ihop 0V på kretskort med chassi i en enda punkt, vid nätdelen.
Pin1-problem är alltså indesignade från början, eftersom det är billigare att sätta XLR'erna på kretskortet och våglöda rubbet. Att det fungerar för det mesta är ju bara för att vi är så vana vid brum att vi bygger runt detta konstruktionsfel med en massa specialåtgärder.
Blev det tydligare?
--
sarkasmer och DVBF.
sarkasmer och DVBF.
- Peter Jönköping Hallin
- PAR-30

Är det inte därför som Neutrik har små taggar kopplad till pin 1, på vissa av sina chassiekontakter? Eller ger detta inte tillräcklig bra koppling till chassiet?Måns Nilsson skrev:* För mojänger som man kan bygga om eller konstruerar själv, designa så att Pin 1 på XLR'en eller chassi på telejacket kopplas med kortast möjliga väg (millimeter räknas!) till chassi, och dra ingen ledare från pin 1 till kretskortet. Koppla sedan ihop 0V på kretskort med chassi i en enda punkt, vid nätdelen.
Tänker jag helt fel nu?
- Bilagor
-
- Taggarna i den röda ringen är kopplade till Pin 1
- kontaktdon02.jpg (117.56 KiB) Visad 4154 gånger
Det viktiga är att man står för sina egna konsekvenser.
- Måns Nilsson
- PAR-56

- Kontakt:
Är det inte chassi-öglan som jordas den vägen? (Med chassi-öglan menar jag alltså lödörat som sitter ihop med skruven som håller ihop kontakten, på klassiska XLR'er, och vars uppgift är att skapa en anslutning till chassi och hölje.)
Om det är så att Pin 1 jordas den vägen så är det bra, bättre än det mesta, men inte bra nog för saker som ska klara EMC-direktivets krav på störskydd på riktigt. För att det ska gå så behöver man göra systemdesign från början, och ta tex NC3MD-LX i chassit, liksom XCC-serien kabeldon. Då kan man börja tala om skärmning värd namnet.
Om det är så att Pin 1 jordas den vägen så är det bra, bättre än det mesta, men inte bra nog för saker som ska klara EMC-direktivets krav på störskydd på riktigt. För att det ska gå så behöver man göra systemdesign från början, och ta tex NC3MD-LX i chassit, liksom XCC-serien kabeldon. Då kan man börja tala om skärmning värd namnet.
--
sarkasmer och DVBF.
sarkasmer och DVBF.
- Peter Jönköping Hallin
- PAR-30

Nu fick du mig att läsa lite på Neutriks hemsida och där står det att det finns bådeoch, beroende på viket "efternamn" kontakten har;Måns Nilsson skrev:Är det inte chassi-öglan som jordas den vägen? (Med chassi-öglan menar jag alltså lödörat som sitter ihop med skruven som håller ihop kontakten, på klassiska XLR'er, och vars uppgift är att skapa en anslutning till chassi och hölje.)
Saxat från neutriks hemsida:
Female connector
-1 = mating connector shell to pin1 and front panel
-2 = separate ground contact to mating connector shell and front panel
w/o suffix = without ground / shell contact
Om man kollar på ritningen till den jag har på bilden så ser den ut som på bilden.
På det kontaktdonet du nämnde (NC3MD-LX) så står det såhär:
* All metal housing offers best overall RF protection and electromagnetic shielding
* New duplex ground contact for excellent contact integrity between chassis and cable connector
* Male connector's retention bar replaces plastic design with all metal version improving pull-out force
* Larger solder contacts for easier termination
* Optional connection to easily join pin1 to chassis ground
* D-style housing provides installation compatibility with industry standard D mounting dimensions
Vilket torde betyda att även med detta kontaktdon så skulle det kunna bli fel om man inte tänker sig för.
- Bilagor
-
- kontaktdon03.jpg (132.76 KiB) Visad 4071 gånger
Det viktiga är att man står för sina egna konsekvenser.
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Jo men är det inte lite defust att kalla det Pin-1 problem. I många fall så så e det så att det e jord det e problem med och inte stiftet Pin-1 i en XLR kontakt det kan lik gärna va en Tele plugg och där finns inte Pin-1.
Att det blir jordslingor förstår jag väl att det kan bero på många saker men i de flästa fallen så beror det på nätdelen i många olika prudukter. När 0v inte e helt 0volt och sen den jordas så blir det genast problem. en sådan sak som används väldigt vanligt är bärbara datorer Hur många e det inte som tejpar jorden på dessa bara bli kvitt från det.
I många fall där man får HF brumm eller störningar så kommer där även från nätdelen eller andra komponenter i enheten pga dålig nätdel som ger störningar eller dålig 0v som gör att övriga komponenter inte får en stabil nät ström och ger störningar.
Det e alltid resistan i kablar och när kablar blir långa så blir det väldigt hög resistans i dem vilket ger upphov till potentialskilnader i kablar. en värre om kablarna ligger på rulle då blir det även transformatoreffekt på den vilket gör att det blir en svag spänning i jorden.
Frågan e hur ska man komma ifrån det. Jag har varit med om att en tekniker han tejpa skydsjord på hela anlägningen utom mixern för att bli kvitt med jordbrummet. Det sdka tilläggas att han körde med obalanserat hela signalvägen utom från mikar. Detta en en sak som jag säger. Gör inte så!!! Tejpa aldrig jorden. det finns en anledning till att den heter skydsjord jo för att den ska skydda om något händer.
När mitt svar på "Pin-1" problem eller jord problem e att hålla sig till kvalitets prudukter, externa ljudkort till datorer, Bra jordning i anlägningen, korta kablar och hälst inte på rulle om inte så mycket e utrullat, och ström från ett ställe.
Att det blir jordslingor förstår jag väl att det kan bero på många saker men i de flästa fallen så beror det på nätdelen i många olika prudukter. När 0v inte e helt 0volt och sen den jordas så blir det genast problem. en sådan sak som används väldigt vanligt är bärbara datorer Hur många e det inte som tejpar jorden på dessa bara bli kvitt från det.
I många fall där man får HF brumm eller störningar så kommer där även från nätdelen eller andra komponenter i enheten pga dålig nätdel som ger störningar eller dålig 0v som gör att övriga komponenter inte får en stabil nät ström och ger störningar.
Det e alltid resistan i kablar och när kablar blir långa så blir det väldigt hög resistans i dem vilket ger upphov till potentialskilnader i kablar. en värre om kablarna ligger på rulle då blir det även transformatoreffekt på den vilket gör att det blir en svag spänning i jorden.
Frågan e hur ska man komma ifrån det. Jag har varit med om att en tekniker han tejpa skydsjord på hela anlägningen utom mixern för att bli kvitt med jordbrummet. Det sdka tilläggas att han körde med obalanserat hela signalvägen utom från mikar. Detta en en sak som jag säger. Gör inte så!!! Tejpa aldrig jorden. det finns en anledning till att den heter skydsjord jo för att den ska skydda om något händer.
När mitt svar på "Pin-1" problem eller jord problem e att hålla sig till kvalitets prudukter, externa ljudkort till datorer, Bra jordning i anlägningen, korta kablar och hälst inte på rulle om inte så mycket e utrullat, och ström från ett ställe.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Måns Nilsson
- PAR-56

- Kontakt:
<ironi>Jag ska genast be Neil Muncy och de andra ändra AES-papern där det står Pin 1 Problem</ironi>Marcus Sandberg skrev:Jo men är det inte lite defust att kalla det Pin-1 problem. I många fall så så e det så att det e jord det e problem med och inte stiftet Pin-1 i en XLR kontakt det kan lik gärna va en Tele plugg och där finns inte Pin-1.
Men å andra sidan, om man ger tusan i att köra med Clifftelejack så blir det rätt automatiskt. Ett sånt där vanligt telejack i metall med mutter blir faktiskt automatiskt rätt. Cliffjack med tre trådar in på kretskortet blir fel.
Nej, om det berodde på nätdelen så skulle det brumma om man så bara satte i ett par hörlurar på utgången och stod, klädd i gummikläder och lyssnade.Marcus Sandberg skrev: Att det blir jordslingor förstår jag väl att det kan bero på många saker men i de flästa fallen så beror det på nätdelen i många olika prudukter. När 0v inte e helt 0volt och sen den jordas så blir det genast problem. en sådan sak som används väldigt vanligt är bärbara datorer Hur många e det inte som tejpar jorden på dessa bara bli kvitt från det.
Det beror på att jordningen i hela systemet (dvs hela burken, det är inte begränsat till nätdelen) låter skit komma in där skit inte hör hemma.
Ja, potentialskillnad, likt skit, händer. Man kan inte bortse från det. Man måste ta itu med det. Om man har korrekt byggda manicker så är det inte ett problem. Det fungerar ändå. Kabel på rulle är förstås inte så kul, men det är mest ett termiskt problem i min bok.Marcus Sandberg skrev:
Han var dum. Du har rätt.Marcus Sandberg skrev:
Sunda tankar överallt. Men det hjälper inte om saker som BSS MSR-604 är designade med inbyggda GIGANTISKA Pin1-problem. Få miksplitters från 90-talet har bättre anseende än den, och ändå suger den. Hur ska man göra då?Marcus Sandberg skrev:
Och det där med "ström från ett ställe" -- det är ju vackert, och vi gör ju så för det mesta, men visst suger det?
--
sarkasmer och DVBF.
sarkasmer och DVBF.