Idrottsevenemang

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Kontakt:

Idrottsevenemang

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Hur går ni tillväga när ni gör speaker/musikljud för idrottsevenemang?

Högtalare på sidorna av läktarna eller framför läktaren?
I vilka lägen funkar det att ställa högtalare på marken framför? Vilken typ/modell av högtalare använder ni då? hur får ni upp dem från marken? Sätter ni nånsin tross runt hela sargen och flyger högtalare? Spelar ni nånsin tvärsöver planen för att täcka en läktaren?
Om subbar behövs för musik, hur tänker ni vid placering av dessa och i vilket antal i förhållande till topparna? vilka ankomsttidproblem kan man stöta på och hur löser ni dessa? är delay till nån nytta i något läge?

Hur grupperar ni högtalarna? Kör ni en lång slinga eller individuellt till grupper av högtalare för att kunna finjustera? Körs allt i mono eller är det nån sorts stereobild? Hur långa kabelvindor använder ni? trafos?Aktiva/passiva högtalare? använder ni nån sorts signaldistrubitionsenhet och isf vilken? eller körs allt på auxar/matris? vilken mixer brukar ni välja? prioriterar ni att ta ström från samma ställe? hur hanterar ni ifall speakervagnen är långt från mixplats(längre än vanlig multikabel-längd)?

berätta gärna om nåt jobb som funkat bra eller dåligt.

/ Anton

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag har gjort några idrott jobb och det har varit olika vid flera tilfällen. En gång så blev det R2 horn för att täcka ett stort område vid ett annat tilfälle så va det två läktare där jag tog den bortre läktaren med horn från ett torn och den långa med högtalare framför högtalaren. det som gjorde att jag inte hadde högtalare liggandes framför den lilla läktaren va att där fanns ingen möjlighet att dra fram signal och ström dit annars så hadde det blivit liggandes högtalare även där. Aktiva platslådor är bra till att lägga där.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

Vid större arrangemang, typ fotboll firidrott etc. Så har jag använt mig av mina trokänare Turbosound TMS3. Har då stackat 6 lådor i en solfjäder på en kortsidan på ställning. Det har funkat mycket bra. Då låter det även bra, inte typsikt speaker ljud.

Har också prövat med hedeliga TOA-trattar. Med dessa får man iväg ljudet nått jävulskt, men ljudkvalitet är väl lite si så där. Krävs en hel del jobb med eq:n. Högt delade subbar under är inte heller dummt.

Jag föredrar alltid alternativ 1. Men budget o förutsättningar finns inte alltid. Dock fungerar alltid alt 2, men inte med samma ljudkvalitet.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

ingen som gjort högtalare framför läktaren?

jag är lite nyfiken på den varianten.. antar att man måste få upp dem en bit så diskanten passerar första raden. frågan är vilken sorts stativ/upphöjningsanordning man kan använda.. samt vilken typ av högtalare. kan tänka mig att små koaxialer är perfekt. hade vart intressant med nån sorts clamp som man fäster i en bygel på högtalaren och sen skruvar fast på sargen.

den lösningen verkar ju klockren. med rätt placering ingen slapback-effekt. maximal ljudstyrka till publiken. inget spill på planen. jämn ljudnivå på läktaren. baksidan är väl möjligtvis att det blir starkare fram än bak och att det går åt massor av högtalare :)

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag har gjort jobb där jag stälde PA lådor framför läktaren. Viseligen bara på ena sidan för det fanns inte ström på andra sidan pluss att det va fult i TV. Jag va tvyngen att ställa lådorna bakom avbytar båsen som man använder i fotboll. Men ett par Grond stackade Line Array lådor skullle göra jobbet fint eller vanliga PA lådor som man tillitar uppåt. Biler på det jobbet litter i min gamla dator annars hadde jag lagt in dem här.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

För några år sedan var jag på Gothia Cup-invigningen två år i rad. Båda åren levererade dåvarande UA men de använde helt olika system. Första året stod det en SB218 och en 112 var tjugonde meter och spelade uppåt mot publiken. Andra året hade de däremot med sig ett gäng dV-DOSC som det groudstackade. Två goundstackar per långsida och en per kortsida (samt en massa SB218). Detta system lät inte hälften så bra som det första. Kanske berodde det på vem som satt bakom spakarna, men de störstsa problemen var efterklang och skillnader i volym.

Med dessa erfarenheter i bagaget skulle jag välja att använda mig av många småhögtalare utefter sidorna och inte några stora array av det ena eller andra slaget.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

När jag gjorde VM i plöjning 1991 i Kattarp, så hade vi den intressanta utmaningen att inte bara skulle vi låta långt (det går åt mycket åker när man tävlar, och den kan inte återanvändas), vi kunde glömma befintlig strömmatning, och vi skulle kunna klara att etablera talaranläggning på en ny plats med 25 minuters riv/flytt/rigg. Vad gör man?

Jo, vi grävde fram 8 st ASS-middar (dubbla E120), 4 topplådor med vars 2 2445+radialhorn, byggde en stegrack med delning (2KHz plus lite basskärning i 31-bandaren före. )

Vi rekvirerade en sån där höglyftande teleskoplastare med gafflar, fick tillsvetsat en flygram som vi surrade över gafflarna, byggde en Trilite-trossrektangel om ca 800*3600 mm, stackade ASS-tutan i en solfjäder på det, rickarackade fast det hela, och hängde paketet i 4 stroppar från flygramen. Multi-högtalarkabel ner från det. På släp tog vi en ljuddämpad trefasgenerator, med så pass stort skåp att man kunde rickaracka fast stegvagnen inuti, och så körde vi.

Det lät med god hörbarhet 2,5 km bort, och jag kunde omgruppera på 15 minuter (köra i ställning, koppla loss genset, ta av presenningen från tutan, släppa ner multihögtalarkabeln, lyfta 2 meter, köra i position så att genset stod rakt under klustret, koppla ihop, provspela, och maxlyfta armen. Tilta efter smak. Sätt speakern i hytten.)

Det har aldrig regnat så mycket på mig som den veckan. Det kom knappt nåt folk. Men jag hade ganska roligt, faktiskt, när jag väl hade köpt på mig en komplett stormrigg med sydväst, regnrock, och regnbyxor och gummikängor. Kungliga Skånska Trängregementet hade uppvisning i wienerbrödsbakning. Jag gick nog upp ett kilo bara av det.

Fabriksmekanikerna från både Kværneland och Överum (de två plogtillverkarna som har 100% av marknaden för tävlingsplogar) hade fullt upp med att serva och meppla. Lite F1-depå var det allt när 5 norrmän i Kværnelands rödgröna overaller svärmade runt en plog som behövde lite TLC.

Vem som vann? Den yngsta deltagaren, enda tjejen. 19-åriga Helga från Österrike sopade banan med de två farbröderna, en skotte och en nyazeeländare, som brukat vinna vartannat år. Helga hade dessutom minst traktor, en liten söt Steyr. Så totalt äg, som man säger i gamerz-branschen.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Finns det några bilder? =)
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar