Bose MA12
-
Johan Fälth
- PAR-64

- Inlägg: 751
- Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
Bose MA12
Som sagt, vad sägs om denna intressant låda(rör)?
Har hört många som lovsjunger dom.
Har pratat med Robban på Music City i GBG. På han låter det nästan som om det är det bästa som hänt världen på länge.
Dom har tydligen använts både av Owe Törnkvist och Lena PH på diverse turnéer.
Dom är ju grymmt diskreta. Verkar dock inte pumpa ut några bländande DB. Men det kanske inte behövs om dom nu får iväg ljudet så pass bra som det sägs. Man borde ju få samverkan ganska långt ner i registret då man bygger "arrayet" högt.
Vad säger ni?
Har hört många som lovsjunger dom.
Har pratat med Robban på Music City i GBG. På han låter det nästan som om det är det bästa som hänt världen på länge.
Dom har tydligen använts både av Owe Törnkvist och Lena PH på diverse turnéer.
Dom är ju grymmt diskreta. Verkar dock inte pumpa ut några bländande DB. Men det kanske inte behövs om dom nu får iväg ljudet så pass bra som det sägs. Man borde ju få samverkan ganska långt ner i registret då man bygger "arrayet" högt.
Vad säger ni?
"Det är aldrig för sent att ge upp"
-
Per Johanson
- PAR-64

- Inlägg: 1504
- Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
- Ort: Lidköping
- John Persson
- PAR-30

- Inlägg: 104
- Blev medlem: ons 19 okt 2005, 17:37
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Vi har köpt in 10 st till att börja med ljud trycket är väl inget att skryta med men det räcker till en hel del jobb där inte behöver spelas så starkt vilket nog är rätt många med facit i hand . frekvens gången är inte direkt spikrak ,man får hissa rätt bra från 6Khz ca och uppat bör delas nedåt vid 130-140hz
Men väger man in alla parametrar så är det mycket väl fungerande system med mkt hög flexibilitet och fantastiskt format och tämligen bra pris .Fungerar fantastiskt bra i kassa lokaler typ kyrkor och liknande .
Den största nackdelen är nog skarvhylsorna som man kopplar i hop lådorna med vi kommer nog att utveckla en egen variant har gjort en galge till våra vevstativ så det snabb och lätt riggat och tar minimalt med plats bilen och är oerhört diskret uppriggat .
Mvh John.
Men väger man in alla parametrar så är det mycket väl fungerande system med mkt hög flexibilitet och fantastiskt format och tämligen bra pris .Fungerar fantastiskt bra i kassa lokaler typ kyrkor och liknande .
Den största nackdelen är nog skarvhylsorna som man kopplar i hop lådorna med vi kommer nog att utveckla en egen variant har gjort en galge till våra vevstativ så det snabb och lätt riggat och tar minimalt med plats bilen och är oerhört diskret uppriggat .
Mvh John.
-
Johan Fälth
- PAR-64

- Inlägg: 751
- Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
Kör ni med bose egna processor?John PAAB skrev:Vi har köpt in 10 st till att börja med ljud trycket är väl inget att skryta med men det räcker till en hel del jobb där inte behöver spelas så starkt vilket nog är rätt många med facit i hand . frekvens gången är inte direkt spikrak ,man får hissa rätt bra från 6Khz ca och uppat bör delas nedåt vid 130-140hz
Men väger man in alla parametrar så är det mycket väl fungerande system med mkt hög flexibilitet och fantastiskt format och tämligen bra pris .Fungerar fantastiskt bra i kassa lokaler typ kyrkor och liknande .
Den största nackdelen är nog skarvhylsorna som man kopplar i hop lådorna med vi kommer nog att utveckla en egen variant har gjort en galge till våra vevstativ så det snabb och lätt riggat och tar minimalt med plats bilen och är oerhört diskret uppriggat .
Mvh John.
"Det är aldrig för sent att ge upp"
- John Persson
- PAR-30

- Inlägg: 104
- Blev medlem: ons 19 okt 2005, 17:37
- Ort: Östersund
- Kontakt:
-
Johan Fälth
- PAR-64

- Inlägg: 751
- Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
- John Persson
- PAR-30

- Inlägg: 104
- Blev medlem: ons 19 okt 2005, 17:37
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Vi har gjort en lite större gala på folkets hus i östersund för 550 matgäster .På scen hade vi ett husband med ca 10 pers samt lite gäst artister bl a Papa Dee, Nicklas Strömstedt ,Gladys Del Pilar etc funkade riktigt bra körde med 5 rör samt 2 st Sound precision 3X15 basar per sida . Sen har vi gjort en krog show på Gamla Teatern i Östersund fullt band 5 pers.Har även gjort 3dgr i Kungsholmens kyrka med Janne Schaffer ,Björn J-son Lindh samt Stefan Blomqvist med Scandinavian strings bestående av 30 stråkar samt en del smågigg.På samtliga giggen har det fungerat mkt bra man får köra på rätt hårt på grejorna men det räcker dock till inte så dumt om man har compressor/limiter som bromsar peakarna en smula .Men det låter mycket bra .Framför allt är grejen att det är ett line array vilket ger ett jämt ljud tryck i djupled .Kan dock påpeka att det spelar en del bakåt men dock inte mer än man kan leva med .Har väl inte hunnit med så mycket gig än med rören men hitintills har det bara vart possitivt . Lite ovant från början då man är van att kanske ligga -20 - -15 db på master och på MA 12 orna får ligga nära nollan hela tiden men det räcker precis, i ljud tryck 96-99DbA ca.
Mvh John.
Mvh John.
-
Johan Fälth
- PAR-64

- Inlägg: 751
- Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Inlägg: 1784
- Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Inlägg: 1890
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
- Ort: Skövde
Jag har också använt högtalare, däremot inte lyssnat på Bosses!
Sorry, kunde inte låta bli.. Tycker rent generellt att vi försöker snäppa upp oss lite vad det gäller stavning och meningsuppbyggnader, läs igenom era inlägg en gång extra!
Jag vill inte bli någon språkpolis, men forumet blir mycket mer lättläst och upplevs mycket mer seriöst om man lägger lite tid på sina inlägg, dessutom kan man ju fundera på om inlägget man skriver överhuvudtaget har något värde och om det överhuvudtaget bör postas.
Det sista var absolut inte riktat mot dig, utan till vissa andra på detta forum. Välkommen förresten!
Sorry, kunde inte låta bli.. Tycker rent generellt att vi försöker snäppa upp oss lite vad det gäller stavning och meningsuppbyggnader, läs igenom era inlägg en gång extra!
Jag vill inte bli någon språkpolis, men forumet blir mycket mer lättläst och upplevs mycket mer seriöst om man lägger lite tid på sina inlägg, dessutom kan man ju fundera på om inlägget man skriver överhuvudtaget har något värde och om det överhuvudtaget bör postas.
Det sista var absolut inte riktat mot dig, utan till vissa andra på detta forum. Välkommen förresten!
//Jonas - ljudoljus.net crew
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Inlägg: 1784
- Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Jag måste bara svara på ditt inlägg. Det finns ett handikapp som heter dyselexi och då har man ibland svårt att läsa och då ser man inte alltid vad man har skrivit för man har det man vill säga i huvudet. Man ser inte meningsbygnads fel mm. Tänk på det innan du klankar ner. Men jag ser att jag va otydlig för att ordet dessa föll bort. ursäkta.Jonas skrev:Jag har också använt högtalare, däremot inte lyssnat på Bosses!
Sorry, kunde inte låta bli.. Tycker rent generellt att vi försöker snäppa upp oss lite vad det gäller stavning och meningsuppbyggnader, läs igenom era inlägg en gång extra!
Jag vill inte bli någon språkpolis, men forumet blir mycket mer lättläst och upplevs mycket mer seriöst om man lägger lite tid på sina inlägg, dessutom kan man ju fundera på om inlägget man skriver överhuvudtaget har något värde och om det överhuvudtaget bör postas.
Det sista var absolut inte riktat mot dig, utan till vissa andra på detta forum. Välkommen förresten!
///Marcus
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Inlägg: 1890
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
- Ort: Skövde
Jag är mycket väl medveten om handikappet dyselexi och vad det innebär, jag kunde lika gärna påpekat i någon annans inlägg, men nu blev det just ditt.
Många på forum och liknande skriver fel av ren lathet och det tycker jag faktiskt är ett litet hån mot de som sedan ska läsa och försöka förstå sig på vad det är man har skrivet, att man sedan kan ha ett handikapp som gör det svårt har jag självklart fullständig respekt och förståelse för, ber om ursäkt om du tolkade det fel och personligt, det jag vill få fram är att alla bör ta sig lite mer tid och läsa igenom sina inlägg istället för att bara haffsa ihop något som ingen förstår innebörden av ändå.
Många på forum och liknande skriver fel av ren lathet och det tycker jag faktiskt är ett litet hån mot de som sedan ska läsa och försöka förstå sig på vad det är man har skrivet, att man sedan kan ha ett handikapp som gör det svårt har jag självklart fullständig respekt och förståelse för, ber om ursäkt om du tolkade det fel och personligt, det jag vill få fram är att alla bör ta sig lite mer tid och läsa igenom sina inlägg istället för att bara haffsa ihop något som ingen förstår innebörden av ändå.
//Jonas - ljudoljus.net crew
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Inlägg: 1461
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: vettet
- Kontakt:
Stavkontroll hjälper en bra bit på vägen sägs det (jag är inte drabbad, däremot är min bror det)
Om dyslexi är den enda förklaringen till varför folk skriver illa på nätet så har tamigfan hela lunarstorms befolkning dyslexi. Ni som är dyslektiker får man ha överseende med, men resten som bara verkar slarva för att "folk fattar ju ändå"... ja. Det gör ju ont i ögonen efter en stund.
*kliver ner från pallen*
Om dyslexi är den enda förklaringen till varför folk skriver illa på nätet så har tamigfan hela lunarstorms befolkning dyslexi. Ni som är dyslektiker får man ha överseende med, men resten som bara verkar slarva för att "folk fattar ju ändå"... ja. Det gör ju ont i ögonen efter en stund.
*kliver ner från pallen*
"This is the updated input list"
- Carl Breander
- PAR-46

- Inlägg: 355
- Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
- Ort: Sweden
- Kontakt:
-
David G. Åhman
- PAR-36

- Inlägg: 209
- Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00
ändra till svenskt tangentbord, så får du alla bokstäver.. de står inte rättsymboler på dom men du får "vanlig" sättning så om du inte sitter och tittar på varje bokstav du skriver så funkar det ypperligt.Martin B skrev:tyvar sa har jag bara internet pa min laptop som e kopt i usa och saknar darfor vissa bokstavar sa det marker man lattoch genast bytte diskutionen topic
bara ett tips.
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Inlägg: 1890
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
- Ort: Skövde
I den kyrka som jag är "tekniker" i så har vi installerat 2 st MA12 i den stora salen tillsammans med 2 st MB4 basar, i den lilla salen sitter 1 st MA12 och på läktaren mindre modeller som jag inte har i huvudet.
Ljudet blir ju väldigt riktat och slaskar inte iväg upp i taket trots att det är en väldig takhöjd, kort sagt så låter det kanon!
Systemet är mycket estetiskt och passar perfekt i en kyrka med vita väggar där installationen smälter in bra. Högtalarna drivs med ett Bose steg via en LEM 24 processor.
Tyvärr sparades pengar in vid installationen, och mixplats ligger kvar på läkaren, jag vet, förkastligt.. Ska försöka ta tag i det.
Ljudet blir ju väldigt riktat och slaskar inte iväg upp i taket trots att det är en väldig takhöjd, kort sagt så låter det kanon!
Systemet är mycket estetiskt och passar perfekt i en kyrka med vita väggar där installationen smälter in bra. Högtalarna drivs med ett Bose steg via en LEM 24 processor.
Tyvärr sparades pengar in vid installationen, och mixplats ligger kvar på läkaren, jag vet, förkastligt.. Ska försöka ta tag i det.
//Jonas - ljudoljus.net crew
-
Per Johanson
- PAR-64

- Inlägg: 1504
- Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
- Ort: Lidköping
-
Anton Jonsson
- PAR-46

- Inlägg: 373
- Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
- Ort: Mariestad
-
Johannes Tegern
- PAR-46

- Inlägg: 476
- Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
- Ort: Sverige
- Kontakt:
- Robert Hillbom
- PAR-36

- Inlägg: 228
- Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
- Ort: Skärplinge
- Kontakt:
Angående BOSE.... Är det någon som provat deras L1-system? Det med parasollfoten!! Hörde det på LLB senast och blev mäkta imponerad. All elektronik sitter i "foten" så det är bara att docka på högtalarrören (2st) och köra. Kunde köpa till en bas som påminnde en hel del i storlek som en sån transportbur man har till katterna.
Johan som demade satt med en gitarr och mic och hade röret bakom sig (!) när han spelade. Fanns inte en tillstymmelse till rundgångsantydan och ljudet var klockrent. Han hade t.o.m varit ut och rockat på 4st såna system. Arrangören hade hettat till och sagt att "för helvete - NI skulle ju ha med PA!!". När Johan berättade att de redan hade riggat upp det så hade de fått en utskällning till
Arrangören hade dock lugnat ner sig när han fick höra hur de lät. Efteråt hade barpersonalen kommit fram och sagt att "det var första gången de hade hört vad bandet sjungit". Nu kanske man inte ska tro på precis ALLT vad en säljares munläder får ur sig, men visst till mindre rocklokaler kan de säkert funka. Till akustisk musik eller tal så funkar det säkert bra. Om man ska ha ett litet smidigt system som är lättroddat så måste ju det vara rätt optimalt... Priset var nämligen INTE vad man trodde det skulle ligga på - utan långt därunder.
Ser att de har satt pris på Bosses hemsida på 1.998$ för ett system inkl. 2st rör med fot och en sub. Med dagens fina dollarkurs är det riktigt bra pris.
Appropå katt så säljer JAM det för 18.900:- till slutkund inkl. moms
Länk till systemet här:
http://www.bose.com/controller?event=VI ... =l1_m1_1b1
Såg även att de kommit ut med en "version 2" för 2499$
http://www.bose.com/controller?event=VI ... =l1_m2_1b1
Johan som demade satt med en gitarr och mic och hade röret bakom sig (!) när han spelade. Fanns inte en tillstymmelse till rundgångsantydan och ljudet var klockrent. Han hade t.o.m varit ut och rockat på 4st såna system. Arrangören hade hettat till och sagt att "för helvete - NI skulle ju ha med PA!!". När Johan berättade att de redan hade riggat upp det så hade de fått en utskällning till
Ser att de har satt pris på Bosses hemsida på 1.998$ för ett system inkl. 2st rör med fot och en sub. Med dagens fina dollarkurs är det riktigt bra pris.
Appropå katt så säljer JAM det för 18.900:- till slutkund inkl. moms
Länk till systemet här:
http://www.bose.com/controller?event=VI ... =l1_m1_1b1
Såg även att de kommit ut med en "version 2" för 2499$
http://www.bose.com/controller?event=VI ... =l1_m2_1b1
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster

