utbildning universitet/högskola

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Andres Ceron
PAR-20
PAR-20

utbildning universitet/högskola

Inlägg av Andres Ceron »

hej alla!

har en fråga och hoppas få svar på det här..

Jag vill plugga vidare efter gymnasiet till ljudtekniker/ljudingenjör..

Min fråga är nu, vad är bästa sättet att kunna plugga/utbilda sig till det?

Några universitet eller högskola nära stockholm eller i stockholm? Kanske runt Uppsala eller liknande?..

tack på förhand

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden

Inlägg av Gustaf Gagge »

jag pluggar på dramatiska institutet som är en högskola. här finns ingen ren ljudtekniker utbildning däremot finns det en teatertekniker utbildning och en ljuddesign utbildning. nästa intagning är våren 2010 .

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Som ljudingenjör finns det väl nåstan bara ett seriöst alternativ i Sverige. Dock finns denna skola uppe i Piteå, så runt stockholm ligger det inte. Har även för mig att det finns en ljudingenjörutbildning i Örebro också. Kanske lite närmare...
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Re: utbildning universitet/högskola

Inlägg av Mikael Thieme »

Andres Ceron skrev:Jag vill plugga vidare efter gymnasiet till ljudtekniker/ljudingenjör..
Min fråga är nu, vad är bästa sättet att kunna plugga/utbilda sig till det?
Det finns en handfull olika alternativ, kommersiella och icke-kommersiella, med olika inriktning, standard och utbildningsnivå. Men frågar du efter bästa sättet svarar jag utan tvekan ljudingenjörsutbildningen i Piteå. Läs mer HÄR .

Daniel Eriksson
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Daniel Eriksson »

Anders Brandén skrev:Har även för mig att det finns en ljudingenjörutbildning i Örebro också. Kanske lite närmare...
Den utbildningen (som jag själv gått för övrigt) lades ner för ca 3-4 år sedan.
Det var inte en "ljudingenjörsutbildning" i klass med den i Piteå, det ver en eftergymnasial i Komvux regi och ett år lång.

Mycket bra utb tycker jag som även fokuserade lite på företagsekonomi för de som eventuellt startar eget.

Mycket av utbildningen var förlagt ute i dåvarande "Studio Kuling" som drevs av vår huvudlärare Jonas Kuling.

Jaja...lite kuriosa bara :)

/Daniel

Christoffer Malmqvist
PAR-20
PAR-20
Presentation: En ljudtekniker med bakgrund i musiklivet, har sysslat med radio, tv och studio. Men har nu funnit lugnet i livetekniken.
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Malmqvist »

ett tips ljud och musikteknik på ljud och bildsskolan i varberg
när jag gick den så var den 60 veckor 1.5 år. mkt praktik som är bra..
http://ky.lbs.se/start.asp?tid=b&id=183&mid=178

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Inlägg av Jakob Carlsson »

Runt Sthlm är som sagt svårt, vi har en kandidatutbildning i scenteknik här nere på Malmö Högskola, har inte gått den själv men träffat några av lärarna och dom är trevliga och kunniga.

Oscar Edvardsson
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Oscar Edvardsson »

Du kan ju gå teknisk fysik och bli akustiker annars. Overkill? Antagligen... OT? Troligen...
Man lär sig så länge man lever...

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Det är lite för få som gör så (dvs lär sig ordentligt hur fysiken egentligen funkar), med resultat att kunskap får vika för vidskepelse. Detta forum är inget undantag.

Å andra sidan så är de flesta som lär sig ordentligt inte direkt lämpade att hantera branschens, eh, annorlunda sidor, som "the alleged Talent" (Ian och Måns -internt skämt, betyder ungefär "den så kallade Artisten". Nedlåtande, om nu ingen fattade det :) ) och 16-timmars arbetspass med humpare i form av knattelagets farsor eller 14-åriga emoflickor i kjol och espadrillos...

Eller så.

Jag tror att branschen skulle bli mycket trevligare om folk la sig vinn om att kolla upp hur fysiken funkar. Och inte bara ägnade sig åt att gissa och tejpar jordbyglar i stickproppar...

Nu är kammen jag drar folk över låg och tänderna är snea. Det finns folk med koll. Många av dem är här inne. Men de andra vill inte lyssna, och de är fler..
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Erik Boson
PAR-20
PAR-20
Presentation: Jobbar sedan en tid tillbaka på Xpecta Evenemangsteknik AB i Örebro
Kontakt:

Inlägg av Erik Boson »

Daniel Eriksson skrev:
Anders Brandén skrev:Har även för mig att det finns en ljudingenjörutbildning i Örebro också. Kanske lite närmare...
Den utbildningen (som jag själv gått för övrigt) lades ner för ca 3-4 år sedan.
Det var inte en "ljudingenjörsutbildning" i klass med den i Piteå, det ver en eftergymnasial i Komvux regi och ett år lång.

Mycket bra utb tycker jag som även fokuserade lite på företagsekonomi för de som eventuellt startar eget.

Mycket av utbildningen var förlagt ute i dåvarande "Studio Kuling" som drevs av vår huvudlärare Jonas Kuling.

Jaja...lite kuriosa bara :)

/Daniel
Säker på att den är nerlagd? Besökte universitetet i våras, och lyssnade på informationen om just den här kursen om att bli ljudingenjör.

Skriv svar