Monitormulti

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Kontakt:

Monitormulti

Inlägg av Magnus Lindgren »

Har klurat lite på en multikabel för monitorslingor.

T.ex. när man kör revyer etc så blir det ofta en bra knippe med kablar (monitor, el etc).
Funderade då på ifall man skulle göra en multi med exempelvis fyra monitorslingor och eventuellt en eller två en-fas matningar. Uttagsboxarna skulle då ha ha kontakter för monitorerna och en-fas matningarna, samt vidarematning till flera uttagsboxar.

Någon som har sett eller gjort nåt liknande?
//Magnus - Fegge & Mattes

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Inlägg av Jakob Carlsson »

Har inte sett det, men nu när du nämner det så tycker jag att det är konstigt att man inte sett det, det känns så perfekt.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Har sett såna på spelning i göteborg, platt metalldosa i änden med typ 4 speakonuttag på ungefär lika hög som en speakondosa (finns låda med passande mått på ELFA har jag för mig). Enklast är väl att ta en 8-polig speakon in och lämna ut två eller fyra 4-poliga (om man delar sina monitorer aktivt eller passivt).

Annars kan man ta Socapex.
"This is the updated input list"

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag såg ett system som UA/SL hadde med Socapex. Jag ser det lite sådär det finns alltid risken att en klantig ljustekniker kopplar fel så har man 230V ut i högtalarna.

Men jag har byggt ett monitor multi där jag satte en 8-Pol speacon i stegracken och en 8-ledare ut till en box med 4-poliga speacon. Lägnden på kablen blev 15 meter.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Marcus Sandberg skrev:Jag såg ett system som UA/SL hadde med Socapex. Jag ser det lite sådär det finns alltid risken att en klantig ljustekniker kopplar fel så har man 230V ut i högtalarna.
Om man klarar sig med fyra passiva högtalarsystem per soca (vilket är litet fattigt på 19 ledare, jag vet... :roll: ) så kan man enkelt bygga bort den risken. Parallellkoppla ledarna 1+2, 3+4, 5+6 etc så blir resultatet av en felkoppling att säkringarna i dimmern (eller centralen) löser ut istället för att högtalare brinner upp. En trevlig bieffekt är att kabelarean dubblas.

Det tricket kör vi ofta och gärna själva när flugna arrayer skall matas smidigt.

Skriv svar