Monitortest
- Anton Stjärnbrandt
- PAR-64

- Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
- Kontakt:
-
Johannes Nordgren
- PAR-64

- Kontakt:
Håller med, därav är det lite förvånande att HiQ-lådan inte föll herrarna i smaken mer än på utsidan då den verkligen lyfter med sina presets.Anton Stjärnbrandt skrev:klart det är intressant att jämföra lådor med steg rakt in....
men vore det inte rättvisare att köra lådorna enligt tillverkarens rekomendation? dessutom är det ju så de förhoppningsvis kommer att användas och därmed låta om man nu köper en av dem.
J
- Viking Grandin
- PAR-46

- Presentation: Arbetar till vardags med Adapt AB, bosatt i Stockholm.
- Kontakt:
Vi körde lådorna med de steg/lösningar som distributörerna rekommenderade.
Vi var tekniker från 3 olika firmor på plats. Och ja, det förvånade även mig att HiQ-lådan inte föll herrarna i smaken =) Trots att vi bytte mellan 3 olika presets och testade.
Vi var tekniker från 3 olika firmor på plats. Och ja, det förvånade även mig att HiQ-lådan inte föll herrarna i smaken =) Trots att vi bytte mellan 3 olika presets och testade.
//Viking Grandin
Adapt AB
Stockholm - Göteborg - Linköping
http://www.adapt.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Växel: 0500 - 40 40 00
Direkt: 0500 - 40 40 01
Adapt AB
-
Johannes Nordgren
- PAR-64

- Kontakt:
presets!
Vad är det för presets som finns i LA8:an och vad skiljer dem åt???
Finns det mer än en monitor-presets eller är det presets för topplåda med sub under som ni lyssnat på
Finns det mer än en monitor-presets eller är det presets för topplåda med sub under som ni lyssnat på
- Viking Grandin
- PAR-46

- Presentation: Arbetar till vardags med Adapt AB, bosatt i Stockholm.
- Kontakt:
Presetsen är för olika konfigurationer - jag har inte färskt i minnet vilka som gör vad. Information om det bör finnas på LAs hemsida.
//Viking Grandin
Adapt AB
Adapt AB
-
Johannes Tegern
- PAR-46

- Kontakt:
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Ni körde steg som distributörerna rekommenderade vilket inte alltid e det bästa. Vad jag har förstått så körde ni Nexo lådorna på Camco steg. På Kulturhuset i Hässleholm så har vi Nexo Jeo S12 i mellan salongen ska troligen snart oxå göra det i stora. Där kör vi på Crown MA5000 steg och mina kolegor har hört samma rigg på Camco steg och deras reaktion va att det kunde skilja så mycket i ljud med olika steg. Crown stegen vann överlägset.
Så det jag undra provade ni att köra på andra steg än vad säljaren vill att man ska göra på de högtalare som det går att köra andra på.
Så det jag undra provade ni att köra på andra steg än vad säljaren vill att man ska göra på de högtalare som det går att köra andra på.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
-
Per Johanson
- PAR-64

Tror att det är svårt att höra skillnad vid ett korrekt utfört blindtest. Det vanligaste felet vid lyssningstester är att den ena konfigurationen spelar en aning starkare än den andra. Av någon outgrundlig anledning tycker vi då att den starkare låter bättre.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Jag kan absolut föreställa mig att det kan finnas hörbara skillnader, men för att kunna påvisa dem behöver man veta vad det är man hör. Det innebär att man måste eliminera de övriga skillnader som påverkar lyssningsintrycket väldigt mycket mer än skillnaden (i detta fall) mellan två olika slutstegsmodeller.
Att det går att påvisa skillnad betyder förstås inte att det ena är bättre än det andra, där regerar tycke och smak. Att objektiva mätvärden kan säga en sak och personliga preferenser en helt annan, är inte alls ovanligt och något som jag har erfarit i väldigt väl kontrollerade tester.
Att det går att påvisa skillnad betyder förstås inte att det ena är bättre än det andra, där regerar tycke och smak. Att objektiva mätvärden kan säga en sak och personliga preferenser en helt annan, är inte alls ovanligt och något som jag har erfarit i väldigt väl kontrollerade tester.
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Svar ja. Tyvär så va jag upptagen för att vara med.Mikael Thieme skrev:Marcus,
har dina kollegor lyssnat på de olika stegen i samma salong med samma högtalarkonfiguration och samma material?
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;