Att ta betalt

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Att ta betalt

Inlägg av Carl Breander »

Hej har en fråga angående en förfrågning jag har fått.
Skall spela på ett företags event för 200 pers men fick även frågan om jag kan ta hand om tekniken under middan
Min fundering är hur ni andra brukar göra på sånna jobb.
Med tanke på att vi redan har satt ett pris på vad det skall kossta att ta in mig som DJ.
Jag tycker själv att man skall ta betalt för vad det skulle kosta att ha en tekniker där.
Finns säkert fler Djs här på forumet som fått samma fråga hur har ni löst det ?
Senast redigerad av 2 Carl Breander, redigerad totalt 0 gång.
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46

Inlägg av Tobias Norrfors »

Skönt att du citerar dig själv :)

För att svara på frågan så bör/kan man väl kanske inte ta lika mkt betalt som om det hade varit två fysiska personer där, men för den sakens skull ska du definitivt inte bjuda på tjänsten. Jag tycker det är skitsvårt att ta betalt. Ibland får man se det som ett "prestigejobb" också...kanske är referensen värt mer än själva betalningen?
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

ja vet :P vet ifan som sagt det är svårt men som jag brukar se på det cash is king ;)
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Tar du ett tim pris så har du väl löst problemet,
500kr/h som tekniker och 875 kr/h som DJ.

Jag kör lika på ett bröllop och andra typer av event med middag där man måste babysitta och ha hand om micken då det ska ha tal osv. Är jag där på plats så ska jag ha betalt för det också. Dok tar jag mindre betalt som tekniker än som DJ.
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Inlägg av Jakob Carlsson »

Om du bara ska hålla koll på en mick när dom håller tal så skulle jag lägga på lite för det men inte ta ut något jättehögt pris per timme och lägga till att jag ska ha mat också, anledningen till det låga priset är för att jag kan göra det när jag äter och då kan dom ge mig den mat dom äter som en del av betalningen.

Som en del andra sagt, det är skitsvårt att ta betalt, man vill inte ta för lite men inte heller för mycket, det är en fin linje att hitta som gör att man får lagom mycket pengar själv men så inte kunderna tycker att man tar för mycket betalt (några kunder kan få klaga på att det är dyrt men inte för många).

Magnus Melin
PAR-20
PAR-20
Presentation: Jobbat som Dj sedan 1996 på allt från skoldiscon till nattklubb och bal.
Kontakt:

Inlägg av Magnus Melin »

Man kan ju alltid hoppas att eftersom det är en företagsspelning så vet dom vad det kostar att vara "anställd". Jag vet inte om du kör under egen firma eller med fördelningslista, men man ska ha betalt för det man håller på med åtminstone, det är min åsikt i fallet. Sedan om man hittar en lösning som Jakob skriver om och är nöjd med det så funkar det ju, men det ska åtminstone markeras att det inte ingår - både för din och alla nästkommande kollegors skull.
"Underverk ordnas på några minuter - mirakel tar något längre tid"

Skriv svar