line array:)
-
Anders Schärer
- PAR-30

- Kontakt:
-
Per Johanson
- PAR-64

Tack för PM:t. Jag måste bara påpeka att Q7/Q10 är point source lådor.Morgan Juvheden skrev: det finns ju iten så många Line array för dom pengarna som är kompletta eller? jag är öppen för andra förslag.. FÖRUTOM dob som alla andra kör med hihi för dyrt och .. i vissa lokaler har jag märkt att dom kan bli väl hårda om man kör g7/q10 (små lokaler)
Är det någon mer än jag som nästan skulle neka att spela på riggen bara på grund av namnet? Det skulle i och för sig kunna ha varit värre, den kunde ha hetat Super Duper Mega Master Audio också.
Jag tycker det stinker lite om en sådan här uppenbar reklamtråd, forumet har varit relativt förskonat för såna så här långt. Men jag är inte moderator.
Vad satt på Blue Moon Bar tidigare och varför byttes det ut? Hur ser lokalen ut?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
Johnny Andersson
- PAR-46

- Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.
Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad... - Ort: Linköping
- Kontakt:
-
Morgan Juvheden
- PAR-20

- Presentation: Ljud och ljustekniker.
Jobbat i branchen i ca 20 år.
Började som dom flesta som DJ/dyligt när jag var 15 år.
När jag var 18 flyttade jag ifrån Gotland till Stockholm.
Började jobba på div firmor och krogar som frilanstekniker.
Sen tröttnade jag på storstan.
Flyttade utomlands och började köra ljud på Hotel.
När jag kom hem var det turné.
Är numera fast anställd sen 6 år tillbaks på Fegge&Mattes. - Kontakt:
jag GER inte reklam för att sälja per!
bara ger alla en hint om märket som jag fåt nys om själv och tycker det verkar bra..
har bara erfarheten av *LA på blue moon bar.
Så därför gör jag tråden och frågar för jag ska införskaffa nytt pa själv.
När vi installerade det så hadde vi på prov en Q7 rigg och sen en EAW rigg..
bådda funkade sådär och var betydligt dyrare än master eftersom vi fick så bra pris på den.
Vi var tre tekniker som lyssnade och bedömvde vilket vi skulel installera.. han som kör där nu är en dob freak och han tycker det låter bättre nu.. tur för oss som installerat det iallfall..
blu moon bar i stockholm har funnits i två olika olika lokaler.. en då var det ca 10 m i takhöjd.då flög vi riggen högt upp ca8 m.
nu är det bara 3m där det sitter.
DET vi hadde som argoment är att den seplar starkare och utan dist,när vi jämförde med dom andra. och linjärt ljud.
men som jag skrivit förut. .. smaken är som baken.
mvh morgan
bara ger alla en hint om märket som jag fåt nys om själv och tycker det verkar bra..
har bara erfarheten av *LA på blue moon bar.
Så därför gör jag tråden och frågar för jag ska införskaffa nytt pa själv.
När vi installerade det så hadde vi på prov en Q7 rigg och sen en EAW rigg..
bådda funkade sådär och var betydligt dyrare än master eftersom vi fick så bra pris på den.
Vi var tre tekniker som lyssnade och bedömvde vilket vi skulel installera.. han som kör där nu är en dob freak och han tycker det låter bättre nu.. tur för oss som installerat det iallfall..
blu moon bar i stockholm har funnits i två olika olika lokaler.. en då var det ca 10 m i takhöjd.då flög vi riggen högt upp ca8 m.
nu är det bara 3m där det sitter.
DET vi hadde som argoment är att den seplar starkare och utan dist,när vi jämförde med dom andra. och linjärt ljud.
men som jag skrivit förut. .. smaken är som baken.
mvh morgan
-
Gustaf Tydén
- PAR-64

- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
- Magnus Lindgren
- PAR-64

- Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.
Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland. - Ort: Falköping
- Kontakt:
Starkare utan dist? What?! Jag har då aldrig fått en d&b rigg att dista när jag kört med d&b's egna steg (vilket man alltid ska göra), och då har jag verkligen kört allt vad anläggningen klarar... Då är det både linjärt, låter bra och utan dist.Morgan Juvheden skrev: DET vi hadde som argoment är att den seplar starkare och utan dist,när vi jämförde med dom andra. och linjärt ljud.
Och du kan inte jämföra ett LA med ett PS, däremot ifall du hade kört en Q1 rigg så hade man nog börjat kunna jämföra... Men jag tror knappast att Master Audio riggen spelar starkare än d&b Q1, då Master Audio redan på specen spelar svagare.
//Magnus - Fegge & Mattes
-
Morgan Juvheden
- PAR-20

om ni läser så förstår ni väl att man inte har LA när det är tre m itakhöljd:)
JAg vet att Dob inte distar emd deras steg..som sagt koll på dob kört mycke med deras system.
vi testade ju fler system o lokalen
som inte funkade lika bra..
fördelen med master blev att det lätt lika bra i hela lokalen,lika starkt och rent.med dom andra systemen hadde vi luckor i ljudet.
sen kallar jag INTE det för line araay närman kör som vi har satt upp bara fyra lådor.om man ser i teorin.
Därför jäkmförde vi med Q7 lådor och eaw och för att det är så liten lokal där dom sitter nu.
Sem går det factis inte riktigt jämföra medDob för det ligger ju nästan dubbelt så dyrt i prisklass..
så skulel jag sätta dit Q1 så skulle ett ANTAL fler lårdor av master stora LA..
man måste ju alltid tänka pengar som ni vet:)
JAg vet att Dob inte distar emd deras steg..som sagt koll på dob kört mycke med deras system.
vi testade ju fler system o lokalen
fördelen med master blev att det lätt lika bra i hela lokalen,lika starkt och rent.med dom andra systemen hadde vi luckor i ljudet.
sen kallar jag INTE det för line araay närman kör som vi har satt upp bara fyra lådor.om man ser i teorin.
Därför jäkmförde vi med Q7 lådor och eaw och för att det är så liten lokal där dom sitter nu.
Sem går det factis inte riktigt jämföra medDob för det ligger ju nästan dubbelt så dyrt i prisklass..
man måste ju alltid tänka pengar som ni vet:)
-
Morgan Juvheden
- PAR-20

- Magnus Lindgren
- PAR-64

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland. - Ort: Falköping
- Kontakt:
En låda jämfört med fyra??? A ja, så kan man också göra...
Om man ska jämföra så får man väl rigga ungefär likadant... Det är som att du skulle tävlingsköra två bilar där en bil bara har ett däck...
Om man ska jämföra så får man väl rigga ungefär likadant... Det är som att du skulle tävlingsköra två bilar där en bil bara har ett däck...
-
Morgan Juvheden
- PAR-20

jaja som sagt pengar spelar stor roll sen om man tänker så magnus så får man börja kolla stegeffetk coh kon arera mm .. och sånt orkar man ju inte..
men får väl koppla ut tre st och se då
eller.. hihi
shit samma... tycker det gått lite långt... med denna tråd .. frågan som jag ställde är ju fortfarande om någon lyssnat på det?
sen magnus kanske en Q7låda spelar skiten ur master i någon annan lokal,men i denna funkade det bäst med La ifrån master.. q lådan blev lite hård i midden.har som sagt inte så stor erfarenhet om master La i övrigt men deras andra grejer har man en del av.. och dom funkar. och dom har ju varit i brachne typå 50 år.. .sen har jag blivit uppväxt med dob på Gotland där jag kommer ifrån .. kört på det sen jag var typ 15 år..så finns inget negativt att komma med förutom deras j.. pris på steg..
man får bra rabbbat på högtalarna men ej steg..
men nu har dom äntligen kommit ut med d6.. verkar mer ok.
MAgnus har du hört deras nya rigg som dom skickar utskick om.. bra pris på .. 78.000kr ex moms för subbar och toppar och steg..
hört deras mindre lådor mej en dom nya..
men får väl koppla ut tre st och se då
shit samma... tycker det gått lite långt... med denna tråd .. frågan som jag ställde är ju fortfarande om någon lyssnat på det?
sen magnus kanske en Q7låda spelar skiten ur master i någon annan lokal,men i denna funkade det bäst med La ifrån master.. q lådan blev lite hård i midden.har som sagt inte så stor erfarenhet om master La i övrigt men deras andra grejer har man en del av.. och dom funkar. och dom har ju varit i brachne typå 50 år.. .sen har jag blivit uppväxt med dob på Gotland där jag kommer ifrån .. kört på det sen jag var typ 15 år..så finns inget negativt att komma med förutom deras j.. pris på steg..
MAgnus har du hört deras nya rigg som dom skickar utskick om.. bra pris på .. 78.000kr ex moms för subbar och toppar och steg..
- Magnus Lindgren
- PAR-64

- Kontakt:
Master Audio i branschen i 50år?? Humm... 72-73 nångång började dom (iaf enligt deras hemsida).Morgan Juvheden skrev:jaja som sagt pengar spelar stor roll sen om man tänker så magnus så får man börja kolla stegeffetk coh kon arera mm .. och sånt orkar man ju inte..
men får väl koppla ut tre st och se dåeller.. hihi
Det handlar inte bara om stegeffekt, konarea etc... Det är mycket som spelar roll. Koppla du ur tre stycken lådor, det kommer nog fortfarande spela mindre (nu kikar vi på dom tekniska specen som både Master Audio och d&b har).
Hurvida du varit uppväxt med d&b (inte dob) hör inte hit tycker jag. Personligen verkar du inte ha så jättestor koll på det. Saken att du jämför LA med PS är ju helt fel!
Och en sak till; du propagerar starkt för nåt som du själv kränger. Köp bannerplats!
-
Morgan Juvheden
- PAR-20

ja men det gör jag ju inte inte.Inte ÅF åt master men säljer åt supersonic på gotland.
så nej tack till banners.Inte ute eftersälja.. skrev bara vad jag får ge för en rigg och vad den kostade listpris.
du har säkert rätt om att fel att jämföra.. men vad är vi ute efter här?
att få så bra ljud som möjligti lokalen eller?
och när man har så lågt itak så skulle det vara en liten rigg som spela bra och som fyller hela lokalen.
och om man skulle ha q1 istället var det ju minst ett par lådor per sida och det var verkligen för dyrt för kunden .så vi tog in q7 istället..
men det känns lite som att du är lite väl d&b fan.. ta det rätt...
och jag är en kille som lyssnar mest och inte bokar upp mej med specar.. på grejerna.. för allt har ju med VART man hamnar med grejerna om det ska vara bra-
så än en gång!!
inte något FÖRSÄLLJARE här... köper själv via suppersonic.. så lägg gänrna ner det att jag är ÅF.-jag är det på Gotland. men säljer där...annars bollar jag kunder till mina kollegor..
så enkelhet skull kontakta supersonic om frågaro om grejerna.. jag skriver ju vad jag har haft för uppfattning och var påa poseitvt överaskad magnus.sen som jag började hela med om någon annan hört det?
så nej tack till banners.Inte ute eftersälja.. skrev bara vad jag får ge för en rigg och vad den kostade listpris.
du har säkert rätt om att fel att jämföra.. men vad är vi ute efter här?
att få så bra ljud som möjligti lokalen eller?
och när man har så lågt itak så skulle det vara en liten rigg som spela bra och som fyller hela lokalen.
och om man skulle ha q1 istället var det ju minst ett par lådor per sida och det var verkligen för dyrt för kunden .så vi tog in q7 istället..
men det känns lite som att du är lite väl d&b fan.. ta det rätt...
och jag är en kille som lyssnar mest och inte bokar upp mej med specar.. på grejerna.. för allt har ju med VART man hamnar med grejerna om det ska vara bra-
så än en gång!!
inte något FÖRSÄLLJARE här... köper själv via suppersonic.. så lägg gänrna ner det att jag är ÅF.-jag är det på Gotland. men säljer där...annars bollar jag kunder till mina kollegor..
så enkelhet skull kontakta supersonic om frågaro om grejerna.. jag skriver ju vad jag har haft för uppfattning och var påa poseitvt överaskad magnus.sen som jag började hela med om någon annan hört det?
-
Morgan Juvheden
- PAR-20

-
Per Johanson
- PAR-64

Jag har tyvärr väldigt svårt att förstå vad du skriver Morgan, men jag antar att det du säger är att ni har jämfört 4 Master Audio lådor per sida mot en Q7. Då var d&b nästan dubbelt så dyrt och täckte inte lokalen lika bra som Master Audio och dessutom lät Master Audio bättre.
Kul för er. Jag tror personligen tyvärr inte att det finns gratisluncher.
Jag tycker det verkar på dina inlägg som om du inte riktigt förstår för och nackdelarna med ett Line-Array och inte heller riktigt vad som konstitutionerar ett sådant. Att rätt av jämföra på det sätt som du/ni gjort tyder på okunskap i min bok.
Kul för er. Jag tror personligen tyvärr inte att det finns gratisluncher.
Jag tycker det verkar på dina inlägg som om du inte riktigt förstår för och nackdelarna med ett Line-Array och inte heller riktigt vad som konstitutionerar ett sådant. Att rätt av jämföra på det sätt som du/ni gjort tyder på okunskap i min bok.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
Morgan Juvheden
- PAR-20

sen om man ska kolla bara specar ja då får man ju gå på deras stora line arraypå master..klart d&b slår det med en q1 om man sätter en låda imot varandra.men det är ju skillndad på 2 st 1o tummare och 2 st 6,5 tummare. så om man nu ska ha något FAIGHT mellan märkena så blir det nu deras stora LA med 10 tummare istället men där sitter det dock dubbla skrickare...men varför ska man fightas för
hihi
tycker denna tråd har spårat ur tyvärr...
Den finns ju hur många smaker ivärden när det gäller allt så gäller fallet också när det gäller ljud och vilken ljudbild man vill ha som tekniker att jobba med.
En del brusar alltid sina system innan dom gigar en del kö på örat . ja sätten är många som ni/du vet.
mvh morgan
tycker denna tråd har spårat ur tyvärr...
Den finns ju hur många smaker ivärden när det gäller allt så gäller fallet också när det gäller ljud och vilken ljudbild man vill ha som tekniker att jobba med.
En del brusar alltid sina system innan dom gigar en del kö på örat . ja sätten är många som ni/du vet.
mvh morgan
- Eric Hising
- PAR-36

- Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
- Kontakt:
-
Morgan Juvheden
- PAR-20

ja har också skrivit det per att .. jag vet att man INTE kan kalla det LA när man kör fyra lådor bara som vi kör där nu.. ska minst upp på 8 av den modelen.vi har subbbar som ska flyggas när dom kommer hem 15 tummar till det system. nu är det dubbel 15 soim står på golvet.
vi gjorde en test och det funkade bättre .. ja tur eller vad man sejer..
det är ju därför per jag lägger in denna tråd för kolla om någon ANNAN har någon erfarenhet om master LA.
VEt som sagt var inte hur stegen är och lådorna är när det gäller köra i långa loppet.Men peppar peppar ta i trä så funkar det och inte ett ändaste strul.
Det får framtiden avisa.
mvh morgan
vi gjorde en test och det funkade bättre .. ja tur eller vad man sejer..
det är ju därför per jag lägger in denna tråd för kolla om någon ANNAN har någon erfarenhet om master LA.
VEt som sagt var inte hur stegen är och lådorna är när det gäller köra i långa loppet.Men peppar peppar ta i trä så funkar det och inte ett ändaste strul.
Det får framtiden avisa.
mvh morgan
-
Morgan Juvheden
- PAR-20

- Magnus Lindgren
- PAR-64

- Kontakt:
Lite offtopic: Firefox och rättstavning fungerar bra...Morgan Juvheden skrev:hihi ja där kom det eric.
hihi
jag ska tänka på det och LÄSA ingenom det jag skriver men f.. ni pratar med en som har en släng av dysteleksiså sorry..
mvh
morgan
-
Morgan Juvheden
- PAR-20