Digitalmixer

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Pär Nordlund
Rookie
Rookie

Digitalmixer

Inlägg av Pär Nordlund »

Hej,

Är i starten att rusta upp en gamal Aula där jag arbetar och skulle behöva ett helt nytt PA system. Jag letar endast efter digitalbord då jag vill ha effekterna samlade och tycker de är bekvämt med sådana.

Nån som har tips på ett så bra fast billigt som möjligt. Vi har inget jättekrav att det ska vara det perfekta ljudet :) . Det ska räcka till mindre gig, kanske min 12 kanaler.

Har på ett annat ställe ett behringer bord som jag iof tycker är bra oavsätt märket men har lite svårt för arbetsflöded vid livespelningar.

Alla tips är välkomna. Om ni dessutom kan komma med bra förslag på högtalarsystem till en Aula för ca 200 personer är jag er evigt tacksamma.

Tack på förhand.

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Yamaha LS 9 = bra val
Behringer = inget val alls, låt bli.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Erik Boson
PAR-20
PAR-20
Presentation: Jobbar sedan en tid tillbaka på Xpecta Evenemangsteknik AB i Örebro
Kontakt:

Inlägg av Erik Boson »

Annars skulle väl en Yamaha 01v96 kunna fungera till ändåmålet.

Håller med Mats till fullo, behringer är absolut inget bra val!
Xpecta Evenemangsteknik AB
Xpecta Installation AB

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Pär,
mycket är vunnet vid liveföreställningar om du har så många fysiska reglar som möjligt och alltså inte behöver växla layer hela tiden. På det området, och i den storlek du pratar om, finns idag få eller inga riktigt seriösa konkurrenter till Yamaha LS9-32.
Behringer DDX3216 är faktiskt inte så usel som man skulle kunna frukta, utan fullt användbar om man skulle behöva. Jag provade den och skrev en testartikel när den kom ut, de flesta som sågar den har knappt sett den på bild. :wink: Mackie och Tascam har också digitala bord som funkar fint för livebruk (liksom Roland men det jag provat därifrån har inte imponerat ifråga om användargränssnitt). Men med tanke på att Yamaha i praktiken är marknadsledande och framför allt har ett mångdubbelt större utbud av tillbehör i form av expansionskort etc, och att chansen är betydligt större att en gästande tekniker eller för den delen en elev direkt kan hantera en LS9 (eller DM1000 eller 01V96), så är Yamaha absolut att föredra. Tycker jag.
Senast redigerad av 1 Mikael Thieme, redigerad totalt 0 gånger.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64

Detta inlägg har raderats utan min vetskap, f-n vet av vem och varför.
Huvuddragen i inlägget var att förslagsvis Yamahamixrar är av olika varianter är bästa alternativen och att Behringer DDX3216 inte är så oanvändbar som somliga gör gällande. Även en blind höna... liksom.
Senast redigerad av 1 Mikael Thieme, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kontakt:

Behringer DDX3216 är faktiskt inte så usel som man skulle kunna frukta, utan fullt användbar om man skulle behöva.
Det här kommer jag att hålla emot dig i resten av ditt liv!!!

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64

Mats Lindgren skrev:Det här kommer jag att hålla emot dig i resten av ditt liv!!!
Neeej, skona mig - jag sa ju Yamaha sen! :cry:

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Jag har använt ovannämda Behringerbord en gång. Jag ska inte säga att det var det värsta jag gjort i mitt liv, men det kändes som att gå tillbaka till gamla 01v. Liten display, svårt att se vilket reglage man ska använda och framför allt, jag tappade bort mig i menyer HELA tiden. Men på det hela tycker jag att det är ganska prisvärt, då prislappen ligger i samma klass som elkabeln till yamahaborden (nästan). Men som seriöst bord, nej tack!
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Pär Nordlund
Rookie
Rookie

Inlägg av Pär Nordlund »

Oj va snabba ni va, trevligt. Ska läsa och fundera om en liten stund :)

Efter lite snack kanske de är dumt att köpa ett med så lite kanaler som 12-16 ändå utan kanske finns några halvbilliga med ~24? Men som sagt, ska läsa om dom ni nämnt så återkommer jag i morgon.
Senast redigerad av 1 Pär Nordlund, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Yamaha hela vägen! 01V96 funkar, liksom DM1000, men LS9 är för livebruk i en ny division i den storleksklassen. Där man fipplar i menyer och många knappar på de två förstnämnda hittar man direkt på LS9. Första gången med en LS9 tod det mig hela en minut att fatta upplägget (visserligen med stor vana av t.ex M7CL i bakfickan, men ändå). Även en total rookie på digitalbord fixar att få vettigt ljud ur en LS9 på en kvart.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Pär Nordlund
Rookie
Rookie

Inlägg av Pär Nordlund »

Då ska vi se.

Behringer är ofta hatat men prismässigt är de ju bra tycker jag :)

Det är en DDX3216 vi har och tycker den är helt okey för det den faktiskt ska användas till. Sen håller jag ju med om att arbetsflödet är lite jobbigt men kostnaden för den ligger på ~7-9k? medans alla andra bord som nämnts ligger på runt 30k? Eller har jag missat nått bord?

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46

Kontakt:

"Snålheten bedrar ofta visheten"

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Beggad 01V96 eller LS9-16 skulle jag köra på, mycket hellre det än Behringer.
"This is the updated input list"

Erik Boson
PAR-20
PAR-20
Presentation: Jobbar sedan en tid tillbaka på Xpecta Evenemangsteknik AB i Örebro
Kontakt:

Inlägg av Erik Boson »

En beggad 01v96 verkar inte speciellt enkelt att få tag på. Har själv letat som ett djur, så ifall ni vet någon som har en till salu, är jag intresserad :D
Xpecta Evenemangsteknik AB
Xpecta Installation AB

Användarvisningsbild
Hans Ekdahl
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Hans Ekdahl »

Mats Lindgren skrev:
Behringer DDX3216 är faktiskt inte så usel som man skulle kunna frukta, utan fullt användbar om man skulle behöva.
Det här kommer jag att hålla emot dig i resten av ditt liv!!!
...jag håller med Mats... 8)

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Behringer DDX3216 funkar faktiskt riktigt bra som mixer till att hålla dörrar uppe med annars så vet jag att det en en av de sämsta mixerbord som jag har jobbat på.

Jo det jag skulle reka med tanke på att han specar CA 12 mik ingångar e det Yamaha 01V96 och då har man Adat ingången om man behöver tyterligare 8 ingångar.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

jag har en beggad 01v i case till salu. två såna är en mkt billig 24 kanals lösning. Då behöver du även en burk som lägger ihop auxarna, iom att det är en installation så är det kanske inte till så stort besvär. Om du är intresserad kan jag berätta hur man bygger en sådan.

Jag tycker fortfarande 01v är ok om man inte ska göra nåt avancerat, tycker den är väldigt användarvänlig och lätt att förstå. har en kvar till småhyror, folk som blir rädda för 01v96 brukar klara av en gammal 01v.
men har du nån sorts budget är det ju bättre att satsa på 01v96/DM1000/LS9.

Pär Nordlund
Rookie
Rookie

Inlägg av Pär Nordlund »

Jag tror nog "tyvärr" mot allas förtvivlan att det kommer bli en Behringer DDX3216. Vi kommer behöva både nya slutsteg och högtalare och budgeten är inte oändlig tyvärr. Så tror de blir att lägga mer krut där istället.

Men kanon med lite andra namn ifall de nu visar sig att de blir mer pengar över än väntat så kanske de blir ett yamaha istället.

Tack ska ni ha! :)
Senast redigerad av 1 Pär Nordlund, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Presonus släpper en liten digitalmixer precis nu på Frankfurtmässan som ska ligga i rätt prisklass vad jag hört (inte Behringerpris kanske, men under Yamahas små). Den skulle jag kika på innan jag köpte en Behringer.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Pär Nordlund skrev:Jag tror nog "tyvärr" mot allas förtvivlan att det kommer bli en Behringer DDX3216. Vi kommer behöva både nya slutsteg och högtalare och budgeten är inte oändlig tyvärr. Så tror de blir att lägga mer krut där istället.

Men kanon med lite andra namn ifall de nu visar sig att de blir mer pengar över än väntat så kanske de blir ett yamaha istället.

Tack ska ni ha! :)
Du får ju en beggad 01V för mindre pengar än en ny Behringer Digitalmixer. Du lär ju inte bli besviken då..

Skriv svar