Vilka tekniker åker INTE med melodifestivalen längre...

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Hans Ekdahl skrev:...eftersom typ 97% av alla inlägg på forumet handlar om att rätta andra eller märka ord så kan jag inte låta bli... det heter STARKT och inte HÖGT... :wink:

(...eller?)

/Hans
Mjae... Starkt för mig är när det känns fysiskt i kroppen att det är starkt... Högt, det bara låter...

Men det är vad jag tycker, sen får andra ha sina egna uppfattningar...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Håkan Petersson
Rookie
Rookie

Inlägg av Håkan Petersson »

Hans Ekdahl skrev:...eftersom typ 97% av alla inlägg på forumet handlar om att rätta andra eller märka ord så kan jag inte låta bli... det heter STARKT och inte HÖGT... :wink:
Touché!

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Danne Persson »

Som min grabb sa när han var lite mindre.
"Höj ned Volymen!"

:wink: :wink:

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Inte när han var lite yngre då? Förlåt, men eftersom tråden redan urartat så. :-) :-)
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Hans Ekdahl skrev:... det heter STARKT och inte HÖGT... :wink:

(...eller?)

/Hans

Precis. Säger du till en musiker att spela högre så kommer han/hon inte att höja volymen på förstärkaren, utan spela ett tonsteg högre på instrumentet.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Håkan Petersson
Rookie
Rookie

Hasse Queisser skrev:Precis. Säger du till en musiker att spela högre så kommer han/hon inte att höja volymen på förstärkaren, utan spela ett tonsteg högre på instrumentet.
... och hade det varit på engelska kanske pulverpåsen hade kommit fram ... (Jag kunde inte heller låta bli.) Fast om man ska vara lite seriös tror jag inte att problemet är så stort just på svenska. I detta sammanhang torde betydelseavståndet mellan "högre" och "starkare" vara kortare än mellan "higher" och "louder".

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Hasse Queisser skrev:Precis. Säger du till en musiker att spela högre så kommer han/hon inte att höja volymen på förstärkaren, utan spela ett tonsteg högre på instrumentet.
Det är länge sedan den sortens musiker fanns med i melodifestivalssammanhang. Luftgitarrspelande popsnören spelar starkare även om man säger högre... 8)

Men för att bli riktigt grammatiskt navelskådande; hur gör vi med imperativformen då? Om "starkare" är ett grammatiskt riktigare uttryck än "högre" för ökad ljudnivå, vad blir då den mest korrekta uppmaningen till en musiker för att denne skall öka ljudnivån i sitt spel? "Stärk!"... eller "förstärk!"...? Finns här någon certifierad Tonmeister med extraknäck som svenskaadjunkt som kan reda ut begreppen? *fundersam*

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Borde inte det korrekta vara "svenskadjunkt", som i svensklärare eller svenskuppsats? :wink:
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Borde inte det korrekta vara "svenskadjunkt", som i svensklärare eller svenskuppsats?
Och du är säker på att det inte heter "svenskalärare" och "svenskauppsats" eftersom skolämnet heter just Svenska?
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Håkan Petersson
Rookie
Rookie

Anders Brandén skrev:Borde inte det korrekta vara "svenskadjunkt", som i svensklärare eller svenskuppsats? :wink:
Den som vill göra det lätt för sig gör en workaround [helt medvetet ordval för att tråden ska kunna spåra ur ytterligare] och skriver "adjunkt i svenska".

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Mats Lindgren skrev: Och du är säker på att det inte heter "svenskalärare" och "svenskauppsats" eftersom skolämnet heter just Svenska?
Jopp, det finns något som heter svenska lärare och det är flera stycken lärare som kommer från Sverige. Däremot en lärare som undervisar i svenska är en svensklärare, samma sak med en engelsklärare, tysklärare osv.

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kontakt:

Fast då har du särskrivit svenska och lärare.

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Sant, svenskalärare finns inte i SAOL.

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

För att avsluta urspårningen, så här säger Språkrådet

fråga
Är det accepterat att skriva svenskalärare?
svar
Vi bedömer former som svenskalärare och tyskatimme som vardagliga i stilläge, men inte felaktiga. Detta tycks vara en generationsfråga, för yngre generationer verkar svenskalärare vara den mest naturliga formen.

När förledet i ett sammansatt substantiv består av ett tvåstavigt substantiv som slutar på -a faller slutvokalen ofta bort: flicknamn, fickpengar, åskväder. Men bibehållet -a är vanligt i sammansatta ord där förledet är ett lånord: pizzabagare, datasystem och villatomt.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Användarvisningsbild
Hans Ekdahl
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Hans Ekdahl »

Jag tycker språkrådet har fel! :mrgreen:
Att yngre generationer ska kunna ta genvägar och inte prata som man ska är oacceptabelt...
som om att praktikanten på firman inte kan coila kabel ordentligt, utan virar den runt armen! Ska man acceptera det bara för att han e 17??? 8O

/Hans

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Inlägg av Jakob Carlsson »

Hans: klart du inte ska acceptera det, men språket förändras ju och det måste det göra för annars blir det omodernt, men att coila kabel rätt det gör man bara för annars kanske man skadar kabeln (om man har smala armbågar och sånt så vet man aldrig) :)

Användarvisningsbild
Hans Ekdahl
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Hans Ekdahl »

...jajadåda, jag skulle ju inte vilja prata som Gustav vasa eller Karl den 12, så ok, kidsen får prata hur de vill... :wink:

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46

Kontakt:

för yngre generationer verkar svenskalärare vara den mest naturliga formen.
Jag tar Språkrådets utlåtande som en komplimang och anser mig härmed tillhöra den yngre generationen, mina 35 år till trots. :-)

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

För att återknyta till tråden så har alla tekniker jobbet kvar ;)

Fortsatta diskussioner ang melodifestivalen tar vi i den andra tråden så vi har allt samlat på ett ställe!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Låst