Om jag säger så här, den som kan peka ut vilken kabel som är EKK och vilken som är svindyr special vid en riktigt utförd blindtest tror jag inte ska lyssna på musik genom ljudanläggningar överhuvudtaget (nu menar jag hifi kanske mer än pa). Det borde finnas alldeles för många felaktigheter i övrigt för att det ska vara njutbart.
Eller rättare sagt, jag känner inte till något sådant test där någon kunnat med statistisk relevans avgöra vilket som är vilket. 50 meter kabel kanske ändrar på förutsättningarna. Jag tänker mig snarare runt 10m.
Kabel för ampconkontater ?
-
Per Johanson
- PAR-64

-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Tidningen elektronikvärlden gjorde ett test för några år sedan. Vildet nummer det e vet jag inte. (Jag orkar inte leta igenom alla tidningar där hemma för att hitta det.)
Det testet bestod i att de skulle testa 3typer av högtalarkabel.Billig högtalarkabel, svindyr och lampsladd. testpatrullen bestod av ett antal "hifi experter" varav en av dem va generalagent för den dyra. Samtliga i testpatrullen va eniga om att de kunde säga vilken som va vilken genom att höra på ljudet. samtliga åkte på en blåsning. Den som de sa va den dyra fina kablen va 0,75mm2 lampsladd.
Det testet bestod i att de skulle testa 3typer av högtalarkabel.Billig högtalarkabel, svindyr och lampsladd. testpatrullen bestod av ett antal "hifi experter" varav en av dem va generalagent för den dyra. Samtliga i testpatrullen va eniga om att de kunde säga vilken som va vilken genom att höra på ljudet. samtliga åkte på en blåsning. Den som de sa va den dyra fina kablen va 0,75mm2 lampsladd.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
-
Per Johanson
- PAR-64

- David Wennberg
- PAR-64

Även om lampsladd är en väldigt okej högtalarkabel så är den vit, bänglig och har inte något jättetåligt hölje. Dessutom finns den inte färdigkontakterad med speakon att köpa, och det är sällan man hittar fyrpolig lampsladd... Helt okej högtalarkabel dock - om det bara är det ljudmässiga som är intressant.
Mikael, är du säker på att det var antalet kardeler som gjorde att ena kabeln lät subjektivt sämre?
Mikael, är du säker på att det var antalet kardeler som gjorde att ena kabeln lät subjektivt sämre?
KISS. Keep It Simple Stupid.
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Jag tror att de flesta köper kabel för mycket mer pengar än man egentligen vill tänka på...Per Johanson skrev:Men Mikael, inte trodde jag att du köpte kabel för pengarna?
Med samma längd och area, och skillnaden konstaterad att finnas mellan just kabelstyckena, så är jag benägen att svara ja. Fast för allt jag vet kan det ju ha varit den mångtrådiga som otillbörligen förstärkte den översta diskanten.David Wennberg skrev:Mikael, är du säker på att det var antalet kardeler som gjorde att ena kabeln lät subjektivt sämre?