60 meter multikabel?
-
Andres Ceron
- PAR-20

60 meter multikabel?
Hej.:
Jag undrar vart man kan köpa 60meter multikabel (antingen 16/4, men helst 24/6)...
har kollat runt olika butiker men det dem har är 30 meter överallt.. högst jag hittat är 40meter..
men behöver runt 50,60 meter..
Några tips på butiker eller annat?
MVH
Andres
Jag undrar vart man kan köpa 60meter multikabel (antingen 16/4, men helst 24/6)...
har kollat runt olika butiker men det dem har är 30 meter överallt.. högst jag hittat är 40meter..
men behöver runt 50,60 meter..
Några tips på butiker eller annat?
MVH
Andres
- Toiva Savolainen
- PAR-46

- Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
- Kontakt:
Whirlwind kan väl leverera långa multis? vi har en 45m där jag jobbar..
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Jakob Carlsson
- PAR-64

- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Tror det var 4sound som vi pratade med om att få en specialbyggd, men det är ganska dyrt så det blev ingen specialbyggd utan en vanlig (vi ville ha ett visst antal kontakter av viss typ, men dom kunde fixa mer eller mindre allt om dom byggde), tror dom skickar ordern till Whirlwind eller liknande via Luthmann om man specialbeställer.
-
Anders Brandén
- PAR-46

- Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
- Kontakt:
Det finns väl ganska många i vårt avlånga land som bygger multikabel? Eller kanske bygga själv?
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com
andersbranden.wordpress.com
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
-
Niklas Olsson
- PAR-20

- Kontakt:
-
Andres Ceron
- PAR-20

- Måns Nilsson
- PAR-56

- Kontakt:
Du vill INTE koppla två.
Du ber någon som kan att bygga den.
Just 30 par är lite ovanligt. Jag föreslår att du går upp till 32 par, två 16-parskablar. Då får du bättre pris per meter på kabeln också.
Canford vill ha 90:- per meter för FSJ 16par. Det blir 10800 för kabeln. (120m)
Du vill ha en piska till XLRer i mixerändan. 32 kontaktdon * 19:- blir 608:-
En låda att lägga på scenen, typ 950:-
Kontaktdon att skruva i lådan, 32 st * 32:- = 1024:-
Krympslang, dragavlastningar, lödtenn, lacing twine, skruvar, tejp, kanske 1000:-
Summa summarum runt 14500:-
I USAmerikat kan man köpa en Whirlwind 200ft 24/4 för $1100, typ:
http://www.fullcompass.com/product/255201.html
Eller en 250ft 24/8, för runt $1600:
http://www.fullcompass.com/product/247770.html
Enligt min mening vill man inte ha något sämre än Whirlwind. Och egentligen vill man ha en kabel med multidon i ändarna så att man kan dela upp den i bitar. Viktigast är att ha multidon i är FoH-ändan, för där finns det en piska som inte ska släpas runt annat än inuti en mixercase. Detta av två skäl: Den går sönder när man släpar på den, och man vill inte kôppla i 32 pluggar extra när man klarar sig på ett multidon.
Du ber någon som kan att bygga den.
Just 30 par är lite ovanligt. Jag föreslår att du går upp till 32 par, två 16-parskablar. Då får du bättre pris per meter på kabeln också.
Canford vill ha 90:- per meter för FSJ 16par. Det blir 10800 för kabeln. (120m)
Du vill ha en piska till XLRer i mixerändan. 32 kontaktdon * 19:- blir 608:-
En låda att lägga på scenen, typ 950:-
Kontaktdon att skruva i lådan, 32 st * 32:- = 1024:-
Krympslang, dragavlastningar, lödtenn, lacing twine, skruvar, tejp, kanske 1000:-
Summa summarum runt 14500:-
I USAmerikat kan man köpa en Whirlwind 200ft 24/4 för $1100, typ:
http://www.fullcompass.com/product/255201.html
Eller en 250ft 24/8, för runt $1600:
http://www.fullcompass.com/product/247770.html
Enligt min mening vill man inte ha något sämre än Whirlwind. Och egentligen vill man ha en kabel med multidon i ändarna så att man kan dela upp den i bitar. Viktigast är att ha multidon i är FoH-ändan, för där finns det en piska som inte ska släpas runt annat än inuti en mixercase. Detta av två skäl: Den går sönder när man släpar på den, och man vill inte kôppla i 32 pluggar extra när man klarar sig på ett multidon.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
sarkasmer och DVBF.
-
Andres Ceron
- PAR-20

OK..
Men alltså om man jämför två 30meters multin (24/6) för sammanlagt 5000kr och för det du skrev för 14500kr så är skillnaden stor i pris.
Nackdelen med att koppla två multin är ju att man förlorar ljud osv under koppligen sov.. jag vet.. men alltså finns det ingen annan lösning än den du gav (MÅns) för runt 14500kr..
det är 10kkr mer än att köpa 2styckna 30meters multi..
Men alltså om man jämför två 30meters multin (24/6) för sammanlagt 5000kr och för det du skrev för 14500kr så är skillnaden stor i pris.
Nackdelen med att koppla två multin är ju att man förlorar ljud osv under koppligen sov.. jag vet.. men alltså finns det ingen annan lösning än den du gav (MÅns) för runt 14500kr..
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
-
Mats Ottosson
- PAR-30

- Presentation: http://www.localcrew.se www://workersupply.se
Jo men du ska nog ta en funderare på om du ska hålla på med detta om du inte tycker det är värt de extra penagrna. Antar att du ska ut och giga och ta betalt för det och då skulle inte jag tycka det var så seriöst om du kom med två multis och koplade i hop dessa du kommer antagligen ha den under några år och då tjänar du på att ta kvalitet direkt.Andres Ceron skrev:OK..
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Med bra guldpläterade kontaktdon skulle jag inte bekymra mig om signalförlust i en delad multikabel; en sjätte kontaktskarv på vägen från mik till mixer gör knappast till eller från i praktiken. Det jag skulle bekymra mig om är de praktiska svårigheterna med att hålla kontaktstyckena hela, rena, torra och fria från sabotage. En delad multikabel är oftast ingen höjdare, av den anledningen.
-
Oskar Johansson
- PAR-20

- Kontakt:
-
Andres Ceron
- PAR-20

hehe..
Mm.. förstår det.
men just detta med 2 multin är inte för att gå runt på gig, utan den ska stå på plats under en lång period.
Men självklart så vet jag att det inte är lika bra och smidigt att koppla två multin, men tyvärr så räcker inte ekonomin, och jag behöver en ny multi för att den multi jag har nu är inge vidare kvar.. det finns brus i några kanaler osv..
Mm.. förstår det.
men just detta med 2 multin är inte för att gå runt på gig, utan den ska stå på plats under en lång period.
Men självklart så vet jag att det inte är lika bra och smidigt att koppla två multin, men tyvärr så räcker inte ekonomin, och jag behöver en ny multi för att den multi jag har nu är inge vidare kvar.. det finns brus i några kanaler osv..
-
Oskar Johansson
- PAR-20

- Kontakt:
- Anton Stjärnbrandt
- PAR-64

- Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
- Kontakt:
snälla spara inte pengar på multi ! köp åtminstone en beggad bra.
råkade ut för en multi med hälften av alla ledningar trasiga för en massa år sen(inte installation, men nästan), det var nog nåt av det värsta jag vart med om i mitt liv.
råkade ut för en multi med hälften av alla ledningar trasiga för en massa år sen(inte installation, men nästan), det var nog nåt av det värsta jag vart med om i mitt liv.
Senast redigerad av 2 Anton Stjärnbrandt, redigerad totalt 0 gång.
-
Oskar Johansson
- PAR-20

- Kontakt:
-
Sigbjørn Jacobsen
- Rookie

Hei
Tips til kabel.....Disco Support Danmark har 50 m 32-8 på trommel til kr 3840 + m
Har selv en slik som er brukt ca 2 år i utleien og den fungerer fint.
http://www.danskdiscoteknik.dk/
Sigbjørn
Tips til kabel.....Disco Support Danmark har 50 m 32-8 på trommel til kr 3840 + m
Har selv en slik som er brukt ca 2 år i utleien og den fungerer fint.
http://www.danskdiscoteknik.dk/
Sigbjørn
- Måns Nilsson
- PAR-56

- Kontakt:
Ja. Det är också en rejäl skillnad i kvalitet.Andres Ceron skrev:OK..
Kanske, kanske inte. Om man kunde få säkra svar på allt mellan himmel och jord här på forumet (Vi klarar mycket, men inte allt) så skulle det inte vara någon konst att överleva som verksamhet i den glamorösa musikbranschen. Vad tror du? Det kunde ju vara som så att du har en fet rabatt eller känningar på Englund eller vem det nu är som representerar Whirlwind i Sverige.Andres Ceron skrev: Nackdelen med att koppla två multin är ju att man förlorar ljud osv under koppligen sov.. jag vet.. men alltså finns det ingen annan lösning än den du gav (MÅns) för runt 14500kr..
Eller så kollar du vad en Whirlwind kostar i Sverige. Maila exportsales@whirlwindusa.com och fråga dem vem du ska fråga.Andres Ceron skrev: det är 10kkr mer än att köpa 2styckna 30meters multi..
Riktpris: http://www.ljusljudmusik.se/?page=shop/ ... &show=info
--
sarkasmer och DVBF.
sarkasmer och DVBF.
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt: