60 meter multikabel?

Här kan du diskutera olika kablar, kontakter, 19" panaler, uttagsboxar mm.
Andres Ceron
PAR-20
PAR-20

60 meter multikabel?

Inlägg av Andres Ceron »

Hej.:
Jag undrar vart man kan köpa 60meter multikabel (antingen 16/4, men helst 24/6)...

har kollat runt olika butiker men det dem har är 30 meter överallt.. högst jag hittat är 40meter..
men behöver runt 50,60 meter..

Några tips på butiker eller annat?

MVH
Andres

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Kontakt:

Inlägg av Toiva Savolainen »

Whirlwind kan väl leverera långa multis? vi har en 45m där jag jobbar..
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Inlägg av Jakob Carlsson »

Tror det var 4sound som vi pratade med om att få en specialbyggd, men det är ganska dyrt så det blev ingen specialbyggd utan en vanlig (vi ville ha ett visst antal kontakter av viss typ, men dom kunde fixa mer eller mindre allt om dom byggde), tror dom skickar ordern till Whirlwind eller liknande via Luthmann om man specialbeställer.

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Det finns väl ganska många i vårt avlånga land som bygger multikabel? Eller kanske bygga själv?
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Både Whirlwind och Klotz custombygger ganska fritt efter kundens önskemål, en 24/6 60 m låter inte så exotiskt.

Niklas Olsson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Niklas Olsson »

Du skall nog försöka att inte välja billigaste billigast när du börjar komma upp i lite längder... kan bli riktigt otrevligt att hantera.

Andres Ceron
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Andres Ceron »

ok.. mm
Men om jag själv ska bygga, blir det billigare lr dyrare i pris?
kollade lite i thomann.de därför jag undrar

eller annat förslag?

Två styckna multin (koppla ihop?) -
24/6 - 30m kostar runt 2400kr på thomann.de
om jag köper två sånna och kopplar ihop dem?

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Du vill INTE koppla två.
Du ber någon som kan att bygga den.

Just 30 par är lite ovanligt. Jag föreslår att du går upp till 32 par, två 16-parskablar. Då får du bättre pris per meter på kabeln också.

Canford vill ha 90:- per meter för FSJ 16par. Det blir 10800 för kabeln. (120m)
Du vill ha en piska till XLRer i mixerändan. 32 kontaktdon * 19:- blir 608:-
En låda att lägga på scenen, typ 950:-
Kontaktdon att skruva i lådan, 32 st * 32:- = 1024:-
Krympslang, dragavlastningar, lödtenn, lacing twine, skruvar, tejp, kanske 1000:-

Summa summarum runt 14500:-

I USAmerikat kan man köpa en Whirlwind 200ft 24/4 för $1100, typ:
http://www.fullcompass.com/product/255201.html

Eller en 250ft 24/8, för runt $1600:

http://www.fullcompass.com/product/247770.html

Enligt min mening vill man inte ha något sämre än Whirlwind. Och egentligen vill man ha en kabel med multidon i ändarna så att man kan dela upp den i bitar. Viktigast är att ha multidon i är FoH-ändan, för där finns det en piska som inte ska släpas runt annat än inuti en mixercase. Detta av två skäl: Den går sönder när man släpar på den, och man vill inte kôppla i 32 pluggar extra när man klarar sig på ett multidon.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Andres Ceron
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Andres Ceron »

OK..

Men alltså om man jämför två 30meters multin (24/6) för sammanlagt 5000kr och för det du skrev för 14500kr så är skillnaden stor i pris.

Nackdelen med att koppla två multin är ju att man förlorar ljud osv under koppligen sov.. jag vet.. men alltså finns det ingen annan lösning än den du gav (MÅns) för runt 14500kr..

det är 10kkr mer än att köpa 2styckna 30meters multi..

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Det är nog lite skillnad på kvalitén på kablaget där, men det beror ju på vilka krav och vilken ekonomi som du har.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Mats Ottosson
PAR-30
PAR-30
Presentation: http://www.localcrew.se www://workersupply.se

Inlägg av Mats Ottosson »

Andres Ceron skrev:OK..

Men alltså om man jämför två 30meters multin (24/6) för sammanlagt 5000kr och för det du skrev för 14500kr så är skillnaden stor i pris.

Nackdelen med att koppla två multin är ju att man förlorar ljud osv under koppligen sov.. jag vet.. men alltså finns det ingen annan lösning än den du gav (MÅns) för runt 14500kr..

det är 10kkr mer än att köpa 2styckna 30meters multi..
Jo men du ska nog ta en funderare på om du ska hålla på med detta om du inte tycker det är värt de extra penagrna. Antar att du ska ut och giga och ta betalt för det och då skulle inte jag tycka det var så seriöst om du kom med två multis och koplade i hop dessa du kommer antagligen ha den under några år och då tjänar du på att ta kvalitet direkt.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Med bra guldpläterade kontaktdon skulle jag inte bekymra mig om signalförlust i en delad multikabel; en sjätte kontaktskarv på vägen från mik till mixer gör knappast till eller från i praktiken. Det jag skulle bekymra mig om är de praktiska svårigheterna med att hålla kontaktstyckena hela, rena, torra och fria från sabotage. En delad multikabel är oftast ingen höjdare, av den anledningen.

Oskar Johansson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Oskar Johansson »

Håller med där, var ska du he skarven någonstans..? Du lär inte lägga kabeln på golvet iaf..

Andres Ceron
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Andres Ceron »

hehe..
Mm.. förstår det.
men just detta med 2 multin är inte för att gå runt på gig, utan den ska stå på plats under en lång period.

Men självklart så vet jag att det inte är lika bra och smidigt att koppla två multin, men tyvärr så räcker inte ekonomin, och jag behöver en ny multi för att den multi jag har nu är inge vidare kvar.. det finns brus i några kanaler osv..

Oskar Johansson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Då spelar det ju mindre roll :P

(Har själv problemet att jag sköter om en ljudanläggning där det konstant fattas pengar :P )

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

snälla spara inte pengar på multi ! köp åtminstone en beggad bra.
råkade ut för en multi med hälften av alla ledningar trasiga för en massa år sen(inte installation, men nästan), det var nog nåt av det värsta jag vart med om i mitt liv.
Senast redigerad av 2 Anton Stjärnbrandt, redigerad totalt 0 gång.

Oskar Johansson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Beror ju på ekonomin, är det fast installation så spelar det ju mindre roll.. Och en 60 meters begagnad sak lär ju vara svår att få tag på i vilket fall som helst..?

Sigbjørn Jacobsen
Rookie
Rookie

Inlägg av Sigbjørn Jacobsen »

Hei :D
Tips til kabel.....Disco Support Danmark har 50 m 32-8 på trommel til kr 3840 + m
Har selv en slik som er brukt ca 2 år i utleien og den fungerer fint.

http://www.danskdiscoteknik.dk/

Sigbjørn

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Ja. Det är också en rejäl skillnad i kvalitet.
Andres Ceron skrev: Nackdelen med att koppla två multin är ju att man förlorar ljud osv under koppligen sov.. jag vet.. men alltså finns det ingen annan lösning än den du gav (MÅns) för runt 14500kr..
Kanske, kanske inte. Om man kunde få säkra svar på allt mellan himmel och jord här på forumet (Vi klarar mycket, men inte allt) så skulle det inte vara någon konst att överleva som verksamhet i den glamorösa musikbranschen. Vad tror du? Det kunde ju vara som så att du har en fet rabatt eller känningar på Englund eller vem det nu är som representerar Whirlwind i Sverige.
Andres Ceron skrev: det är 10kkr mer än att köpa 2styckna 30meters multi..
Eller så kollar du vad en Whirlwind kostar i Sverige. Maila exportsales@whirlwindusa.com och fråga dem vem du ska fråga.

Riktpris: http://www.ljusljudmusik.se/?page=shop/ ... &show=info
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Nackdelen med att koppla två multin är ju att man förlorar ljud osv under koppligen sov..
Insertion loss är bara ett problem om du kör fiber. Däremot får man en till felkälla och stift som kan gå sönder, lödningar som kan släppa mm.
"This is the updated input list"

Skriv svar