Gammalt ljusbord.

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Användarvisningsbild
Pontus Ringholm
PAR-20
PAR-20
Presentation: arbetsökande för fullt och hoppas hitta jobb inom ljus branchen...

Peace

Gammalt ljusbord.

Inlägg av Pontus Ringholm »

nu har jag hittat ett roligt ljusbord långt ner i lådorna längs ner i hörnet av förådet(på 2 våningar) va en del att gräva sig igenom men det va det värt;)(hoppas jag)

Baksidan
Bild

Framsidan
Bild

Det jag undrar är om det finns någon som vet vart man kan hitta kablar/kontakter och kopplings skiss till denna:)

Användarvisningsbild
Emil Enander
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Emil Enander »

Jag undrar me!!!

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Gammelt härke till ljusorgel från Pulsar...

Edit: Google is your friend... ;)
//Magnus - Fegge & Mattes

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Bluginkontakter finns att köpa lite varstans. Har för mig att Ljudia sålde för ett par år sedan.

Edit: de gör de fortfarande.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Pontus Ringholm
PAR-20
PAR-20
Presentation: arbetsökande för fullt och hoppas hitta jobb inom ljus branchen...

Peace

Inlägg av Pontus Ringholm »

okej. har även fått ett bud om att köpa ett par begagnade här, så får se hur det går med detta=) tackar för alla tips etc.

Användarvisningsbild
Emil Enander
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Emil Enander »

Men en fråga här. Hur fungerar de med bulginkontakter? De är min gammla ljusorgel;) Och är inte så insatt i de här me ljus så jättemycke. Men finns de någon koppliongsskiss till dehär? Tänkt att styra kannor från de här är de tänkt. Är de att koppla via dimmar på något sätt då?

MVH Emil aka DJ Draggen

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Om något ljusbord/chaser/etc är försett med bulginkontakter så har det en inbyggd dimmer/switchpack och man behöver inget externt.

Man kopplar helt enkelt in kannor etc direkt in med hjälp av bulginkontakter. Kopplingschemat står ju under kontakten, pin 1 är jord, 7 och 8 är nolla, 3 är fas för "bas kanalen", 4 är fas för mid och 5 fas för diskanten.

Max 1200w per kanal, så det går ju inte koppla på jättemkt prylar, får vara mindre kannor i så fall om du ska ha fler på varje kanal.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Emil Enander
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Emil Enander »

Någon som tror han/hon kan göra en liten skiss i PS eller paint lr någon ting så man får förståelse lite hur de ska kopplas ihop:P Vore väldigt tacksam

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Läs Jonas inlägg ovan, om inte den beskrivningen hjälper föreslår jag att du låter en person som vet något om el koppla in dem åt dig, vi vill helst inte se några elolyckor bland forumets medlemmar, eller i övrigt heller för den delen.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Användarvisningsbild
Emil Enander
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Emil Enander »

Är elektriker så ska nog inte hända nånting:P haha

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Då så, enligt Jonas förklaring ovan:
1 - Gnd
7&8 - N
3 - F Bas
4 - F Mid
5 - F Diskant

Kanske missförstod vad du vill ha kopplinsschema på?

OT. Behöver man inte ha haft typ 3 års praktik för att bli (behörig) elektriker?
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Användarvisningsbild
Emil Enander
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Emil Enander »

Japp de förstog jag. Men hur kopplar man in det i en lampa? Tänkt å köra 3 par64 kannor på de. De borde gå tycker jag. Och vad är 2:an och 6:an?

Efter jag gått klart skolan får jag ut BB2 och sedan är det är 2 år praktik. Eller ja 1600 timmar. Sen får man BB1. Sedan får man läsa upp till Allmän behörighet.

MVH Emil
Peace

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Hmm, en lampa har tre anslutningar, koppla Jord till Gnd, en av ledarna till N och den andra till den fas som ska styra ljuset (3, 4 eller 5). Observera att jag inte kollat schema själv, så verifiera gärna med manual eller som elektriker med lämpligt mätinstrument. Och ja, enligt Jonas ovan klarar varje kanal 1200W så 1000W för en normal PAR64 funkar bra.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Vara elektriker och gå elutbildningen på gymnasiet är ju lite skillnad, på gott och ont!

Har du tänkt dig någon form av multikabel ifrån bordet och upp till de 3 PAR-64 spottarna? Annars är väl enklast att du bygger en splitt med 1 st bulgin i ena änden och 3 st standard 230v sladduttag i de andra ändarna så kan du använda vanliga förlängningskablar upp till spottarna.

Enklast är väl om du tar med dig bordet och kontakterna till skolan, så kan du och läraren gå igenom det och båda lär sig kanske något på kuppen, samt att det blir rätt gjort!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Emil Enander
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Emil Enander »

Tackar Jonas de va de jag undrade över. Me splitt å de.

Någon som har en eller två st bulginkontakter till salu eller någon som vet nånstans man kan köpa?

Peace

Användarvisningsbild
Eric Hising
PAR-36
PAR-36
Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
Kontakt:

Inlägg av Eric Hising »

Bellalite hade sist jag kollade i katalogen.

www.bellalite.se

/Eric

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Emil Enander skrev:Tackar Jonas de va de jag undrade över. Me splitt å de.

Någon som har en eller två st bulginkontakter till salu eller någon som vet nånstans man kan köpa?

Peace

Jag har t.o.m en split med Bulgin in och shuko ut, samt bulginkablar. Skicka ett PM om du är intresserad.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar