Vilka stora/medelstora ljusbord kommer att gälla framöver?

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Nina Isacsson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Nina Isacsson »

Mats Lindgren du har så rätt. Men det monopolet är nog borta nu, och de unga kommer nog att ta in helt andra bord även på teater sidan.

Strand var inte helt utan framgångar i Sverige under 70 - 90 talet och några ADB bord såldes ju med. Bland annat på Globen, samt Oskarsteatern som körde Fantomen på en ADB S28 om jag inte mins fel nu.

AVAB det är ju lite underligt att de finns kvar med tanke på alla konkurser de har drabbats av genom åren. Att kunderna håller fast vi dem och deras bord fortfarande är rätt fantastiskt även i Svergie. Bra jobbat av dem som ligger bakom AVABs bord genom tiderna.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

AVAB är väl bara ett varumärke idag?? Ägs å utvecklas av något annat bolag.

AVAB som ljusleveratör/grossist "utvecklare" är nog i graven.

Det är nog därför dom är stark än idag...eller har jag fel?

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

AVAB:s "monopol" är nog långt ifrån borta, det finns många operatörer som är vana vid AVAB:s sätt att styra ljus på, och är bekväma med det. De komer att efterfråga AVAB-bord även i framtiden, för de känner sig bekväma med de borden. De gör jobbet, helt enkelt.

Givetvis fanns andra aktörer på marknaden på 70-90-talet och Strand gjorde utmärkta ljusbord enligt mig. Mitt första riktiga ljusbord var ett Strand GSX och det håller fortfarande måttet för konventionellt ljus med scrollers. Det som ställde till det för Strand och AVAB på 90-talet var intåget av rörligt ljus i teatervärlden. De blev omkörda av företag som Flying Pig med Wholehog borden, till exempel. Flying Pig angrep det här med ljusstyrning på ett helt annat sätt än teatervärlden. Man skippade det här med att bara kunna ha en playbacksekvens för sin pjäs. Hos Flying Pig kunde man ha hur många som helst.

Jag tycker AVAB hämtade hem lite av försprånget med Pronto och ytterligare med Congo-serien.

Jag tror att andelen ljusbordsfabrikat bestäms lite av vilka distributörer som tar upp agenturerna och suporterar dem helhjärtat. ETC hade inte lyckats lika bra om de inte hade haft duktig support i Bullen. Jands Vista hade inte sålt utan bra support från Teaterteknik. Flying Pig hade inte varit där de är idag om de inte brunnit för sin sak och trott på produkten, och dessutom är duktiga på att förmedla det. Det handlar mycket om att inge ett förtroende hos sina användare och kunder, att de blir väl omhändertagna även efter att affären är genomförd.

Vad nästa generations ljusbordsval kommer att bli är inte helt lätt att sia om. Jag tror att det blir en bredare spridning beroende på olika operatörers olika behov.

En intressant utveckling vore att olika ljusordsfabrikat kunde vara kompatibla med varandra, lite som olika ordbehandlare. Vet inte om det är möjligt, men helt omöjligt borde det inte vara. Många tillverkarare köper ju fixturfiler från Carellon idag. Till exempel.

Debatten går vidare.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Nicke Löfgren skrev:AVAB är väl bara ett varumärke idag?? Ägs å utvecklas av något annat bolag.

AVAB som ljusleveratör/grossist "utvecklare" är nog i graven.

Det är nog därför dom är stark än idag...eller har jag fel?
Varumärket AVAB ägs i dag av Electronic Theater Controls (ETC), och utvecklas i deras regi av mig (Bullen), Anders Ekvall, Ulf Sandström och Sara Clausen. M.a.o det teamet som gjorde Pronto. Anders och Ulf har ju jobbat på AVAB i evigheter, medans jag började i början på 2001. Sarah kommer från ETC.

Att gamla användare köper samma märke är ju inte konstigare än att om man en gång köpt Volvo, så köper man det gärna igen om man var nöjd från början.

ETC/AVAB säljs idag av One Two Sales där jag och Göran Boklund jobbar.

Angående generella filformat så har vi alltid hållit vårat helt öppet i ASCCI Light cue format, och jag tror att det vore bra för alla om man kunde ladda vilken show som helst i vilket ljusbord man ville.

Igen det är ett verktyg, dom flesta ljusbord i samma prisklass kan samma saker, det är bara vägen dit som är olika och den ska man känna sig trygg med.

Nina Isacsson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Bullen ljusbord är inte bara verktyg. Är för mig även viktigt med rätt kännsla i reglar knappar mm, att det känns bra och logiskt uppbyggt. Att de som man behöver ofta är rätt plaserat och att det går lätt att liveköra.
Att det är tyst anslag i knapparna och att fläkten inte hörs. så man kan sitta i publiken utan att de störs av knappningar och fläkt.

En sak med Congon jag kände mig lite obekväm med var att trackbollen sitter i mitten och att det inte finns plats för stöd för handleden utan att man riskera att trycka ner någon av tangenterna nedanför. Det är en sådan grej som minskar känslan för ett bords hårdvara. Eller något för höga aslag i knappar, tröga reglar är en sak som gör att jag inte får rätt känsla för bord.

Att snåla in på följsam känsla i knappar reglar och hjul samt rattar är inte så smart av bord tillverkarna.
Ett bord är skönast när man kan spela på det, och det följer med lätt. Tröga reglage som man riskerar att tappa vid en störe fade med många tröga reglar, ger inte rätt känsla för mig. ovasett märke.

Sen är designen färgen nog allt viktigare i framtiden tror jag. Den ska tilltala operatören. man ska kunna känna att man har ett fint bord framför sig och som man trivs med, även hårdvarumässigt.

Det blir nog viktigare framöver nu när alla kan göra samma saker.
Färg känsla och val. varför inte bord med olika motivlack. jag har funderat på att lämna in mitt bors gråa plåt till en motivlackare vore ballt.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Inlägg av Jakob Carlsson »

Nina: allt som du säger är egentligen saker som man har som krav på de verktyg man använder, använder du en skiftnyckel under lika lång tid som du använder ljusbordet om den inte känns bra i handen?

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Nina Isacsson skrev:Bullen ljusbord är inte bara verktyg. Är för mig även viktigt med rätt kännsla i reglar knappar mm, att det känns bra och logiskt uppbyggt. Att de som man behöver ofta är rätt plaserat och att det går lätt att liveköra. Att det är tyst anslag i knapparna och att fläkten inte hörs. så man kan sitta i publiken utan att de störs av knappningar och fläkt.
Jag tror vi menar samma sak, Ett verktyg för mig är nåt jag ska känna mig trygg med, en förlängning av mig själv. Jag väljer ju knappast en borrmaskin jag tycker är dålig, felbalanserad eller inte gör jobbet på det sättet jag vill.
Nina Isacsson skrev:En sak med Congon jag kände mig lite obekväm med var att trackbollen sitter i mitten och att det inte finns plats för stöd för handleden utan att man riskera att trycka ner någon av tangenterna nedanför.
Congo är medvetet designad att navigeras utan pekdon eller pekskärm. Det var en sak som alla vi pratade med innan ville. "Vi vill titta på scenen när vi jobbar"
Varför trackbollen finns där överhuvudtaget är att man ska slippa koppla in extra saker, vilket också var ett påpekande från våra användare. Det enda man egentligen behöver trakbollen till är att bygga egna kretslayouter. Att placering blev där den blev är på grund utav att bordet hade blivit c:a 20cm bredare, och det ville vi inte.

Nina Isacsson skrev:Sen är designen färgen nog allt viktigare i framtiden tror jag. Den ska tilltala operatören. man ska kunna känna att man har ett fint bord framför sig och som man trivs med, även hårdvarumässigt.
Absolut! Det är därför vi tog in Peppe Tannemyr (Beacon) för att göra grafiken och Nicolas Frank (En av Sveriges mest framstående Industridesigners) för att göra industridesgnen.
I ett tidigt stadie pratade vi om att man skulle kunna byta ut hela fronten och att ha grafik skins till grafiken. Men det blev för dyrt.
Nina Isacsson skrev:Det blir nog viktigare framöver nu när alla kan göra samma saker.
Färg känsla och val. varför inte bord med olika motivlack. jag har funderat på att lämna in mitt bors gråa plåt till en motivlackare vore ballt.
Gört! Vore ascool att ha sitt eget motiv på bordet.

Nina Isacsson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Ja då menar vi samma sak.
ändå så är det så många bord som har för tröga reglar och ser allt för plastiga ut. bord utan känsla är enligt mig är exempelvis Strands Plastbords serie GSX. och även 500 sereien. ingen känsla för den alls.

ett bord med en skön känsla var AVABs gammla 2001 och 2002 då menar jag främst känslan i AVABs joystick som de hadde på den serien. nästan som man vill ha en sådan bara för att vicka på AVABs joystick. :lol:
Senast redigerad av 1 Nina Isacsson, redigerad totalt 0 gånger.

Nina Isacsson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Ni som mins dem. ni som inte mins de gammla borden får ett utrag här från 1981.
Bilagor
från AVAB katalogen från 81
från AVAB katalogen från 81
avab text81.JPG (117.02 KiB) Visad 10433 gånger
Senast redigerad av 1 Nina Isacsson, redigerad totalt 0 gånger.

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

En stor skillnad på nu och förr, är att förr fick ett ljusbord kosta nästan vad som helst, medans nu är det mycket mera prismedvetet.
Jag tror att Avab Expert kostade runt 250.000:- när det kom. Medans ett Congo idag listar c:a 170.000:- om adderar inflationen på det så........

Om man vill läsa lite mer om ljusbord så kan man kolla in "Stage lighting Controls" av Ulf Sandström. Mycket intressant läsning om man är intreserad av ljusstyrning. Handlar om alla typer av ljusbord.
Finns på www.stagebook.com.

Nina Isacsson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Någon som vet vad 2000 bordet gick på 81?

Ja allt av datorer och elektronik har gott ner betydligt. Tur tycker jag

Det är lite kul med reklam texten ovan Det står att "bordet aldrig blir gammalt " så fel de hade. nu blir borden gamla innan det lanseras. det kostar mycket att byta bord med. förr kunde man ha samma bord i 20 år minst. det är inte så lämpligt nu., så det görs nog mera bord än då tror jag.

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Grand MA.

Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Nina Isacsson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Kan ni lägga in bilder på Era ljusbord där de står och jobbar. lite ljusbordsplatsbilder är aldrig fel. Vill se hur ni har det där ni myser vid era bord. Dricka fanta, cola eller kaffe ;) näää inte har ni det nära bordet inte :P

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Här är lite bilder från en revy i våras...
Bilagor
1.jpg
1.jpg (167.62 KiB) Visad 10117 gånger
2.jpg
2.jpg (78.23 KiB) Visad 10115 gånger
3.jpg
3.jpg (87.5 KiB) Visad 10115 gånger
4.jpg
4.jpg (105.18 KiB) Visad 10115 gånger
//Magnus - Fegge & Mattes

Nina Isacsson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Magnus Jerkrot
Tack för dina bilder och där ser man vad du äter, typisk teknikermat;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

På kulturhuset i hässleholm som kör mycket teater men även konserter så har viplaner tt handla in det nya Avolite Tiger bordet.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Nina Isacsson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Marcus Sandberg
Vad har ni haft för fler alternativ?

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

En bild från min lilla turne!!

Jag till höger
Bilagor
Mixplats2.jpg
Mixplats2.jpg (83.74 KiB) Visad 9901 gånger

Niklas Olsson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Niklas Olsson »

Bild från min plats på Hasses lada i Båstad innan julshow. Abba Arrival på scenen, c:a 1100 i publiken.
Bilagor
Hasses Lada Julshow -07
Hasses Lada Julshow -07
hassesSmall.jpg (537.35 KiB) Visad 9889 gånger

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Kontakt:

Inlägg av Toiva Savolainen »

LS9 och E:cue på mixerplats.
Bilagor
_MG_3681.jpg
_MG_3681.jpg (534.68 KiB) Visad 9881 gånger
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar