perfekta soundcheck CDn?

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Rebecca Neumann
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Rebecca Neumann »

jessica; ok jag fattar, det vore väl inte alls skamligt utan snarare bara väl förberett, lite som att läsa på inför ett prov eller så.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Rebecca Neumann skrev:du, villle bara tillägga att jag inte ville vara elak eller så, jag har för vana att fråga mer än vad som behövs.
för att d e intressant bara, kanske uppfattas fel ibland, men jag jobbar på det.
Så det kanske va en dum fråga egentiligen, eller bara ett bevis för att ja behöver en ljudteknisk språkkurs :D
Vi är inte bara här för att prata skit, vi kan nog lära oss något på kuppen också :) Tycker jag att du är elak säger jag till.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Jessica: Jag förstår hur du menar, och jag tycker likadant! :) Lite feeling innan giget är självklart viktigt, och en liten dos nervositet kan nog också vara bra.

Hur man gör då man är ute med ett band men inte har eget pa, och kanske inte mixplats, det vet jag inte riktigt. Jag tror att en bra utgångspunkt är att spela in varje gig, lyssna på det i lurar på egen hand och använda det dagen efter då man testar dagens PA. Vad kan vara bättre att testa PA't man ska mixa på än sin egen mix, dessutom en färsk sådan?

Jag är sällan i rollen att jag mixar den sortens band, utan jag är mer ofta babysitter eller den som mixar ett mindre känt band - fast egentligen blir det mest monitor. Det är kul att vara väldigt nära where the action is.

Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer

Inlägg av Anders Ericsson »

Till våra favoriter hör väll som.
Nr 1 TOTO - I Will Remember
Nr 2 The Eagles - Hotel Carlifonia en spec tappning

och en nykomling bland svenska röster BOA = Björn Anderssons Orkester med Vi endå.

Den är väl värd att prova!!

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

När det gäller CD så är Queensryche ett gott val.
Låten som är riktigt grym är Della Brown och den är låt nummer fyra på en skiva av det bandet.

Annars är nog det optimala att se till att det låter bra när bandet spelar och låta CDn vara där den skall vara.
Hos DJn. :D
Sågar mest brädor och annat löst som inte är rätt mått.

Användarvisningsbild
Daniel Hedman
PAR-30
PAR-30
Presentation: Jag har pysslat med ljud sen 1990 och har sedan 2003 eget företag inom ljud o ljus.
Kontakt:

Inlägg av Daniel Hedman »

Anders Ericsson skrev:Till våra favoriter hör väll som.
Nr 1 TOTO - I Will Remember
Nr 2 The Eagles - Hotel Carlifonia en spec tappning
Vilken av inspelningarna av "I will remember" syftar du på? Är det orginal inspelningen eller den som är med på livefields bonus cd'n.
/Daniel

Användarvisningsbild
Hans Ekdahl
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Hans Ekdahl »

Mixar man ett band första gången så är det väl bra att lyssna in sig på bandet innan gig (inte i pa:t då utan typ hemma) så man får en bild av hur de låter och vilket sound de har. Sedan på gig så vill man väl ha ett PA som är så neutralt som möjligt så du själv påverkar hur det låter och inte är begränsad av PA:t

/Hans

Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30

Joo det är väll rätt som du tänker. Men det är inte det man syftar på när man snackar soundchecks' musik. Det är inte alla gånger man kör full live med backline o hela kittet. Du kanske bara ska köra disco, musik eller kanske singback / playback. Då måste du soundchecka in pa't med cd.....

Sedan är akustiken olik var du än kommer så en grund inställning av pa't måste du ändå göra.. Du måste höra hur en cd gör sig hörd i lokalen och hur pa't jobbar med topp resp basar innan du pluggar in backlinen och mixar.

En bra soundcheck cd är väl då en ren o klar inspelning gärna med klara instrument och sång. Är väl ingen hitt att checka av med hevymetall eller en RNB platta. Neutral pop/rock funkar bra.....

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Anders: Jag tror att Hans är mycket väl medveten om problematiken. För övrigt håller jag inte med om att man måste kolla PA't med en cd, och dessutom tycker jag att soundcheck är ett dumt namn på det hela. Gnällig jag är va? :)

Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30
Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!

Inlägg av Samuel Nielsen »

Nu kastar jag mig bara in i diskutionen, men jag använder nästan alltid först Smaart live, sedan spelar jag Sting:s I´m so happy från skivan mercury falling, sedan fin justerar jag med mikrofonen..!! Ett sett attjobba..!!

Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30

Japp nu är du gnällig david.. :-)
Klart man måste kolla över PA efter rigg. Hur hadde du annars tänkt?
(Bortsett från tal PA nu...)

Varför är soundcheck ett dåligt utryck? Vi kallar iof bara det för kort och gott TEST... En enkel TEST Skiva...

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Nu läser du vad du tror att jag skrev, inte vad jag skrev :) Kolla PA't är någonting som är naturligt att göra ja, men måste man använda en cd?

En soundcheck är ett dåligt uttryck eftersom det i mångas värld är när man har ett band på scenen och kollar nivåer o.s.v. - test är bättre, tycker jag! :)

Användarvisningsbild
Hans Ekdahl
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Hans Ekdahl »

Hur man "kollar pa:t" är väl en smaksak, en del brusar det, en del kör med sin CD med sina favoriter, en del gör bådeock, så inget är rätt, det är en smaksak...

en bra testskiva är en skiva som du känner väldigt väl och som du vet hur du vill att den ska låta, det kan vara i princip vilken musikstil som helst på den bara DU vet hur den ska låta i dina öron

/Hans

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Precis min poäng Hans. Skit samma hur man gör det, sålänge det inte kostar massa pengar, inte sårar folk och ändå blir bra... :)

Johan Molund
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Johan Molund »

En bra sak alla kan göra är att ta en mikrofon man är van med och testa PA:t med sin egen röst. Ett grymt plus med detta är att man låter oftast lika från gång till gång (om man inte är i målbrottet/väldigt bakis efter att Morgan Brown fyllt en med sprit) och alltid har rösten med sig (fortfarande förutsatt att Morgan inte fyllt en med sprit). Låter det som dig själv kan inte riggen låta allt för dåligt (låter det som du sluddarar är det Morgans fel). Annars är det bara att få dig själv att låta bra så (i alla fall i mitt fall) låter alla andra som gudar jämfört med din egna bakis/målbrotts stämma!!

Andreas Birgerson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Andreas Birgerson »

Man låter ju aldrig inspelad / uppspelad som man själv tycker att man låter eftersom ljudet kommer till örat på ett helt annat sätt (via högtalare) än vad du är van vid (via munhålan och genom skallbenet). Svårt att ställa in EQ efter det?

Johan Molund
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Johan Molund »

Jag förstår vad du menar. Men efter ett antal soundchecks vänjer man sig vid sin pinsamma röst hur den nu låter ur en viss mikrofon och kan hantera hur man vill att PA:t ska låta utifrån ens egen allt annat än perfekta uppmickade röst

Jakob Berg
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Jakob Berg »

Finns bara en regel: Alla som soundcheckar med toto, steely dan eller eric claptons unplugged måste DÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ
illuminate

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jakob: jaså? Vad är det för fel med att använda dessa artister? OK att de är klicheer, men huvudsaken är väl ändå att det funkar bäst för ljudteknikern, inte för att tillfredsställa dig.
"This is the updated input list"

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Apropå Toto, Steely Dan och Clapton håller jag inte med... bland annat eftersom jag själv spelar en del Steely Dan ibland. <:-)

Skämt åsido, det absolut viktigaste som jag ser det är att använda material som man är riktigt väl inlyssnad på. Det jag brukar lyssna på i okända/nyriggade PA:n eller kontrollrum är musik som jag hört i många hundra, kanske tusen, lyssningsmiljöer förut och har en rätt god uppfattning om hur det "skall" låta. Att det sen kan innebära Toto, Steely Dan eller Clapton har nog mest att göra med att jag tycker det är trevligare och mer användbart med tekniskt välgjorda produktioner än exempelvis moderna trendriktiga lo-fi produktioner. Jag har också med mig bland mycket annat en handfull riktigt bra inspelad och producerad (bugar åt Åke L och Dille) svensk hårdrock som fyller samma funktion i och med att jag lyssnat så mycket på låtarna. Det är inte en kotte som brukar veta vad det är för band, så man kompenserar väl kanske för litet Steely Dan...? :lol:

Ett exempel var bara härom dagen, på ett i övrigt välordnat och mycket trevligt seminarium/workshop/demo av högtalare, där ett par nya produkter demospelades med ett urval av mindre kända låtar av väldigt varierande karaktär och inte minst inspelnings (eller kodnings-) kvalitet. För att ge en lyssnare en rimlig chans att bedöma helt okända högtalare skulle jag helst vilja presentera dem med material som lyssnaren/-arna sannolikt känner till bra. Nu fanns det visserligen någon Totolåt tillgänglig, men jag skulle inte skämmas det minsta för att spela aldrig så uttjatade Steely Dan- eller Claptonlåtar i ett sådant sammanhang. Tvärtom. :)

Skriv svar