STARLIGHT & UNITED AUDIO GÅR SAMMAN

Här kan du posta nyheter om vad som händer inom ljud & ljus världen.
Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Pojkspolingar är väl återväxt? Inte att förakta! Eller??

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Bullen: Finns det ett genuint intresse för återväxt i branschen? Som "pojkspoling" känns det faktiskt inte alltid så.

Speciellt när såna bråkstakar som du kommer och hälsar på, då ger vi igen genom att välta Genies :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Avfärda vilka spekulationer?

Ja, vi kommer att satsa på att ta alla gigg värda mer än 50 kkr i hela Sverige?
JA, vi kommer bara satsa på utländska turnéer och att växa i hela norra Europa.
Ja, vi satsar på att köpa upp Spectra och DM eftersom vi bedömer dom som våra största konkurenter.

Kom igen nu, du verkar för smart för att tro att han ska säga något på ett offentligt fora om hur deras affärsplan ser ut.

Bullen: Det var mer en kommentar om att vad vi nobodys gissar och tror här inte har så stor betydelse för vilken leverantör t ex EMA väljer. Om däremot en i ledningsgruppen för ett företag som i en del av branschen är ledande berättar hur dom kommer att satsa framgent så tror jag att det har en annan relevans. Men jag kan ha fel.

frankarbast
Rookie
Rookie

Inlägg av frankarbast »

Jamen det är väl ingen nyhet för folk i ljudbranschen att Starlight haft problem i ledningen i flera år och att Per varit så trött på det så han velat sluta(sälja?) en längre tid och att Brynte haft svårt att driva skeppet.
Inte heller att United Audio haft sådana problem i ledningen att några av dom funderat på att hoppa av helt och hållet efter den misslyckade sammanslagningen. I Göteborg och Malmö gnäller man över att Stockholmarna tagit över och bestämmer allt och nu blir det ju ännu mera Stockholm i ledningen. Umeå och Växjö fick man lägga ner.
Hur lång tid tar det innan gamla United Stage i Malmö eller Göteborg Audio vill slå sig fria, det var ju två suveräna firmor när dom körde själva.
Nu ska man dessutom sammanföras med Starlights filosofi och kultur och flera inriktningar, ljus, scen, transporter, sälj, installationer.
Nej, jag tror på ännu mera problem än vad UA hade redan innan.
Och DET tror jag gynnar andra.
Dawen, du har nog rätt, Spectra och DM är nära till hands, har jobbat på stora gig ihop förrut. Men jag tror också på en hel bunt andra ljudfirmor, Spectra har ju jobbat mycket redan med Audio Lund, Electrosound m.fl. Det finns ett gäng finfina ljudfirmor på uppåtgående som gnuggar händerna nu och säkerligen snackar med Spectra som ändå sitter på många fina jobb.
Många frilansare har ju redan insett att vårda andra kontakter nu.
Samtidigt hoppas man ju på att prisbilden går upp.

Ska bli intressant att följa.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Nille skrev: Här i lilla Sala så är vi inte så oroade över utvecklinge.
Jag har varit i kontakt med komunen och de har lovat att i fortsättningen göra alla upphandlingar lokat i första hand. (Avesta är i och försig i närheten men jag tror att de kommer att tyckas att det är ett stockholms företag i fortsättningen nu när de har två kontor i "tjockhult".)

mvh
Nille

Du har säkert väldigt bra konktakt med kommunen, tyvärr hjälper inte det. Dom måste i alla fall hålla sig inom ramen för LOU, Lagen om Offentlig Upphandling. Dvs dom kan inte välja lokalt i första hand, om en firma från t ex Portugal får för sig att lämna det lägsta priset så skall dom också få göra jobbet (otroligt dock med tanke på transporter och annat, men ändå). Kommunen kan ställa upp en massa "bör" och "skall" krav men gör detta att en firma inte har en chans och detta endast grundas på fysisk lokalisering så kan man nog se till att få den upphandlingen ogiltigförklarad utan större bekymmer. Sen finns det en nedre monetär gräns på vilka upphandlingar som berörs men om det ska vara en upphandlings som ska vara intressant för en större firma som behandlas i denna tråd så är man nog över den gränsen i alla fall.

Företaget jag jobbar på säljer till 80% varor som är upphandlade via anbudsförfarande till stat, kommun och landsting. Det är inte bara enkelt...

Gäst

Inlägg av Gäst »

Eftersom Dawen riktat en specifik fråga till mig så vill jag besvara det. Jag är ofta här och läser de olika diskussionerna som pågår. Det är både intressant och givande. Det är givetvis viktigt för mig att försöka hänga med i vad som händer runt om i branschen och det här forumet är ett sätt att hänga med. Men jag kommer inte att kommentera de spekulationer som pågår. Det går inte att föra en saklig diskussion om ett specifikt företag på ett allmänt forum med anonyma deltagare.
Däremot vill jag gärna instämma i min kollega, Bullens, uttalande om att ungdomarna bland annat här på LjudoLjus är återväxt. Och återväxten bland tekniker är definitivt viktig. Vi har under flera år deltagit i olika utbildningsprojekt just för att främja återväxten. Till exempel så har Magnus Eriksson (numera en kollega från UA) och jag varit med och utarbetat ett gymnasieprogram i Botkyrka med inriktning scenteknik. Jag har alltid varit positiv till praktikanter från olika utbildningar och allt som oftast så dyker det upp oerhört duktiga killar och tjejer som sedan får uppdrag hos oss. Det är faktiskt inte alls otroligt att någon av de unga medlemmarna här på det här forumet kommer att sitta i ledningen för United Audio/Starlight om tjugo år.....

MVH Ulf Brynte

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Brynte: Kul att se att du lever. Jag förstår att du inte vill kommentera våra spekulationer, och respekterar självklart ditt val att låta bli.

Välkommen till forumet!

Janne
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Janne »

Jag håller alla tummar jag kan på att Starlights dumpningar härmed är borta. Hoppas man inte är tvungen att fortsätta på den vägen bara för att få ihop det.
Och att få upp kvaliten kan kosta...
Kommer AU att tillåta taskig kvalite och personalpolitiken för förare som man läst om i annan lina?
Satsa på Europa låter kanon, kör hårt med det så kan prisbilden i Sverige bli bättre.
Jan P.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Är det inte dags för någon moderator att sätta ner foten nu?

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag har pratat med några av mina leverantörer, updragsgivare mm om samanslagningen och samtliga blev väldigt förvånade att det va just de två företagen som gick samman.

Hur utslaget av sammanslagningen kan vi nog bara gissa i dagsläget och tiden får visa hur det blir. Det kan bli mer för oss mindre men det kan även bli mindre. Jag som jobbar mycket med instalation och reperation mm så kommer jag nog inte märka av det så mycket.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Jo.

Dom som undrar något kan kontakta respektive företag, precis som dom skriver på sina sidor.

Åsa Söderberg Hjelm, VD
Tel. 08-556 318 81
asa.hjelm@unitedaudio.se

Ulf Brynte, vice VD
Tel. 08-556 368 06
ulf.brynte@starlight.se

frankarbast
Rookie
Rookie

Inlägg av frankarbast »

Herregud, hur många har inte råkat ut för "dom bjöd på ljudet, dom bjöd på ljuset eller dom bjöd på transporten"?? Inte minst UA som säkerligen blev lika förbannade varje gång. Ska dom nu själva göra andra förbannade?
Ska det vara så otroligt farligt att prata om?

Hej Åsa och Ulf.
Jag ringer inte utan skriver till er här eftersom jag tror att det är många i branschen som efter sammanslagningen av två väldigt olika företag undrar:
- Vems prispolitik kommer att vinna?
- Vems personalpolitik kommer att få härska?
- Vems krav på kvalitet kommer att få stå undan?

Den som inte vågar fråga får inget svar. Den som inget svar får, får stå ut med spekulationerna.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

frankarbast: Varken Åsa eller Ulf är medlemmar på detta forum. Det får räcka med spekulationer och påståenden nu, för den här gången.

frankarbast
Rookie
Rookie

Inlägg av frankarbast »

Dawen, har förstått att du oftast försvarar Starlight men
du får faktiskt skilja på seriösa frågor och spek/påståenden.

Vi vet vilka som kikar på siten emellanåt och även gäster kan svara eller hur. Jag hoppas på svar. Om ingen låser siten igen...

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Gäster kan inte svara tror jag.

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

tydligenså värkar dom ju kunna det :arrow:
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ulf är väl medlem? Eller finns det fler som kallar sig Brynte?

Tjo!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Gäster kan endast skapa inlägg i köpes/säljes, anledningen till att det står "gäst" bakom vissa andra inlägg i andra kategorier är att det är föredetta medlemmar som numer är borttagna.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

...eller valt att avsluta sitt medlemskap hos ljudoljus.net.

Användarvisningsbild
Thomas Malbeck
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Thomas Malbeck »

Sitter här i höst mörkret och läser denna tråd 8) 2007-10-18

Nu med Facit i hand :!:
Hur Blev det då :?:
Senast redigerad av 1 Thomas Malbeck, redigerad totalt 0 gånger.
E=m*c2 ± 3dB

Skriv svar