Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Johan Molund skrev:Alla vet ju att oavsett om man specar ett ATI Paragon bord en XL8 eller ett jävla 01V96 så skiter folk i vad man faktiskt får. Det slutar att man står med brallorna nere och mixar på en Behringer EURODESK. Livet vore kanske jävligt mycket lättare utan arrangörer (och musiker/artister/vem det nu är som står på scenen och ger allt för en ap-wastad publik på balders hage som fullständigt skiter i hur det låter, eller om livet är drägligt för en tekniker, bara dom får ligga med en lika ap-dyng-full tjej från markaryd). Vem ställer ett gig i sverige för att man inte fått exakt vad som står i ridern? Vem vill ha ett jobb kvar i ankdammen sverige??? Svenska prod bolag skiter i hur man gör bara giget blir av och dom får in pengar. Annars blir du svartlistad och kan inte ens få jobb i luxenburg. Allt hanlar om pengar och inte kvalitet (eller om jag inte får 13 Avalon preamps till mitt mackie bord så ställer vi giget och förresten så skulle det vara jätte fint med en loge, en dusch och en trevlig apis som inte berättar "hur alla andra har gjort när dom varit här" och hur nöjda dom varit med att få chips och dipp till middag, hur dom minsann ställde upp och sjöng ja må han leva för hans dotter och inte klagade på att logen dom fick var garderoben där folk hängde in sina kläder i (som dom dessutom spytt ner med hembrännd sprit)). Ibland är livet skit men just när det är som sämst står ett ATI Paragon bord runt hörnet och gör livet ännu sämre (eftersom du inser att någon på prod bolaget har copy pasteat någon gammal rider och sett till att du fått ett bord någon har hyrt in från claire du knappt hört talas om, än mindre kan hitta mastern på...... fan) En del dagar har vi världens bästa jobb. En del andra vill man ju bara gå till den lokala flyttfirman och säga att man har absolut viss erfarenhet av att lasta lastbilar tokfulla med obskyra saker!
Det kanske är dags att börja ta kontakt med arrangörerna innan du kommer på plats och inte bara låta ansvaret ligga hos någon annan.
Det är lätt att vara bitter om man kan skylla på andra.
Men att ta tag i situationen och prata är inte dåligt. Har du provat det?
Och vad är det för publik du vill ha om inte den på Balders hage duger?
Det kanske bara är "fina" jobb som duger eller vad är det som gör dig så uppretad?
/Nicklas
Sågar mest brädor och annat löst som inte är rätt mått.
Tro mig jag ringer folk och pratar med dom innan gig precis som vilken annan tekniker/PM. För det mesta kan man kompromissa fram någort OK, men någon gång då och då står man där och inser att folk blåst en eller levererat något trasigt skit.
Jag antar att du gjort samma sak men fått allt annat än vad din rider sagt eftersom du startade den här tråden
Klart som fan att jag bara vill ha dom "fina" jobben. Gäller inte samma sak för dig???
Skulle inte du själv prioritera att mixa ditt favoritband på en arena turné runt om världen (komplett med vilka saker du än föredrar och ett ATI Paragon du inte hittar mastern på (man kan ju alltid läsa manualen om man ska göra mer än 30 gig )) än att mixa Hjalle och Heavy eller DA Buzz på förut nämda Balders Hage. Ibland får man inte som man vill helt enkelt!
Mitt förra inlägg kanske inte behöver tas så seriöst men jag tror nog att dom flesta tekniker kan säkert relatera till någon del av det.
Hävdar fortfarande att vi har det bästa jobb som finns dom flesta dagarna men... en del dagar vill man bara, för att citera Morgan Brown: "ställa sig framför en vit backdrop och ta hagelbössan i munnen och trycka av"
Det hade ju faktiskt varit det vackraste intro på en Carola konsert någonsin...!
KABBLANG....!!!
-Och nu, en varm applåd för CAROLA...!!!
Sluta gnäll, ni har världens bästa jobb om det inte duger köp en glasskiosk...
Apisar, musiker och alla andra som slipper gå upp 8 på morgonen och förklara för en svagsint amerikansk fotbollspelare att casen han precis tappade är värd mer än hela hans familj, har ingen aning.
Det är upp till var och en som jobbar som tekniker att veta vad man behöver för att göra showen.
Och ta reda på detta innan inlast !!!!
Och kom ihåg en sak, man kan alltid tacka NEJ.!!!
Visst är jag trött på att det finns så många apisar som totalt skiter i vad som står i de riders som skickas ut och ofta är det vi som får stå med skiten för artisten vill genomföra giget för det är enkla vägen ut.
Men vi har också ett ansvar att förklara för dom vi jobbar med att vår arbetstillvaro behöver vara åtminstone dräglig.
Och jag har verkligen haft ett brett spektra på det osm leverats men har nu bestämt mig för att hellre inte göra jobbet om det inte står de saker som finns på plats.
När jag ringer leverantören och det inte är saker som alls funkar så gör jag det tydligt emot den jag jobbar med. Då får det bli andra saker annars ställer vi in det.
Antingen är jag med eller så får de klara sig utan med inte bra grejer och ingen som löser problemen.
Ja, jag har inga problem med att ställa ett gig.
Jag har valt att bara jobba med människor som litar på mitt omdöme.
Det finns saker som gör att det inte är värt det.
/Nicklas
Sågar mest brädor och annat löst som inte är rätt mått.
Hur många gig ställer du per år..?
Ärligt talat jag har aldrig varit med om att man ställer ett gig p.g.a det du säger...? Jag var med om att ställa in 2 gig förra året med Bo Kaspers, det var för att vi fick ner 18 kubikmeter vatten på alla saker och det tog 40 timmar att torka upp det..! Men vi gjorde dock ett gig samma helg med samma saker..!!!
Men man ställer inte för att nån FOH tekniker inte gillar delningsfiltret...? Eller? Vissa dagar vet man om blir knullade, det är bara att bita ihop, gnälla lite och göra pisset....
Men upplys mig gärna om vad det är för saker som gör att det inte är värt det..!
Morgan
Precis som så många andra har jag varit på båda sidor många gånger - dels som gästande tekniker till gig där teknisk rider inte uppfyllts, dels som hustekniker på gig där apis av olika anledningar inte uppfyllt teknisk rider. Min grundinställning är att göra det bästa möjliga av läget, och fokusera på konkret problemlösning istället för på bara problem. Jag har också dragit i nödbromsen och ställt eller försenat gig - inte många gånger under 20 år men det har hänt - men då har det varit av säkerhetsskäl, jag har lyckligtvis aldrig hamnat i ett läge där levererad teknik har varit så bristfällig att det varit omöjligt att köra en show.
Ur publiksynpunkt är valet rätt enkelt som jag ser det; hellre artisten på scen med 4 tjeckiska istället för 24 amerikanska viftlampor - eller med ett klubb-PA från '88 istället för ett högspecat arena-LA - än ingen artist alls. Litet generaliserat men ändå. Efterräkningarna får man ta senare, på juridiska vägar om det handlar om kontraktsbrott, tycker jag.