HighEnd Showgun
-
Krister Hedgren
- PAR-30

- Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige
-
Jakob Carlsson
- PAR-64

- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
- Nils Persson
- PAR-20

Då blir det som vid High Ends eget falltest, som dom visar på hemsidan.Jakob Carlsson skrev:Nänä, motorn fixar biffen, inga tunga lyft här inteFredrik Nilsson skrev:Vill man ha fint får man lida pin (t)!
HUMP fixar biffen ha ha haUt ur bilen är det ju enkelt om caset har hjul, men det ska fan inte ner för någon ramp, då stoppar inte jag den
Där dom fäller den från en truck och tydligen så ska det bara vara att packa upp den ur casen och köra efter det. Tydligen så har dom någon extra garanti oxå om man avnänder deras orginal case:ar.
- Magnus Lindgren
- PAR-64

- Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.
Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland. - Ort: Falköping
- Kontakt:
Martin PAL1200 vägde in på 65kg...Daniel Ekstam skrev:lampjäveln väger ju fan 63.5kg...
//Magnus - Fegge & Mattes
- Fredrik Nilsson
- PAR-64

- Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
- Kontakt:
Vadå varför inte ner för en ramp? Vi har dubbelcasar till Giotto 700 som väger in på ca 45kg stycket, det betyder att casen väger över 100kg men den går att köra ner för ramper.Jakob Carlsson skrev:Nänä, motorn fixar biffen, inga tunga lyft här inte :-) Ut ur bilen är det ju enkelt om caset har hjul, men det ska fan inte ner för någon ramp, då stoppar inte jag den :-)Fredrik Nilsson skrev:Vill man ha fint får man lida pin (t)!
HUMP fixar biffen ha ha ha
Det är ju ingen liten lampa om man ser den bredvid en person: Showgun
Work sucks, send me on tour!
-
Gustaf Tydén
- PAR-64

- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
Har kört både meyers blylådor och xl4:or ner för ramper och upp för ramper oxå! En case på 100kg är väl fan ingenting det? Eller har alla i landet lättviktsprylar nuförtiden?
Jaja man kanske är viking här uppe i dalarna. Men en podievagn med 10st podier i väger ju oxå sina 400kg. Eller en välpackad riging korg/vagn väger ju nästan ett halvt ton. Inga problem att rulla i backe!
Ni får börja gå på gym helt enkelt!
Jaja man kanske är viking här uppe i dalarna. Men en podievagn med 10st podier i väger ju oxå sina 400kg. Eller en välpackad riging korg/vagn väger ju nästan ett halvt ton. Inga problem att rulla i backe!
- David Wennberg
- PAR-64

- Daniel Ekstam
- PAR-36

- Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu - Ort: Borlänge
- Kontakt:
jag var på gymmet idagGustaf Tydén skrev:Har kört både meyers blylådor och xl4:or ner för ramper och upp för ramper oxå! En case på 100kg är väl fan ingenting det? Eller har alla i landet lättviktsprylar nuförtiden?
SMART Lights & Rigging
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- Presentation: ........................................
-
Jakob Carlsson
- PAR-64

- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Fredrik och Gustaf: det händer nästan alltid olyckor när saker ska rullas ner för ramper och tänk dig då en case där bara EN lampa väger 65 kilo som far iväg i full fart och en logistikchef som skriker "stoppa caset" och nya humpet ställer sig framför caset i tron att det inte innehåller någotFredrik Nilsson skrev:Vadå varför inte ner för en ramp? Vi har dubbelcasar till Giotto 700 som väger in på ca 45kg stycket, det betyder att casen väger över 100kg men den går att köra ner för ramper.Jakob Carlsson skrev:Nänä, motorn fixar biffen, inga tunga lyft här inteFredrik Nilsson skrev:Vill man ha fint får man lida pin (t)!
HUMP fixar biffen ha ha haUt ur bilen är det ju enkelt om caset har hjul, men det ska fan inte ner för någon ramp, då stoppar inte jag den
Det är ju ingen liten lampa om man ser den bredvid en person: Showgun
-
Fredrik Zetterberg
- PAR-36

Jag har turnerat sen 94 och kanske varit med om 1 "nästan " olycka vid en ramp.. så om det nästan alltid händer olyckor där du jobbar kanske ni ska se över vad ni håller på med.. eller byta hump....Jakob Carlsson skrev:Fredrik och Gustaf: det händer nästan alltid olyckor när saker ska rullas ner för ramper och tänk dig då en case där bara EN lampa väger 65 kilo som far iväg i full fart och en logistikchef som skriker "stoppa caset" och nya humpet ställer sig framför caset i tron att det inte innehåller någotFredrik Nilsson skrev:Vadå varför inte ner för en ramp? Vi har dubbelcasar till Giotto 700 som väger in på ca 45kg stycket, det betyder att casen väger över 100kg men den går att köra ner för ramper.Jakob Carlsson skrev:Nänä, motorn fixar biffen, inga tunga lyft här inteFredrik Nilsson skrev:Vill man ha fint får man lida pin (t)!
Det är ju ingen liten lampa om man ser den bredvid en person: ShowgunJag såg det i Trelleborg fast med ett lite lättare case, inte kul, killen fick ganska ont i benen.
-
Gustaf Tydén
- PAR-64

- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
Jaja showgun..
Men seriöst en case med en 65kg klump i väger max 100kg, det klassar inte jag som en specielt tung case, tror inte nån av våra kabelgrisar klassar in under 100kg när dom är packade. Släpper man en case nerför en ramp utan kontroll så skall man söka nytt jobb, framförallt om den kostar som en showgun.
Jag vet inte om du är medveten om att de flesta större firmor använder sig av trailers och då utan bakgavel alltså det enda sättet att lasta ur är genom ramp, och det fungerar väldigt bra! Tittar du sen på lite större trailers i 100kubik klassen så har du även en ramp inne i trailern vid nivåskillnaden. Jag personligen tycler att ramp är det bästa sättet, är det en tung case så är man fler för att bromsa, men bromsa gör man hela vägen ner. Man släpper inte för att sedan försöka stoppa den tvärt.
Fin lampa föresten!
Men seriöst en case med en 65kg klump i väger max 100kg, det klassar inte jag som en specielt tung case, tror inte nån av våra kabelgrisar klassar in under 100kg när dom är packade. Släpper man en case nerför en ramp utan kontroll så skall man söka nytt jobb, framförallt om den kostar som en showgun.
Jag vet inte om du är medveten om att de flesta större firmor använder sig av trailers och då utan bakgavel alltså det enda sättet att lasta ur är genom ramp, och det fungerar väldigt bra! Tittar du sen på lite större trailers i 100kubik klassen så har du även en ramp inne i trailern vid nivåskillnaden. Jag personligen tycler att ramp är det bästa sättet, är det en tung case så är man fler för att bromsa, men bromsa gör man hela vägen ner. Man släpper inte för att sedan försöka stoppa den tvärt.
Fin lampa föresten!
-
Anders Brandén
- PAR-46

- Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
- Kontakt:
Till och med 25st. Men tusan att de är coola!Fredrik Zetterberg skrev:Flashlight i Holland Har köpt och fått leverans på 12st Showguns...
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com
andersbranden.wordpress.com
- Daniel Ekstam
- PAR-36

- Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu - Ort: Borlänge
- Kontakt:
Jag håller med Gustaf om att ramp är det smidigate stättet. Det är enkelt, och går snabbt med både i och urpackning av trailer. Orka stå och vänta på att "bakhissen" etc. ska gå upp och ner.
Och som sagt, slänger man ner ett case med dyra lampor i så ska man nog söka nytt jobb....
Och som sagt, slänger man ner ett case med dyra lampor i så ska man nog söka nytt jobb....
SMART Lights & Rigging
- Fredrik Nilsson
- PAR-64

- Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
- Kontakt:
Men ärligt talat, om man ska kunna slänga ner en case från en ramp då måste man putta på casen bakifrån....väger då casen 100kg då brukar faktiskt jag stå på andra sida och hålla emot casen hur ska det då kunna hända någon olycka? jag snubblar och casen rullar över mig eller???
Work sucks, send me on tour!
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- Presentation: ........................................
-
Anders Ericsson
- PAR-30

- Presentation: Lets get the show on the road.....
Ägare, Ljus tekniker & Designer - Ort: Trelleborg
Förlåt mig nu Christoffer men jag måste bara få avsluta ovan skribenters spekulerande med showguns vikt på 65kilo......
Jag vet då inte om ni slysslar med enbart case rullning på era firmor och att gemföra med stativcasar när vi rullar runder är väll dumt.
Hadde jag ägt en showgun så hadde jag hängt upp den i trussen som den ska göras och då vill jag säga att det är ett ass! Speciellt om du inte har en hissbar rigg utan måste klättra eller åka lift med fanskapet och sen sträcka ut dig för att hänga den i trussen!
För att rulla runder på golvet är väll en barnlek!
Over and out!
Återgå till ämnet!
Jag vet då inte om ni slysslar med enbart case rullning på era firmor och att gemföra med stativcasar när vi rullar runder är väll dumt.
Hadde jag ägt en showgun så hadde jag hängt upp den i trussen som den ska göras och då vill jag säga att det är ett ass! Speciellt om du inte har en hissbar rigg utan måste klättra eller åka lift med fanskapet och sen sträcka ut dig för att hänga den i trussen!
Over and out!
Återgå till ämnet!
- Nils Persson
- PAR-20

-
Krister Hedgren
- PAR-30

- Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige
-
Johnny Andersson
- PAR-46

- Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.
Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad... - Ort: Linköping
- Kontakt:
Översättning någon?Anders Ericsson skrev:Förlåt mig nu Christoffer men jag måste bara få avsluta ovan skribenters spekulerande med showguns vikt på 65kilo......
Over and out!
Återgå till ämnet!
Jag tror inte att en Showgun används på så värst många gigg där du antingen inte har GS/Telfers eller om dom ska stå på backen om det är så du menar? Men att lyfta upp en Showgun på två man i en tross som hänger i lämplig höjd är ju inga massiva problem, då är det ju värre att stacka högtalare och lyfta stegrack.
I case-frågan så väger en case med en Showgun enligt HES hemsida ca.118kg.
Men för att skriva lite Ontopic så verkar det ju vara en riktigt häftig pjäs, kombinationen LED och urladdning är ju riktigt schysst och CMY är ju inte helt fel på en så här kraftig armatur.
Johnny Andersson