kabel märkning

Här kan du diskutera olika kablar, kontakter, 19" panaler, uttagsboxar mm.
Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag använder säkringarnas färger på mina kablar.
Grön=5
Röd=10
Grå=15
Blå=20
Gul=25
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Gustaf: Svårt att veta vart man ska sätta märkningen på 0m-kablarna bara :D

Det är som Nils påpekar gul och grön som gäller för 3 resp. 2m, enligt Spectramärkningen. Samma färger gäller för stålmärkning, fast då i fot istället för meter.

Måns: En suverän märkning, förutom att den är lite för bra. 10 färger att hålla rätt på, varav en väldigt vanlig är svart. Jag gillar Spectramärkningen bättre, men ser poängen med motståndsmärkningen också :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

För övrigt tycker jag firmamärkning är onödig. Är det många av er som får tillbaka stora mängder kablar och kontinuerligt lämnar tillbaka? Tappar ni bort kablar?

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

För oss så är det väldigt vanligt att kablar saknas, trots att vi har firmamärkningen på. Många jobb gör vi tillsammans med andra företag också, där vi t.ex. står för ljud samt ljus och någon annan för bild. Då är det sjukt användbart med firmamärkning. När man tar in frilans så slipper de tvivla på vems kabeln är också.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Vi har firmamärkning för att andra studentföreningar ska ge fan i våra kablar.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Kontakt:

Inlägg av Toiva Savolainen »

Jag märker mitt för att jag kompletterar ofta andra arrangemang med mina grejer, så att inte tappa bort mina grejer bland en annan firmas grejer.
Ganska självklart att man ska märka sina grejer om man vill ha ordning på dom.
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Frågan är tycker jag om det är värt de extratimmarna märkningen tar, jämfört med hur mycket kabel som ändå försvinner. UASL t.ex. märker inte sina kablar med mer än längd.

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

Håller med er, Det är ofta man jobbar flera företag på samma arr, då är det superbra med företagsmärkning. Även om man inte kommer på direkt att man saknar någon kabel, så kan de som råkat få med sig kablen enkelt se att de fått med sig någon annans kabel hem.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Ni tycker alltså att företagsmärkning är bättre än att i första läget hålla rätt på sina grejor? :wink:

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Detta är väl "spectra" märkning, känns som att den är det man oftast stöter på.
Fast dom fanns väl inte i slutet på 80-talet då vi på Turnéljus började använda det?? ;-)
Nu på UASL använder vi samma.

Bullen

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
www.smartlight.nu
Kontakt:

David Wennberg skrev:Ni tycker alltså att företagsmärkning är bättre än att i första läget hålla rätt på sina grejor? :wink:
Nej vi säger att företagsmärkning gör det lättare att hålla rätt på sina grejor...

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Sen får man väl kanske se till vad det är för kabel. Vi märker inte mickabel t.ex för där ser man ju vad det är för längd med blotta ögat. Större kablar märker vi och 3fas och 220v samt ljusmultis företagsmärker vi. Och på 3-fas så tycker jag att det är väldigt bra om det sitter en arnoremm i hanändan!

Användarvisningsbild
Örjan Jämte
PAR-20
PAR-20
Presentation: IT-konsult och systemutvecklare till vardags.
Jobbar med ljus på sidan av i LjusTeknik i Borlänge, som nu är övertaget av Creative Light Scandinavia AB.
Kontakt:

Inlägg av Örjan Jämte »

Hanändan? Vi sätter generellt alla remmar på honändan. På 1-fas-kabel så vill jag i alla fall ha det så. På 3-fas känner jag inte just nu att det skulle spela mig någon roll så där följer jag samma "standard" som på övriga kablar och sätter den på hon-ändan.

Vad är anledningen till att du vill ha arnoremmen på han-ändan? Gäller det bara 3-fas?
Örjan Jämte
Creative Light Scandinavia AB, creativelight.se
(Före detta LjusTeknik i Borlänge, ljusteknik.com)
Martin LightJockey 3.0

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Jag vill inte ha remmar alls på kabeln, så där är ju smaken som baken. Peva är mycket smidigare, i de flesta fallen tycker jag, förutom när det gäller kraftiga kablar typ mains, men då vill jag fortfarande inte ha remmen sitta fastmonterad på kabeln, utan att den är lös (men att man sätter tillbaka den på kabeln när man lossat den).

Så picky är jag, men har man gjort mikar åt en firma som har remmar på samtliga mikkablar så lär man sig rätt snabbt att hata det...

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Alla el kablar och högtalar kablar ska det va remmar på. Men minkable ska vara utan. Men jag e väldigt anti mot att tejpa kablarna. De blir bara en massa klet på dom.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Presentation: ........................................

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Isåfall borde du nog byta tejpleverantör, vi tejpar alltid kablarna och de är inte kladiga!?
//Carpvik

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Det e inte jag som tejpar. Det e andra som hyr saker från en som tejpar och har kablarna llegat ett tag då blir dom kladdiga.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Då använder de fel tejp.

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
www.smartlight.nu
Kontakt:

Marcus Sandberg skrev:Alla el kablar och högtalar kablar ska det va remmar på. Men minkable ska vara utan. Men jag e väldigt anti mot att tejpa kablarna. De blir bara en massa klet på dom.

Precis, då är det fel tejp som används. Vanlig tunn "benskydstejp" (lite tunnare eltejp.) Ett och ett halvt varv, då är det lätt att slita loss när man ska ha kabeln också. Dom blir aldrig kladdiga.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Örjan Jämte skrev:Hanändan? Vi sätter generellt alla remmar på honändan. På 1-fas-kabel så vill jag i alla fall ha det så. På 3-fas känner jag inte just nu att det skulle spela mig någon roll så där följer jag samma "standard" som på övriga kablar och sätter den på hon-ändan.

Vad är anledningen till att du vill ha arnoremmen på han-ändan? Gäller det bara 3-fas?
Hanändan gör vi alla konstigheter med, av den anledningen att de är minst i vägen där. Nu har vi inga remma på enfas men skulle vi haft det skulle de suttit i hanändan av den enkla anledningen att det skulle se för jävligt ut med en massa remmar och dyligt på scenen. det samma gäller för 3-fasen det brukar vara trångt och jävligt så det räcker bakom dimmrar och stegvagnar så kan man slippa en massa remma där så är det bara bra.

Ljusmultis vill jag inte ha remmar uppe vid barerna av rent estetiska skäl, så där får det heldre bli trångt vid dimmern! Enfas och mickabel knyter vi i hanändan för att slippa en ful knorr på kabeln vid micen eller en knorr på kabeln på scenen som folk kan slubbla på.

Varför sätter ni dom i honändan?

Skriv svar