Hejsan Marcus,
Jo man kan fundera en hel del på det med mickplacering. Men det viktigaste är ju att man mäter rätt på den platsen där det är starkast och publiken har tillträde (att man sätter sin mätare/mick på stativ eller använder korrektioner för person-buren mick). Sedan får ju man en skillnad mellan mixplatsens värde och "hotspotten". Frågan är då om det spelar så stor roll var man placerar micken vid mixplats?
Man bör ju se till att man får någorlunda bra frekvensgång, dvs att reflexer från stora ytor som väggar inte påverkar. Alternativt kanske det är bättre att göra en "ground-plane" mätning för att undvika reflexer. Jag har inte testat detta ännu, men man borde kolla upp det. Samma med en vägg; det kanske är bättre att sätta micken parallellt kloss an med väggen?
Jag vet inte om du menar att du såg mickar inne på mixplats på Hultsfreds Hawaii och Pampas? Våra mickar satt utanför, sedan fanns det minst tre ytterlgare mätmickar för SIM / Smart sytemteknikerns loggning etc. som var placerade mitt framför mixerbord.
dB
dB diskussionen tar ny fart!
- Dan Bävholm
- Rookie

- Kontakt: