dB diskussionen tar ny fart!

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

"citat" utan minsta känsla för musik"

Den gillar jag....oftast har ju ljudtekniker mer känsla för musik än artisterna själva
Work sucks, send me on tour!

Rebecca Neumann
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Rebecca Neumann »

"citat" utan minsta känsla för musik"

Den gillar jag....oftast har ju ljudtekniker mer känsla för musik än artisterna själva
Det är väl ändå att gå lite för långt, det klart att man måste vara musikintresserad eller kanske t.o.m musiker(/hobbymusiker) för att jobba som ljudtekniker, men att vara musiker ÄR ändå ett yrke och som i vissa fall kräver högskoleutbildning eller åtmindstone mycket övning för att få till. däremot måste en ljudtekniker ha större förståelse för möjligheterna/svårigheterna med att spela live, samt de akustiska förutsättningar som enskilda instrument har. Inte att förglömma lokalen i sig. Sådant kanske inte alla musiker intresserar sig för eller sysselsätter sig med daglidags. vilket troligtvis märks i sammanhanget.
Men att en ljudtekniker skulle ha mer känsla för musik vill jag inte säga, snarare än en annan inblick samt ett stort intresse och nöje utav det.

Rebecca Neumann
PAR-20
PAR-20

Om man nu lägger gränsvärden för publiken på konserter, finns det några riktlinjer för personal som jobbar med och kring event? Teknikerna inräknade.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Rebecca Neumann skrev:Om man nu lägger gränsvärden för publiken på konserter, finns det några riktlinjer för personal som jobbar med och kring event? Teknikerna inräknade.
det måste väll va arbetsmiljölagen som ska gälla i så fall och då är det 85db som gäller.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Rebecca Neumann
PAR-20
PAR-20

Per Johanson
PAR-64Skrivet: Mån 18 Jun, 2007 22:50 Ämne:

Jag skickade ett mail till Tommy med följande innehåll. För övrigt vill jag flytta till Skåne, där inte ens hårdrockstrummisarna spelar starkt!
Mikael Thieme
Skrivet: Mån 18 Jun, 2007 23:16 Ämne:

OK, Per gjorde det - då postar jag också min replik.
Är väldigt nyfiken på om någon av er fick något svar, skulle vara väldigt intressant att veta vad han säger.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Inte en ett ord ännu i alla fall.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Jag tycker allt är björn lehnbergs fel... :) (jag skämtar)
Kul att se att ni äntligen börjar ta det här på allvar grabbar, ni lär få era fiskar varma framöver....
Jag önskar er lycka till noiseboys..! Jag håller på er, spela skiten i backen for all I care...
Och så länge expressen får publicera vad dom vill så kan väl ni få spela "sjukt" starkt.
När jag läser det Tommy skriver, så undrar jag ju någonstans vad man ska ha konstnärlig frihet till eller frihet över huvudtaget...?
Måste vara kul att leva med en sådant dynamiskt förhållande till sanningen...tänk om alla hade den lyxen....!!!

Rock on
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

http://www.expressen.se/ledare/1.734696

Det blir ju inte speciellt bättre.
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Anders Plato
PAR-30
PAR-30
Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
Kontakt:

Inlägg av Anders Plato »

Jag har sökt lite efter forskningsartiklar om hörselskador eftersom jag tycker kunskapen om det är för lite många gånger, inte minst hos Tommy Hammarström.
Jag tror även det kanske är dags att kontakta expressens chefredaktör och kräva att en representant från vår bransch också får möjlighet att uttala sig i frågan.

Här är ett urval av dessa, har inte granskat dem utan bara läst abstracten till dessa artiklar och tycker de verkar vara intressanta.

Det är främst bara abstract till artiklarna, men är någon intresserad av hela artiklarna går det att beställa dem, kostar dock 40kr/artikel.

Rockemusikk og hørselsskader

Perceptions about hearing protection and noise-induced hearing loss of attendees of rock concerts.

Is Electronically Amplified Music too Loud? What do Young People Think?

Sedan hittade jag även den här abstracten, tyvärr lyckades jag inte fixa en länk till abstracten så jag lägger in den här.

The effects of acoustic overstimulation
[Die auswirkungen von überlautem schall auf das gehör]

Häusler, R.
Klin. Hals-, Nasen-/Ohrenkrankheiten, Inselspital, Universität Bern, CH-3010 Bern, Switzerland

Abstract
Basic aspects of acoustic trauma are presented. Exposure to loud noise leads to an acoustic traumatization with a temporary threshold shift initially and, with increasing exposure, intensity and duration, a permanent hearing loss. Impulse sound such as hammer blows on metal, gun shots and other detonations reaching peak levels of 160 to 180 dB is particularly hazardous to the inner ear. Playing loud musical instruments such as trumpets or percussion may also lead to hearing damage. Less dangerous than often believed is listening to electronically amplified music with walkmen, at discos or rock concerts. The reason is that, while the sound level is quite high, the particularly dangerous sound peaks are absent, as loudspeakers usually have an output limit of 110-120 dB. Traffic noise (cars, trains, air planes) is usually not threatening to the ear, but it may represent a considerable subjective annoyance and a stressfactor leading to psychosomatic disturbances (neurovegetative symptoms, sleeping disorders). An effective treatment for the acoustic trauma is still missing. The systematic and consequent prophylaxis either with individual ear protectors (plugs or ear muffs) or by reducing the noise level at the source by means of isolation, encapsulation, or by using motors that are less noisy remains very important. Increasing awareness of acoustic pollution and preventive means have led to a reduction in the incidence of the acoustic trauma in the last decades.
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Det var ju bra att han ändrade sin åsikt om att alla ljudtekniker är ljudfacister men om han nu e så oförstående kan han ju komma hit och få lite klarhet varför det spelas så högt....jag har inte heller fått svar....han e väll feg
Work sucks, send me on tour!

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Anders Plato skrev:Less dangerous than often believed is listening to electronically amplified music with walkmen, at discos or rock concerts. The reason is that, while the sound level is quite high, the particularly dangerous sound peaks are absent, as loudspeakers usually have an output limit of 110-120 dB.
På 70-talet, visst. Detta är ingen argumentation som man seriöst kan använda idag.

Användarvisningsbild
Thomas Malbeck
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Thomas Malbeck »

Att ni ens orkar bry er om en [glow=red]"Tidningsanka"[/glow] :twisted:

Min fråga är, ska man behöva ha proppar överhuvud taget, när man går på Konsert :?: :?: :?:

Har inte hela grejen blivit lite överdriven! Folk har ju propparna i, innan skiten ens har börjat :!: Sen klagar en del på att det är för mycket bas eller i värsta fall att det inte är högt nog :twisted:
Jag har då aldrig haft det! Och jag har min hörsel i fullt behåll och ingen tinnitus ! Dessutom så har jag varit på flera tusen konserter, utan överdrift 8) Däremot vilar jag örona emellan :!:
E=m*c2 ± 3dB

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Men Malbeck, du har ju guldöron ju, det ser vi ju på bilden! :) Välkommen till forumet!
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Fredrik Gräslund
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Gräslund »

Hur är det egentligen, spelar inte frekvensen roll för risken för hörselskada ? Alltså, är 100 db bas mindre farligt än 100 db diskant ?
Vore intessant att få utrett av någon

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Örat är bra på många sett men det har ingen rak frekvensgång. Man är som mest känslig vid ca 3kHz, där kan man höra ljud som har en ljudintensitet som är lägre än 10^-12W/m2, eller med andra ord under 0dB. Ju längre ifrån det man kommer desto mindre känsligt blir örat. Som om inte detta vore nog ändras örats frekvensgång med ljudnivå och temperatur. Vid smärtggränsen (ca 130dB) är örat ungefär lika kännsligt vid alla frekvenser, förutom två dippar vid ca 800 och 5000Hz.

Rätta mig om jag har fel, detta är vad jag kommer ihåg från fysiken ivåras...
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Visst är det så att örats (eller kanske bättre uttryckt hörselsinnets) känslighet varierar stort med frekvensen, och den kurvan ser olika ut beroende på ljudtryck.
Men det betyder inte nödvändigtvis att skaderisken förljer samma kurva. Sanningen är att det inte finns särskilt mycket referenser i form av forskning på just det området, eftersom kliniska/praktiska studier är behäftade med en del etiska problem... :)

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.

Rolig notis

Inlägg av Krister Uddén »

Läste en rolig notis ang ljudtrycket i samband med Falkenbergsrevyn.
Det är inte alltid vi kan påverka ljudet till "rätt" nivå...

http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=217389

Publikens skratt och applåder överskred tydligen gränsvärdet!

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

"Beslutet välkomnas av arrangörerna, som inte gärna vill göra revyn tråkigare för att få ner glädjebullret."
Skön kommentar! :)
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Göran Blomgren
PAR-20
PAR-20

db diskussion

Inlägg av Göran Blomgren »

[quote="Ian Delahorne"]Här på hultsfred har vi råkat ut för dB-polisen, i form av en fabror som går omkring med en dB-mätare och mäter framme vid staketet. Och så är det massa mätgrunkor på mixplatserna.

En liten sen rapport från " fabrorn " på Hultsfred.
Dan Bävholm fd LAB Gruppen numera Wave Capture och undertecknad mätte på festivalens uppdrag 149 konserter. Vi använde 7 st mätstationer som i princip bestod av en mätmikrofon,ett ljudkort,en laptop,en kalibrator,en handhållen mätare och en programvara RT Capture. RT Capture är uppbyggd efter Socialstyrelsens normer och presenterar mätprotokoll enligt SP : s normer.
All utrustning som skall utföra sk egenmätning enligt miljöbalken och socialstyrelsens rekommendationer skall vara godkänd enligt SP.s krav.
Sök på RT Capture på nätet så kan ni ladda hem trialversion och en bunke väldigt bra papper i ämnet som Bävholm skrivit. Nu skall vi mäta Stockholm Pride och sedan Way Out West i GBG.
På Hultsfred mätte vi 7 scener, var vakna i princip mellan 09 - 04.00 och bodde i en husvagn. Det var ett bra pilotprojekt för oss men jag var rätt bombad när jag kom hem på Söndagen. Även en liten "fabro " får slita.
I höst kommer vi att hålla workshops om RT Capture och hur man utför egenmätning på rätt sätt. Maila mig om ni vill delta så återkommer jag när det är dags. Vi håller dessa på UASL i Stockholm , Malmö och Göteborg och kostnaden vet jag inte på rak arm. Det blir inte svindyrt och tänk på att vi fabröder kan vara dyra i drift. Alla är välkomna både " youngboys o fabbröder ".

MVH
Göran " Guran " Blomgren " Veteran Sound Engineer " UASL

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Guran!!! Vad andvände ni för ljudkort och mic??

Skriv svar