HAKI erfarenhet!

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Kontakt:

HAKI erfarenhet!

Inlägg av Sebastian Silvén »

Tjenare!

Har någon av er någon erfarenhet av scen byggen med HAKI hur högt har ni byggt hur stort o.s.v!

Tacksam för lite bilder om det finns!

Jag vet att man använder Ground Supports nu för tiden.

Men inte den här gången :D

Mvh Sibbe
- Vi lever i en värld där Pizzan kommer snabbare till dörren än Polisen!

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Är det en hel scen med både golv och tak du pratar om? Jag har enbart byggt scengolv och mixplatser med haki, men aldrig ett helt scentak, går det ?

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Inlägg av Jakob Carlsson »

Gustaf: Det borde ju gå att bygga en liten scen med tak och bygga allt med Haki, men större scener går inte för du har inget som bär upp taket i framkant och jag har aldrig sett bitar lagom långa för att sitta i framkant på en scen av större storlek.

Användarvisningsbild
Timmy Andréason
PAR-20
PAR-20
Presentation: Frilansande ljustekniker som försökte sluta. Det gick dock inget bra så nu gör jag div insatser med jämna mellanrum.

Inlägg av Timmy Andréason »

Ring och fråga PISAB. De bygger scener av "haki".

Användarvisningsbild
Nils Persson
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Nils Persson »

För ett gäng år sedan så var Toto i jkpg och gav en gratiskonsert, de använde en scen som var till största del byggd av HAKI (svart). Detta var en riktigt maffig scen som såg grymt snygg (seriös) ut.

Jag har inga mått på det hela men den var nog storleks mässigt ungefär som en 440. Hur dom hade löst taket vet jag inte men det hände ett helt gäng med lampor på flera trossar så att få det stabilt ska nog inte vara några problem.

Nu vet jag inte alls vem som levererade scenen men jag tror att det var Engelsmän som gjorde ljus och ljus så det var troligtvis Engelsk supply på scenen oxå.

Är det en "vanlig" scen som skall byggas eller är det något special bygge? Det högsta/minsta torn jag har varit uppe i var 12m högt och hade en bas på ca 2,5 x 2,5 (eller är det 2,6 som är standard på Haki?). När man bygger så högt och smalt så blir det ganska svajigt, men killarna som byggde det åt oss var faktiskt så snälla att dom förankrade det i en byggnad som står ca 1m bort så det gick att klättra i det utan att den som stod där uppe studsade av eller blev sjösjuk.

PS kollade på Pisabs scener och dom var väldigt lika den jag pratade om.

Peter Nilsson
Rookie
Rookie
Presentation: Jobbar på Skara Tält & Montage. Har även ett eget företag inom reklam.
Kontakt:

Inlägg av Peter Nilsson »

När vi bygger scener över 120 cm så använder vi HAKI som scengolv och sedan tält på scengolvet. Scenen på bilden är 8x6m med 3x3 PA-vingar, scengolvet är ca 140 cm högt och tältet ca 3 m vid takfot och ca 5 m vid nock.
Bilagor
Scengolv av HAKI med tält som tak
Scengolv av HAKI med tält som tak
Bild 017.jpg (91.95 KiB) Visad 10263 gånger

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Det där är ingen SCEN utan mer en tältestrad ;-)

Användarvisningsbild
Christoffer Jansson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Jansson »

HAKI har en fackverksbalk som du kan bygga 21 meter spann mellan infästningspunkterna och ha en punktlast på 5.5 Kn. en helt tom balk.
sen tillkommer räcken mellan varje balk, själva taket. vindlaster, snölast om det är vintertid. det är ytan som man bygger på, totalvikten, chans till infästningar (dra ner skiten i backen med steel) som begränsar. ju högre scen/ställning desto större blir trycket på bottenspiran och den är den som bestämmer hur högt du får bygga.

bygger man ett torn som har basen 5 meter så får du bygga 15 meter högt utan att behöva förankra den... ( lite O.T. tänkt på det när ni bygger ställning hemma för att fixxa med kåken, minsta basen gånger 3 är max höjd utan att man behöver förankra den... tipprisken är minst då, om man inte sätter en fot mot väggen en sen fredag kväll och vrålar som tarzan på väg ner)

så 21 meter i scenöppning. hur djup du vill. resten är bara att sätta sig och börja räkna på =)
Christoffer "ior" Jansson

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Kontakt:

Gustaf Tydén skrev:Är det en hel scen med både golv och tak du pratar om? Jag har enbart byggt scengolv och mixplatser med haki, men aldrig ett helt scentak, går det ?
Ja det ska gå HAKI är ju en stabil konstruktion och dom har mycket tillbehör för att göra det mesta! + att det har hög belastnings förmåga!

Ja det är en scen med både Golv och Tak

Mvh

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Nils Persson skrev:Är det en "vanlig" scen som skall byggas eller är det något special bygge?
Det är ingen färdig scen om man säger, så vi får väl kalla det specialbygge.

Scenen ska ha måtten 12x9 och ca 10m hög med ett golv på ca 1,2m

Mvh Sibbe

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Varför måste det vara Haki? På vilket sätt tycker du att Haki är en stabil konstruktion om man jämför med +8 och Layher?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

David Wennberg skrev:Varför måste det vara Haki? På vilket sätt tycker du att Haki är en stabil konstruktion om man jämför med +8 och Layher?
Jag har inte jobbat själv med HAKI jag bygger inte scenen heller jag ska bara hänga lampor. Jag jämför inte med några andra har ingen alls erfarenhet av de andra. Jag vet bara att HAKi fungerar som scen = det är en stabil konstruktion!

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Re: HAKI erfarenhet!

Inlägg av Marcus Sandberg »

Sebastian Holmbom skrev:Tjenare!

Har någon av er någon erfarenhet av scen byggen med HAKI hur högt har ni byggt hur stort o.s.v!

Tacksam för lite bilder om det finns!

Jag vet att man använder Ground Supports nu för tiden.

Men inte den här gången :D

Mvh Sibbe
Hör med Haki i sibbhult de har förut färdiga ritningar för att bygga scen med Haki. Om de har det kvar vet jag inte.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

HAKI i Sibbhult har en scen stående utanför ett av sina lager, helt byggd i HAKI. Har jobbat på någon Haki scen för längesedan men aldrig byggt, har hört att det tar en jäkla tid
Work sucks, send me on tour!

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Skriv svar