Martin Audio monitorer

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Martin Audio monitorer

Inlägg av Johannes Tegern »

Vi ska på sikt köpa in lite monitorer till firman. Det har länge lutat åt ett par D&B MAXar, men jag fick syn på ett par Martin Audio monitorer på Allsång på Skansen. Dom såg grymt snygga ut, så jag blev lite nyfiken. Det verkar som att de heter LE1500 alt. LE1200. Är det någon som har någon erfarenher av dessa? Dom är aktivt delade. Är detta en fördel eller nackdel? Det kostar ju bra mycket mer med processorer samt dubbelt så många stegkanaler. Överväger fördelarna den extra kostnaden?

Simon Hinny
Rookie
Rookie
Presentation: Jobbar som ljudtekniker. .
Kontakt:

Inlägg av Simon Hinny »

Andra lådor från Martin Audio har en switch som man ändrar Active/passive på lådorna. Har för mig att det även finns på dessa. Jag tycker att deras andra lådor låter bra, men har tyvärr inte lyssnat på dessa. Det kanske någon annan här gjort?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Både LE1200 och LE1500 är switchbar aktivt/passivt delad. Själv har jag bara hört dem under väldigt kontrollerade former på LLB, men i vanlig ordning lät det mycket bra. Martin har ju alltid varit duktiga på monitorer. Linjärt och tydligt utan att bli elakt tycker jag är en bra beskrivning.

Folket på DM har hunnit testa dem lite mer än så och där var kommentarerna bara positiva. Ring och prata med Robban eller någon annan av teknikerna där så får du nog hela enchiladan med info. De brukar vara väldigt hjälpsamma.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Filip Boström
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Filip Boström »

Nu vet jag inte om martin audio monitorerna ligger i samma prisklass som JBL Array series 4890,4891 men jag tycker du ska kolla upp dem med då jag anser att de låter suveränt. De måste dock köras aktivt delat.

/Filip

ps. i vilken prisklass ligger martinmonitorerna?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Filip: 4890 och 4891 låter bra ja, men de väger rätt mycket och de kostar rätt mycket. Ett mycket bättre allroundalternativ är SRX712M tycker jag. Visst, du har ingen sub alls i dem, men sen har du råd att köpa lådorna.

...och Wibban har väl bägge modellerna? :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

712M är en underbar liten låda, väger ingenting, tar ingen plats, kostar inga pengar.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Ian Delahorne skrev:712M är en underbar liten låda, väger ingenting, tar ingen plats, kostar inga pengar.
Visst är det en JBL låda?

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Nicke Löfgren skrev:
Ian Delahorne skrev:712M är en underbar liten låda, väger ingenting, tar ingen plats, kostar inga pengar.
Visst är det en JBL låda?
Ja, det är en JBL låda.
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

...och spelar ingen sub. Alls. Sen har den en kontaktplacering som är minst sagt tveksam.

En bra låda, men jag skulle vilja att den gick djupare och hade en försänkt kontakt per sida plus två på mitten.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

David Wennberg skrev:... men jag skulle vilja att den gick djupare och hade en försänkt kontakt per sida...
Du menar VRX915M 8)

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

David Wennberg skrev:
...och spelar ingen sub. Alls. Sen har den en kontaktplacering som är minst sagt tveksam.

En bra låda, men jag skulle vilja att den gick djupare och hade en försänkt kontakt per sida plus två på mitten.
Jo, den är inte lika rock'n'roll som vissa andra monitorer, men för vikten och priset så får man göra avkall. Varje högtalare är en kompromiss av flera faktorer.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Hasse Queisser skrev:Du menar VRX915M 8)
Nä, det är ju det jag inte gör. Den verkade lovande, men vips så vart det dyrare och tyngre, och det känns litegrann som att man tappat det fina i 712M. Vore kul att provlyssna dock.

Ian: Visst är det så, jag bara påpekade vad jag saknade.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

David Wennberg skrev:
Hasse Queisser skrev:Du menar VRX915M 8)
Nä, det är ju det jag inte gör. Den verkade lovande, men vips så vart det dyrare och tyngre, och det känns litegrann som att man tappat det fina i 712M. Vore kul att provlyssna dock.
Förstår vad du menar, men....

Priset är väl sådär mitti ungefär, inget att direkt svettas över. 21 kg är ju riktigt lätt för en 15"+2". Att få ut mycket under 100Hz från en så liten låda som 712 är ju att drömma.

Det jag tycker är mest synd med 915 är att de gjorde den till en ren monitorlåda istället för att lägga den i SRX-serien som en storebror till 712, med samma allroundfunktioner (flytracks, bygel, stativkopp). Den hade blivit en grym multitool-låda om de gjort det.

David Oxe
PAR-30
PAR-30

Inlägg av David Oxe »

Känns som om vi kom ifrån själva ämnet här, visst var det Martin Audios monitorer som diskuterades?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Visst har du rätt hobbymoderatorn. Jag startar genast en egen tråd där jag och Hasse kan diskutera JBLs produktserie så den frodiga diskussionen om Martin Audio kan ta fart igen här.

David Oxe
PAR-30
PAR-30

Inlägg av David Oxe »

David, tagga ner din attityd lite. Man vinner inget på att vara ett smartass.
Både jag och Johannes är intresserade av att höra vad folk har att säga om Martin Audios monitorer då monitorer ligger högt upp på inköpslistan för tillfället. JBL är inget alternativ, utan de står mellan D&B och Martin Audio.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

David Oxe: Ursäkta. Däremot är du ju lika mycket smartass när du påpekar att vi inte pratar om din fråga längre, utan vandrar iväg lite, eller hur? För diskussionen i rätt riktning istället för att hacka på folk som diskuterar någonting som de tycker är intressant!

Varför inte JBL? Jag tycker att SRX, framför allt 712M, är en suverän allroundlåda. En passiv 312:a, typ! Dubbla stativkoppar, lätt, ganska billig, låter rätt snyggt från scratch o.s.v.

Som Hasse säger, prata med Robban eller någon på DM. De är ju en av ganska få Martinanvändare i Sverige, och har flest såna skåp. De borde veta.

Jag vill fortfarande veta vad det är ni ska använda monitorn till, hur många lådor ni har tänkt att köpa o.s.v. för att kunna ge ett tips. Gärna en förklaring om varför du inte kan tänka dig annat än d&b eller Martin också! Det finns många monitorer som är bra, och d&b MAX är inte någon av mina solklara favoriter.

Skriv svar