D&B Q serie vs. Outline Buterfly
-
Per Johanson
- PAR-64

-
Per Johanson
- PAR-64

Jag måste be om ursäkt för en felaktighet i mina inlägg i denna tråd.
Efter att ha diskuterat användandet av Q7 och Q10 som down fill i arrayer med Q1 med användare som har mycket större erfarenhet än jag (och de flesta andra i landet) så står det klart för mig att allt annat än arrayer med bara Q1 är dåliga kompromisser, dvs inte heller Q7 är helt lyckad som downfill. Dock kvarstår det faktum att den fungerar betydligt bättre än Q10.
Efter att ha diskuterat användandet av Q7 och Q10 som down fill i arrayer med Q1 med användare som har mycket större erfarenhet än jag (och de flesta andra i landet) så står det klart för mig att allt annat än arrayer med bara Q1 är dåliga kompromisser, dvs inte heller Q7 är helt lyckad som downfill. Dock kvarstår det faktum att den fungerar betydligt bättre än Q10.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
Trygve Torsrud
- Rookie

- Kontakt:
Har hørt Q ved flere anledinger, men har ikke noe serlig erfaring med brukt av systemet.
I forhold til størrelsen på systemet spiller det overelgen bra.
Takk for alle posetive og negative komentarer på systemet. Hvorvit vi evt. kommer til og bruke Q7 eller Q10 får vi se litt på etter vert. Og jeg skal ikke legge med borte hvem som har erfaring her eller ikke. Men takk for hjelpem så langt, selv om noen svenske ord er litt uforstårlig og ikke får helt meningen ut av det.
Vi er veldig posevtive til d&b Q, men hvordan er det i forhold til andre systemer i samme klasse (størrelse og pris)?
Har jo Line array fra andre merker som:
EV XLc
Renkus-Heninz
JBL Vertec (ikke den største serien).
Meyer M2D
Martin Audio
RCF TT+
DAS Aero
Noen andre?
Helst bare seriøse komentarer fra folk som har brukt/hørt systemene.
I forhold til størrelsen på systemet spiller det overelgen bra.
Takk for alle posetive og negative komentarer på systemet. Hvorvit vi evt. kommer til og bruke Q7 eller Q10 får vi se litt på etter vert. Og jeg skal ikke legge med borte hvem som har erfaring her eller ikke. Men takk for hjelpem så langt, selv om noen svenske ord er litt uforstårlig og ikke får helt meningen ut av det.
Vi er veldig posevtive til d&b Q, men hvordan er det i forhold til andre systemer i samme klasse (størrelse og pris)?
Har jo Line array fra andre merker som:
EV XLc
Renkus-Heninz
JBL Vertec (ikke den største serien).
Meyer M2D
Martin Audio
RCF TT+
DAS Aero
Noen andre?
Helst bare seriøse komentarer fra folk som har brukt/hørt systemene.
- David Wennberg
- PAR-64

-
Per Johanson
- PAR-64

Trygve spör gärna vilka svenska ord du ikke förstår så försöker vi förklara!
Personligen så gillar jag M2D sämst i M*D serien från Meyer, alla andra i serien är mycket trevliga lådor.
Renkus hörde jag på en mässa för ett par år sedan på samma scen som Q1. Tror inte att dom sålde några renkuslådor på den demon i alla fall.
Vertec är mycket prisvärd, i alla fall i Sverige, den låter helt ok men skulle sällan vara mitt förstahandsval.
Martins LA får lovord av de som lyssnat, de har en mycket trevlig voicing på sina PS system, är det samma på LA systemen så har dom en vinnare. Gillar idén med hornladdade konelement.
DAS, EV och RCF är obekanta för mig, men EV säljer ju rätt bra i USA så helt värdelöst är det säkert inte. RCF är relativt aggresivt prissatt och specarna ser intressanta ut. DAS är liksom Outline en udda fågel i Sverige.
Personligen så gillar jag M2D sämst i M*D serien från Meyer, alla andra i serien är mycket trevliga lådor.
Renkus hörde jag på en mässa för ett par år sedan på samma scen som Q1. Tror inte att dom sålde några renkuslådor på den demon i alla fall.
Vertec är mycket prisvärd, i alla fall i Sverige, den låter helt ok men skulle sällan vara mitt förstahandsval.
Martins LA får lovord av de som lyssnat, de har en mycket trevlig voicing på sina PS system, är det samma på LA systemen så har dom en vinnare. Gillar idén med hornladdade konelement.
DAS, EV och RCF är obekanta för mig, men EV säljer ju rätt bra i USA så helt värdelöst är det säkert inte. RCF är relativt aggresivt prissatt och specarna ser intressanta ut. DAS är liksom Outline en udda fågel i Sverige.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Jag har varit med och lysnat på DAS rigg. Den lät inte bra.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Hans Ekdahl
- PAR-20

Hej Trygve,
Jag tycker att du skall titta på SoundPrecision och deras nya linearray VHA-40, det har nämnligen ställbar spridning i höjdled. Detta betyder att du kan använda samma lådor i hela arrayen men du ställer spridningen på lådorna individuellt. således slipper du köpa t.ex. både Q1 och Q7/10 utan du köper bara en modell som även kan användas stående som en vanlig top!
Dessutom har det mycket jämna spridningsegenskaper i hela registret...
www.soundprecision.se
/Hans
Jag tycker att du skall titta på SoundPrecision och deras nya linearray VHA-40, det har nämnligen ställbar spridning i höjdled. Detta betyder att du kan använda samma lådor i hela arrayen men du ställer spridningen på lådorna individuellt. således slipper du köpa t.ex. både Q1 och Q7/10 utan du köper bara en modell som även kan användas stående som en vanlig top!
Dessutom har det mycket jämna spridningsegenskaper i hela registret...
www.soundprecision.se
/Hans
-
Per Johanson
- PAR-64

- Hans Ekdahl
- PAR-20

diskanten är böjbar, har man den "rak" så sprider lådan 3 grader, böjer man in den i ena änden så sprider den 15grader och böjer man in den i både över och underkanten så sprider den 30grader. lite svårt att förklara, hoppas att du förstår... =)
Tror att någon i Oslo har köpt lådor men är inte säker
/Hans
/Hans
Senast redigerad av 1 Hans Ekdahl, redigerad totalt 0 gånger.
- Eric Hising
- PAR-36

- Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
- Kontakt:
Men vad jag förstår gällande Sound Precisions VHA-40 så finns inget prediktionsprogram för systemet.Hans Ekdahl skrev:diskanten är böjbar, har man den "rak" så sprider lådan 5ggrader, böjer man in den i ena änden så sprider den 15grader och böjer man in den i både över och underkanten så sprider den 30grader. lite svårt att förklara, hoppas att du förstår... =)
/Hans
Lite svårt att rigga ett LineArray-system på ett bra sätt om det inte finns någon simuleringsmjukvara...?
Eller har jag fel?
Tjipp från Eric
-
Per Johanson
- PAR-64

-
Rebecca Neumann
- PAR-20

ställbar i höjdled
Har inte riktigt hängt med, men har hört både NEXO Geo S och Geo T och gillar dom, ska det inte va så fantatiskt stora grejjer man gör så är ju geo S liten och behändig, dessutom kan man vrida på hornen och får dämed två olika spridningar.
Nexo har ju ett översiktligt program oxå.
ska tilläggas att jag inte lyssnat på varken Meyer eller D&B line arrays.
ha de pojkar!
Nexo har ju ett översiktligt program oxå.
ska tilläggas att jag inte lyssnat på varken Meyer eller D&B line arrays.
ha de pojkar!
-
Samuel Nielsen
- PAR-30

- Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!
Måste ju slå ett slag för HK Cohedra och Cohedra Compact.
www.cohedra.de
www.cohedra.de
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Samuel Nielsen skrev:Måste ju slå ett slag för HK Cohedra och Cohedra Compact.
www.cohedra.de
(får lite deja vu känsla över det här inlägget....)
Nu har jag inte hört Cohedra, utan bara de mindre HK-systemen, och de var jag inte alls imponerad över.
Dessutom Leder ju HK stort i VM i värdelösa specifikationer. Hur starkt en topplåda spelar vid 10% dist (dessutom angivet för 4 lådor) är jag totalt ointresserad av, för det låter garanterat piss långt innan dess.
Likaså att ange verkningsgrad för en låda som ska flygas med "half-space"-siffror (det är nog inte HK ensamma om iofs)... snacka om att skrämma upp siffrorna.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Hans Ekdahl
- PAR-20

Till Erik, Som det är nu så har de inte programmet klar så tills det blir klart så får man ringa till SP och ge dem förutsättningarna för lokalen så tar de fram vinklar på lådor etc
Till PER, ja jag har 10 lådor i gbg som ni gärna får komma ner och lyssna på, alt om ni har nåt gig i närheten så kan jag ju komma dit med prylarna så får ni känna på dem "live"
/Hans
Till PER, ja jag har 10 lådor i gbg som ni gärna får komma ner och lyssna på, alt om ni har nåt gig i närheten så kan jag ju komma dit med prylarna så får ni känna på dem "live"
/Hans
-
Per Johanson
- PAR-64

- David Wennberg
- PAR-64

- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
För att man utan mjukvaran inte har en aning om vad som blir det akustiska resultatet av olika vinklar. Visst kan man hänga, mäta, hänga om, mäta, hänga om, mäta.... men den tiden kan man ju gärna lägga på annat.David Wennberg skrev:Varför måste det vara så?Eric Rönnlund skrev:Lite svårt att rigga ett LineArray-system på ett bra sätt om det inte finns någon simuleringsmjukvara...?
Danley Sound Labs - Hearing is believing