Gul trailer på vift i Gävle...
- Johan Rex
- PAR-30

- Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
- Kontakt:
Har läst igenom -nästan allt här, och tänkte om vi skulle försöka byta riktning lite...
Mycket har handlat om konsten att lira "lagom" (mitt favoritord för övrigt) på större arenor...
Kan vi diskutera lite om de Mindre arrangemangen, som kanske de flesta här inne kranar...?
Jag drar upp ett exempel: Under påsken 2006 tillbringade jag o några vänner en vecka i Sälen. En kväll tänkte vi att vi skulle gå ut o käka lite gott och sänka en knippe pilser, partaja o ha trevligt.
Destinationen valdes till Tandådalens wärdshus, där coverbandet Partypatrullen (www.partypatrullen.se tror jag det är) spelade.
jag vet itne hur många av er som varit där, men lokalen är väll så att säga en ganska vanlig restaurang/klubblokal med en mindre scen, lågt i tak...
Killarna som kranade ljudet körde HÖGT... Vart man än var i lokalen så var det så högt att man kände obehag över volymen. Skulle man prata med varandra så var det SKRIKA som gällde.
De som var i mitt sällskap tyckte även de att ljudvolymen var så hög att det var svårt att ha trevligt.
och nej, jag frågade inte de övriga 160 personerna (eller hur många folk det kan ha varit)
och nej, jag pratade inte med teknikern om varför han lirade så högt.
Så, I Mitt Personliga Tycke, så fanns det ingen anledning att köra så högt.
Numera jobbar jag inte aktivt med ljud o ljus förrutom vänder en del plattor och lite medhjälpare, så visst, jag har nog inte världens koll längre så kan får gärna läxa upp mig om ni vill, men jag tycker att det gigget hade gått o göra betydligt trevligare och bättre...
Vart jag vill komma är, är det bara på de större arenorna där det "spelas för högt".....?
Mycket har handlat om konsten att lira "lagom" (mitt favoritord för övrigt) på större arenor...
Kan vi diskutera lite om de Mindre arrangemangen, som kanske de flesta här inne kranar...?
Jag drar upp ett exempel: Under påsken 2006 tillbringade jag o några vänner en vecka i Sälen. En kväll tänkte vi att vi skulle gå ut o käka lite gott och sänka en knippe pilser, partaja o ha trevligt.
Destinationen valdes till Tandådalens wärdshus, där coverbandet Partypatrullen (www.partypatrullen.se tror jag det är) spelade.
jag vet itne hur många av er som varit där, men lokalen är väll så att säga en ganska vanlig restaurang/klubblokal med en mindre scen, lågt i tak...
Killarna som kranade ljudet körde HÖGT... Vart man än var i lokalen så var det så högt att man kände obehag över volymen. Skulle man prata med varandra så var det SKRIKA som gällde.
De som var i mitt sällskap tyckte även de att ljudvolymen var så hög att det var svårt att ha trevligt.
och nej, jag frågade inte de övriga 160 personerna (eller hur många folk det kan ha varit)
och nej, jag pratade inte med teknikern om varför han lirade så högt.
Så, I Mitt Personliga Tycke, så fanns det ingen anledning att köra så högt.
Numera jobbar jag inte aktivt med ljud o ljus förrutom vänder en del plattor och lite medhjälpare, så visst, jag har nog inte världens koll längre så kan får gärna läxa upp mig om ni vill, men jag tycker att det gigget hade gått o göra betydligt trevligare och bättre...
Vart jag vill komma är, är det bara på de större arenorna där det "spelas för högt".....?
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.
- David Wennberg
- PAR-64

Johan: De mindre lokalerna är ju ännu svårare att hålla nere ljudvolymen i, eftersom instrumenten på scenen rent akustiskt blir så starka, framför allt trummor och gitarrförstärkare. Jag har själv mätt upp 104dBA på ett trumset, rent akustiskt, och jag stod på mixplats. Det är inte så enkelt att lägga sången ovanpå det, och komma undan med det...
I de större arenorna har man ju litegrann utav samma problem, ljud som man inte kontrollerar. 10000 människor som tycker att det är väldigt kul att gå på konsert för oväsen, och rätt mycket oväsen...
I de större arenorna har man ju litegrann utav samma problem, ljud som man inte kontrollerar. 10000 människor som tycker att det är väldigt kul att gå på konsert för oväsen, och rätt mycket oväsen...
KISS. Keep It Simple Stupid.
-
Gustaf Tydén
- PAR-64

- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
- Johan Rex
- PAR-30

- Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
- Kontakt:
Så sant, så sant! Trummor för en hel del oväsen!
Men, under Afterskin - samma plats, samma band, samma tekniker tidigare samma dag så var det inte alls såhär.
Trummisen kanske manglade på betydligt mer senare på kvällen, eller foh teknikern kanske inte riktigt fick till det när vi var där på kvällskvisten (hörde ju trots allt dem bara två gånger)
Man får ju trots allt inte till det alla gånger, som diskuterats tidigare i tråden...
Men, under Afterskin - samma plats, samma band, samma tekniker tidigare samma dag så var det inte alls såhär.
Trummisen kanske manglade på betydligt mer senare på kvällen, eller foh teknikern kanske inte riktigt fick till det när vi var där på kvällskvisten (hörde ju trots allt dem bara två gånger)
Man får ju trots allt inte till det alla gånger, som diskuterats tidigare i tråden...
(\_/)
(O.o)
(-----)
(O.o)
(-----)
- David Wennberg
- PAR-64

-
Morgan Brown
- PAR-30

- Kontakt:
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Morgan Brown skrev:Jo
Är det inte så att om folk på krogen pratar mindre så dricker dom mer..?
Morgan
Yup. Tror jag skrev det i någon tidigare diskussion att jag faktiskt blivit ombedd av krögare att installera extra högtalare precis vid baren och ösa på ordentligt just av den anledningen.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
-
Joel Lundgren
- PAR-20

- Presentation: Ljudtekniker, production manager, monitor - London UK
Hejsan och halla dar!
Laskigt med losa slap pa vagarna, hoppas det var en engangs foretelse.
Joel Lundgren
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Att backline och framför allt trummor lägger ribban för ljudnivån på gig i små lokaler är ju väl bekant. Att krögare ibland har fullkomligt lobotomerade önskemål om ljudtryck är också rätt känt. Att Imre som spelar trumma i Partypatrullen ofta spelar mjältspräckande starkt är kanske inte lika brett känt, men icke desto mindre sant.
Det kan vara en anledning att ljudnivån var hög, men det kan förstås bero på en hel massa andra saker också.
(Det är förresten inte ens säkert att den var hög; det har ju redan fastställts att ljudnivå är ett uteslutande subjektivt begrepp - den enes härdsmälta är den andres viskning... (ironi
)
En relaterad faktor som jag tycker är intressant att diskutera angående små gig, är artistens frihet till sin uttrycksform. Metalgitarristen som på allvar menar att han bara kan få rätt feeling om han bottnar sina fyra 100w rörtoppar genom sina fyra 4x12 lådor på stadshotellet... bluesmannen som bara måste lira sin fendertwin på 11 trots att all restaurangpublik i skottlinjen bara grimaserar... jazztrumpetaren som upplever en svårartad kränkning av sitt musikaliska uttryck om han inte får blåsa fff rakt i ansiktet på publik två meter från klockstycket...
En rocktrummis har självklart sin fulla rätt (kanske t.o.m. skyldighet? :-)att bygga delar av sitt musikaliska uttryck på ren styrka. Men insikten om hur det personliga uttrycket i små lokaler påverkar övriga musikers möjlighet till uttryck, eller för den delen publikens intryck, finns inte alltid.
Det är förstås inte ljudteknikerns uppgift att utbilda eller vingklippa konstnärer. Eller är det? Under alla omständigheter är det ljudteknikern som får ta första stöten från publik och ibland från arrangör.
Med stigande ålder och rutin lär man sig hantera de flesta sådana situationer utan att de växer till konflikter, det är en del av yrket - i alla fall är det min uppfattning. Men när man är 20 och bara har jobbat ett år är det inte alltid så enkelt.
Tankar, kommentarer?
(Det är förresten inte ens säkert att den var hög; det har ju redan fastställts att ljudnivå är ett uteslutande subjektivt begrepp - den enes härdsmälta är den andres viskning... (ironi
En relaterad faktor som jag tycker är intressant att diskutera angående små gig, är artistens frihet till sin uttrycksform. Metalgitarristen som på allvar menar att han bara kan få rätt feeling om han bottnar sina fyra 100w rörtoppar genom sina fyra 4x12 lådor på stadshotellet... bluesmannen som bara måste lira sin fendertwin på 11 trots att all restaurangpublik i skottlinjen bara grimaserar... jazztrumpetaren som upplever en svårartad kränkning av sitt musikaliska uttryck om han inte får blåsa fff rakt i ansiktet på publik två meter från klockstycket...
En rocktrummis har självklart sin fulla rätt (kanske t.o.m. skyldighet? :-)att bygga delar av sitt musikaliska uttryck på ren styrka. Men insikten om hur det personliga uttrycket i små lokaler påverkar övriga musikers möjlighet till uttryck, eller för den delen publikens intryck, finns inte alltid.
Det är förstås inte ljudteknikerns uppgift att utbilda eller vingklippa konstnärer. Eller är det? Under alla omständigheter är det ljudteknikern som får ta första stöten från publik och ibland från arrangör.
Med stigande ålder och rutin lär man sig hantera de flesta sådana situationer utan att de växer till konflikter, det är en del av yrket - i alla fall är det min uppfattning. Men när man är 20 och bara har jobbat ett år är det inte alltid så enkelt.
Tankar, kommentarer?
-
Per Johanson
- PAR-64

Har varken tankar eller kommentarer men däremot funderingar...
Fundering nr 1: Ska man verkligen spela förstärkt musik i små lokaler? Ett förbud mot ljudtryck över en viss nivå kommer i praktiken också innebära ett förbud mot vissa uttrycksformer i vissa lokaler.
Fundering nr 2: Borde inte öronproppar förbjudas på scenen? "Jag hör inte min 4x12 på 11, kan jag få lite i min monitor också." Eller "trummisen slår så hårt att jag måste ha i proppar...".
Fundering nr 1: Ska man verkligen spela förstärkt musik i små lokaler? Ett förbud mot ljudtryck över en viss nivå kommer i praktiken också innebära ett förbud mot vissa uttrycksformer i vissa lokaler.
Fundering nr 2: Borde inte öronproppar förbjudas på scenen? "Jag hör inte min 4x12 på 11, kan jag få lite i min monitor också." Eller "trummisen slår så hårt att jag måste ha i proppar...".
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
- Eric Hising
- PAR-36

- Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
- Kontakt:
Öronproppar på scen är ju något helt sjukt konstigt...
Det är ju en ond cirkel så det står härliga till...
Gör ju även jobbet för oss som monitortekniker betydligt mer knepigt.
Borde man mixa monitor med gul propp i örat för att få samma "feeling" som musikerna?
Jag tycker att ett av monitorteknikerns viktigaste jobb är naturligtvis att få schysst scenljud till artisterna, men även att se till att ljudet på scenen är OK i nivå så att FOH kan göra en schysst mix.
Säkert inga nya tankar men ändå...
Lev och Må /Eric.
Det är ju en ond cirkel så det står härliga till...
Gör ju även jobbet för oss som monitortekniker betydligt mer knepigt.
Borde man mixa monitor med gul propp i örat för att få samma "feeling" som musikerna?
Jag tycker att ett av monitorteknikerns viktigaste jobb är naturligtvis att få schysst scenljud till artisterna, men även att se till att ljudet på scenen är OK i nivå så att FOH kan göra en schysst mix.
Säkert inga nya tankar men ändå...
Lev och Må /Eric.
- David Wennberg
- PAR-64

Öronproppar på scen är inte alls någonting sjukt konstigt. På amatörnivå så har detta band knökat in sig i en liten repa som inte kostar dem några pengar och inte ens instrumenten är deras, och säkerligen var akustiken piss redan då så bandet använder proppar och trummisen också, eller så får han dålig hörsel.
Inte är det konstigt att dessa människor på scen i början gör ungefär som i deras replokal, eller hur? Däremot är det en enorm skillnad på gula Bilsom och riktiga öronproppar, och delvis tycker jag att det är vår uppgift som ljudtekniker att lära männsikor på scen hur de ska bete sig rent ljudtekniskt. Musikaliskt däremot, mjää...
Nu talar jag dock i demosammanhang. Jag hade en gästande tekniker i lördags som hade proppar under soundcheck, och jag vet inte riktigt vad jag ska säga om det. Giget lät ju faktiskt otroligt bra - är proppar per definition fel? Vårt jobb är ju att det ska låta bra, eller hur? Om det låter överjävligt illa spelar det väl ingen roll om gästande tekniker har proppar eller inte, han har ändå ingenting att göra bakom ett bord den dagen, om det är hans fel att det låter så illa...
Ni får ursäkta babblet. Det jag vill ha sagt är att jag tycker att det är bra att det finns en medvetenhet om hörselskador och att musiker är rädda om sig själva, men det är synd att det ofta skadar den konstnärliga processen.
På samma sätt som att man sätter på sig bilbältet när man sätter sig i en bil borde det vara naturligt att ha med sig öronproppar när man går på konsert! Visst, i en perfekt värld är konsertljudet inte FÖR starkt, men i den perfekta världen skulle vi ju inte behöva säkerhetsbälten heller.
/D
Inte är det konstigt att dessa människor på scen i början gör ungefär som i deras replokal, eller hur? Däremot är det en enorm skillnad på gula Bilsom och riktiga öronproppar, och delvis tycker jag att det är vår uppgift som ljudtekniker att lära männsikor på scen hur de ska bete sig rent ljudtekniskt. Musikaliskt däremot, mjää...
Nu talar jag dock i demosammanhang. Jag hade en gästande tekniker i lördags som hade proppar under soundcheck, och jag vet inte riktigt vad jag ska säga om det. Giget lät ju faktiskt otroligt bra - är proppar per definition fel? Vårt jobb är ju att det ska låta bra, eller hur? Om det låter överjävligt illa spelar det väl ingen roll om gästande tekniker har proppar eller inte, han har ändå ingenting att göra bakom ett bord den dagen, om det är hans fel att det låter så illa...
Ni får ursäkta babblet. Det jag vill ha sagt är att jag tycker att det är bra att det finns en medvetenhet om hörselskador och att musiker är rädda om sig själva, men det är synd att det ofta skadar den konstnärliga processen.
På samma sätt som att man sätter på sig bilbältet när man sätter sig i en bil borde det vara naturligt att ha med sig öronproppar när man går på konsert! Visst, i en perfekt värld är konsertljudet inte FÖR starkt, men i den perfekta världen skulle vi ju inte behöva säkerhetsbälten heller.
/D
KISS. Keep It Simple Stupid.
-
Jocke Hammar
- PAR-36

- Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
- Kontakt:
-
Rebecca Neumann
- PAR-20

kul disskusion!!!!
Hur får man en gitarrist att inte spela på "SOLO nivå" hela tiden??
och ursäkta okunskapen men rent praktiskt, kan man få in alla deras effekter (pedalplattor å sånt) lajnade?
när är det trummisarna som är super rara å lätta på händerna som blir fullbokade? (jag känner två!
)
kanske är det så att det växer fram en tollerans mot lägre ljunivåer, om man i alla led accepterar begränsningar, att "höra" kanske inte behöver betyda att drukna i ljudet eller inte höra någonting annat..
fast då är jag väl tillbaka på uppfattning av ljud igen
Hur får man en gitarrist att inte spela på "SOLO nivå" hela tiden??
och ursäkta okunskapen men rent praktiskt, kan man få in alla deras effekter (pedalplattor å sånt) lajnade?
när är det trummisarna som är super rara å lätta på händerna som blir fullbokade? (jag känner två!
kanske är det så att det växer fram en tollerans mot lägre ljunivåer, om man i alla led accepterar begränsningar, att "höra" kanske inte behöver betyda att drukna i ljudet eller inte höra någonting annat..
fast då är jag väl tillbaka på uppfattning av ljud igen
-
Filip Boström
- PAR-20

Grejen med gittaristers effekter är ju att de ska vara en del i signalkedjan. Som en insert på mixerbordet. Och varje pedal ändrar ju grundljudet in i stärkaren vilket är trevligt, speciellt om man har en rörhäck.Rebecca Neumann skrev:kul disskusion!!!!
Hur får man en gitarrist att inte spela på "SOLO nivå" hela tiden??![]()
+ att med pedalerna kan gitarristen variera var han vil ha t.ex. distpedalen i förhållande till phasern etc.
/Filip
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Rebecca Neumann skrev:kul disskusion!!!!
Att lina guror brukar inte vara särskilt poppis (eller låta särskilt bra för den delen).
För att hålla ner nivåerna från stärken, se till att den är riktad så den spelar i plytet på gitarristen (och gärna bort från publiken) och inte för vaderna, så brukar de i allmänhet förstå att de måste sänka. På det sättet får sagda musikant den medhörning han i allmänhet försöker uppnå med mördarnivåer, plus att du (i de bästa av världar) får kontrollen över vad publiken hör.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
Rebecca: om man vill ha själva gitarrljudet lajnad utan att behöva mic på förstärkaren så behöver man antingen: en förstärkarsimulator, typ Line6 (alla gitarrister gillar inte såna); en förstärkare med "simulator"-utgång (Marshal JCM2000 har det t ex), vilket inte alltid alla gitarrister heller gillar; eller en DI-box/högtalarsimulator som tål effekten av förstärkaren (Weber Minimass, Redbox m fl).
Rätt mycket av gitarrens sound kommer från förstärkaren+högtalarens ojämnheter.
Rätt mycket av gitarrens sound kommer från förstärkaren+högtalarens ojämnheter.
"This is the updated input list"
-
Rebecca Neumann
- PAR-20

kanske var lite otydligFilip Boström skrev:Grejen med gittaristers effekter är ju att de ska vara en del i signalkedjan. Som en insert på mixerbordet. Och varje pedal ändrar ju grundljudet in i stärkaren vilket är trevligt, speciellt om man har en rörhäck.Rebecca Neumann skrev:kul disskusion!!!!
+ att med pedalerna kan gitarristen variera var han vil ha t.ex. distpedalen i förhållande till phasern etc.
/Filip
det jag menar är att med en förstärkare får man ytterligare en ljudkälla på scenen som man inte kan kontrollera, utan att komma överens med gitarristen, vilket ibland inte är så lätt, speciellt inte om han vill överösta en hårtspelande trummis.
är det möjligt att mata lajna effektpedalrena från en "platta" direkt in i bordet å på så sätt få en förstärkar känlsa?
en rörförstärkare e ju himla trevlig, men om man vill minska monitor nivån på scen för att få till PA ljudet, kanske att skala bort förstärkaren är en lösning, om den är genomförbar vet jag inte.