DB MPA1004

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Kontakt:

DB MPA1004

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Tjena.
Har fått tag i ett steg som heter db Technologies MPA1004
Jag fick ingen spec med och på nätet får jag inte fram någon info om effekt mm, är det någon som vet detta?

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Det enda jag hitta genom lite googling (inte så seriös dock) var att det ska ge 2*500W/4ohm, dock inte vid vilka frekvenser eller liknande.
Johnny Andersson

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Johnny Andersson skrev:Det enda jag hitta genom lite googling (inte så seriös dock) var att det ska ge 2*500W/4ohm, dock inte vid vilka frekvenser eller liknande.
Jag fortsatte att googla och hittade en sida där det står 2 x 500 W RMS @ 4 ohm, 2 x 350 W RMS @ 8 ohm 1x 1000 W RMS @ 8 ohm bryggat.

Vad menas med W RMS?

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

Dom menar antagligen genomsnittlig effekt (average power) till skillnad från Toppeffekt (Peak power).

RMS = Root Mean Square är ett matematiskt beräknat genomsnittsvärde av vågformer (t.ex. spänning eller ström) men eftersom effekt är en funktion av lasten så kan man inte benämna genomsnittseffekt med RMS.

Bättre förklaring:

http://www.hifi-writer.com/he/misc/rmspower.htm

Här är en förklaring om RMS:

http://www.tpi-thevalueleader.com/rms.html

/Jocke
Jocke Hammar

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Jocke Hammar skrev:Dom menar antagligen genomsnittlig effekt (average power) till skillnad från Toppeffekt (Peak power).

RMS = Root Mean Square är ett matematiskt beräknat genomsnittsvärde av vågformer (t.ex. spänning eller ström) men eftersom effekt är en funktion av lasten så kan man inte benämna genomsnittseffekt med RMS.

Bättre förklaring:

http://www.hifi-writer.com/he/misc/rmspower.htm

Här är en förklaring om RMS:

http://www.tpi-thevalueleader.com/rms.html

/Jocke
Hur ska man då kunna räkna ut t.ex. effekten på ett element där det enbart står att det är 450 W RMS i 8 ohm?

Har nämligen 2 st baslådor med 2 st Eminence Kappa 15" i varje och deras effekt är enbart given i W RMS.

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

Högtalare har ingen elektrisk effekt och den akustiska effekten brukar anges som känslighet, dB/1 watt/1kHz.

Det effekten på ett högtalarelement anger är effektåligheten (oftast med ett tillägg t ex: continous, peak, DIN, (RMS) etc.).

Dom flesta högtalartillverkare brukar rekommendera att man har slutsteg med mer effekt än högtalaren specificerar för att ha tillräckligt mycket headroom för att slippa att steget klipper. Sedan brukar man också rekommendera olika limiter inställningar för olika program material. Men man kommer ju mer och mer ifrån det eftersom att det blir mer och mer inbyggda slutsteg och proprietära delningsfilter.

Om elementen är parallell kopplade i ditt fall skulle säkert en rekommendation vara att ha ett slutsteg som har en effekt på 900W eller mer i 4ohm.

Som det står i artikeln i den första av mina två länkar så använder man sig generellt av en felaktig terminologi. Ofta när man mäter effekten på slutsteg så gör man det oftast med enbart en helt resistiv last och i det fallet kan man dra en parallell mellan spännings mätningen (som oftast utläses RMS) och effekten, därav kommer hela missuppfattningen i terminologi.

/Jocke
Jocke Hammar

Skriv svar