Möjligen rent formellt, men bara för att nationella eller lokala regelverk begränsar maximalt ljudtryck till exempelvis 100/115/140 dB är det inte rimligt att anse att exempelvis en medelålders jazzpublik genom sin närvaro samtyckt till att lyssna på Esbjörn Svensson i 99,9 dB Leq...Morgan Brown skrev:har man inte som publik som per säger gett sitt samtycke till att bli utsatt för det.
Det är naturligtvis ett hårddraget exempel, men på samma sätt kan man diskutera om det är rimligt respektive önskvärt att mixa en julkonsert eller visfestival på samma ljudnivå som Iron Maiden på Ullevi - bara för att det är tillåtet.
Rent tekniskt kan det absolut vara så, men hela resonemanget handlar som jag ser det mer om vilken ljudnivå som är rätt för den specifika publiken i den specifika situationen. "Bra" ljud men för högt är per definition dåligt ljud i öronen på den person som tycker så. En stor del av diskussionen handlar om vem som skall ha tolkningsföreträde i frågan om lagom ljudnivå. Som slutlig mottagare och (åtmistone i viss mån) betalare av hela produktionen menar jag att det är rimligt att [ett genomsnitt av] publiken har det tolkningsföreträdet, och att det är ljudteknikerns uppgift att i åtminstone någon mån ta hänsyn till det. Jag tror att det är oerhört få artister som uttryckligen bett sin utljudstekniker att spela så att de flesta i publiken tycker det är för högt.Morgan Brown skrev:och i mina öron är bra ljud bra oavsett hur starkt det är..!