Kondingar som är hypernjure?

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Kondingar som är hypernjure?

Inlägg av Johannes Nordgren »

Tjena!

Jag är ombedd att fixa ljud till accapellakvartetter som ska sjunga på en liten scen i en foaje. Som PA blir det bara 4st Ev Sx300 på två stativ. Problemet har jag inte själv upplevt men vaktmästaren, som också är ljudtekniker säger att körmikrofoner i den lokalen ALDRIG har funkat utan rundgång på grund av att det är ett stenhus. Visserligen kommer det att vara ca 150 pers som plockar upp vissa reflektioner men ändå. Handmickar är uteslutet så någon form av avståndsmickar måste det bli. Jag är inte så van vid shotgunmikrofoner men jag tänkte att någon här hade mer vana eller något annat tips på lösning. Jag funderade även på om det går att Eqa bort rundgången via en master Eq. Jag har en Bss-966 att tillgå.

Please Help!!

Johannes

Niklas Svensson
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Niklas Svensson »

Jag tipsar på AKG c-391 or, det är vad som används på körtillfällen jag kört på iaf.
Det går att få bort rundgången med master EQ, om du nu inte ska ha monitorer, då blir det roligare och jobbigare ;)

Ett tips som jag läst är att subgruppera alla körmickar, sen sätta en EQ på Inserten på subgruppen, kanske lite lustig mening men du kanske förstod endå ;)
Alla andra är idioter tills det motsatta är bevisat.

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Hur långt tar de upp utan att tappa en massa botten?

Niklas Svensson
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Niklas Svensson »

När jag varit med på gig som c-391or använts på så ligger väl avståndet på runt en meter, och mer än så ska man nog inte köra på.
Alla andra är idioter tills det motsatta är bevisat.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

PZM:er är annars en lösning som brukar funka rätt bra med körer
"This is the updated input list"

Filip Boström
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Filip Boström »

Ian Delahorne skrev:PZM:er är annars en lösning som brukar funka rätt bra med körer
Vad är en PZM för ngn. mic? Är det en typ eller ett märke elelr något annat?

/Filip

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Pressure Zone Microphone (trademark Crown). "golvmic", jobbar på tryckgradient mellan golvet och micelementet. Brukar användas tejpat på golv eller en plexi/träskiva, eller i lock på flygel, helt enkelt där man kan få till en stor platt yta.

http://www.crownaudio.com/pdf/mics/136367.pdf
http://www.uneeda-audio.com/pzm/
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag brukar köra med 391:or, fast med shotgunkapseln på (minns inte modellnumret på den nu), samt en BSS Varicurve som EQ. Grafisk EQ tar nästan alltid för brett när man vill EQ:a för max gain på kör. En bra parametrisk EQ är ett mycket bättre verktyg till detta.

Se även till att du inte kastar en massa ljud in mot scenen. Högtalarplacering är A och O när det gäller kör. Nu vet jag inte storlek på lokalen, men ett annat tips är att köra delayhögtalare redan efter 15 meter eller så, så slipper du gaina så mycket på högtalarna närmast scenen för att nå ända bak.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

tjena!

Men om jag skulle köra en Yamaha 01v96 v2 som mixer. skulle inte den Eq´n som finns där i räcka för att cutta bort taskiga frekvenser?

Sennheiser har ju en massa shotguns. inget som funkar?

/J

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Man vill typiskt inte ha shotguns, de har en massa elaka baklober.
Syns inte på den här plotten, men de finns där.
http://www.sennheiser.com/sennheiser/ic ... _P_48D.pdf

Jag skulle välja hypernjurar eller stormembran och inte så många.
Hasses tips om att ställa högtalarna på rätt ställe är tokigt viktigt också; knepet med delay tidigt är bra. Tänk också på att det är bra om högtalarna inte sprider hejdlöst.
En backdrop kan vara smaskens.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Jag har tyvärr inte möjlighet att delaya några högtalare.
Finns inte riktigt ekonomi till det vad jag förstod.

Kan en backdrop göra så mycket?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Johannes: Har inte 01V delay på utgångarna?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Jo, det är ju så sant. Skulle kunna köra alla fyra topparna på var sin aux och justera var högtalare för sig. så sant.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Måns:
Shotguns har förstås sina nackdelar de med. Baklober är en av dem. I vissa fall håller jag med dig om att det kan ställa till problem. I vissa fall är de problemen mindre än andra som man kommer ifrån med just shotguns. Jag kan villigt erkänna att inomhus, med alla andra omständigheter i det närmaste perfekta så är vanliga hypernjurar att föredra. Jag har dock fått väldigt lyckade resultat med shotguns, särskilt utomhus då jag varit tvungen att täcka väldigt stora ytor med tämligen liten budget. Bättre gain före tjut, men lite på bekostnad av välljud kan man väl sammanfatta det.

Johannes:
Den parametriska EQ:n på utgångarna på 01'an bör ge dig ett bättre verktyg än den grafiska. Vet inte riktigt hur routingen funkar på 01'an, men behövs det fler än 4 band kanske du kan routa via en subgrupp och få 4 band till?
Två SX300 fram och två som delay på auxar kan säkert vara ett ypperligt alternativ. Högtalare med lite bättre direktivitet än 300'an vore kanske att föredra, men man tager vad man haver och gör det bästa av det. Se som sagt till att få en så bra högtalarplacering som möjligt så bör du klara dig.
Ett bra reverb brukar ofta göra underverk på kör också. Förslagsvis en kort roomklang som du sedan skickar vidare in i en längre hallklang.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Man får ha en liten godislåda med sig, helt enkelt. Ibland är vissa saker bättre än andra. Men viktigt är att prova och ha ett par klara alternativ till metod. Inte bestämma sig i förväg och bara köra. Jag tror att det är viktigt med få mikrofoner, börjar man öka antalet köper man mycket problem. Inte att undra på att automatmixers bygger på principen att man tar bort förstärkning när antalet aktiva mikrofoner ökar.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Måns Nilsson skrev:Jag tror att det är viktigt med få mikrofoner, börjar man öka antalet köper man mycket problem.
Yup, den gamla 3-till-1 regeln stämmer ju ganska bra.

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

3-1-regeln??

Snackade med husteknikern igen. Han sa att det kommer ekon och reflektioner med väldigt många olika intervall då det kommer direkt reflektioner från rakt motstående vägg samt reflektioner som går upp i det säkert 10meter höga, sneda taket som kommer ner betydligt senare. Jag var inne på att tyger bakom och vid sidan av scenen skulle kunna hjälpa till just där. Är det något ni stött på någonstans??

/J

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Johannes Nordgren skrev:3-1-regeln??

/J

Anståndet mellan mikrofonerna bör vara minst 3 gånger avståndet från mikrofonen till ljudkällan. Dvs om du sätter mikarna en meter från kören så bör det vara minst 3 meter till nästa mik. Detta varierar lite beroende på mikens karakteristik (njure, hypernjure...), men 3-1 är en bra början. För nära så blir det fasknas helt enkelt.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

En sångkvartett i en väldigt hård stensal för 150 pers... behövs det verkligen så mycket förstärkning överhuvudtaget?
Jag skulle nog försöka nåt i stil med två, eller möjligen var sin, 4011, KM84 eller 391 på stativ på en halvmeters avstånd. Om stativ inte är önskvärt kanske (rundtagande) headmikes kan vara en idé.

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.

Inlägg av Henrik Malmberg »

Shure har en liten trevlig burk som har varit mig till god hjälp ett antal tillfällen: http://www.shure.com/ProAudio/Products/ ... Q5_content

Skriv svar