Programm för att fjärrstyra en dator via nätverk
-
Filip Boström
- PAR-20

Programm för att fjärrstyra en dator via nätverk
Hej!
Ska göra ett musikalgigg nu i veckan och jag skule behöva ett programm som gör att man kan fjärrstyra en dator med en annan via nätverk. Detta för att kunna styra mixern från olika platser i lokalen under soundcheck mm.
Jag tänkte först att Windows fjärrhjälp borde funka men det behöver man tydligen MSN=måste ah internet vilket ej finns. Finns det något annat system som löser detta och som helst inte kostar massa pengar?
/Filip
Ska göra ett musikalgigg nu i veckan och jag skule behöva ett programm som gör att man kan fjärrstyra en dator med en annan via nätverk. Detta för att kunna styra mixern från olika platser i lokalen under soundcheck mm.
Jag tänkte först att Windows fjärrhjälp borde funka men det behöver man tydligen MSN=måste ah internet vilket ej finns. Finns det något annat system som löser detta och som helst inte kostar massa pengar?
/Filip
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
-
Mårten Sandin
- Rookie

- Magnus Lindgren
- PAR-64

- Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.
Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland. - Ort: Falköping
- Kontakt:
Finns ett program som heter Remote Desktop, fungerar riktigt bra... Finns klienter för Windows och Linux...
Kör du dock Windows XP Pro/2003 etc så fungerar Remote Desktop som medföljer Windows nästan bäst då det är väldigt integrerat i systemet.
Kör du dock Windows XP Pro/2003 etc så fungerar Remote Desktop som medföljer Windows nästan bäst då det är väldigt integrerat i systemet.
//Magnus - Fegge & Mattes
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
- Henrik Öberg
- PAR-30

- Presentation: Vi syns nästa gång! Nästa gång, då syns vi! Har vi inte setts nästa gång så får vi synas tidigare!
- Kontakt:
OKAY!
Ni som är professionella!
LADDA ALDRIG NER PROGRAMVARA FRÅN PLATSER ANNAT ÄN PROGRAMMETS URSPRUNGSSIDA!
Risken för hackad programvara är överhängande!
(om ni undrar så har jag personligen råkat ut för detta på DOWNLOAD.COM- där de wrappade all programvara med trojaner under en tid- smidigt va?)
UltraVNC finns här: http://ultravnc.sourceforge.net/
Jag rekomenderar RealVNC. som finns här: http://www.realvnc.com/
Ni som är professionella!
LADDA ALDRIG NER PROGRAMVARA FRÅN PLATSER ANNAT ÄN PROGRAMMETS URSPRUNGSSIDA!
Risken för hackad programvara är överhängande!
(om ni undrar så har jag personligen råkat ut för detta på DOWNLOAD.COM- där de wrappade all programvara med trojaner under en tid- smidigt va?)
UltraVNC finns här: http://ultravnc.sourceforge.net/
Jag rekomenderar RealVNC. som finns här: http://www.realvnc.com/
-
Anders Brandén
- PAR-46

- Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
- Kontakt:
Håller med Henrik, RealVNC funkar super!
Är i Bengtsfors nu över helgen och rattar ljud och när ljusteknikern inte orkade gå upp på morgonen gav vi honom en bärbardator med VNC på så kunde han ligga i sin säng och styra ljuset, fungerade super!
Är i Bengtsfors nu över helgen och rattar ljud och när ljusteknikern inte orkade gå upp på morgonen gav vi honom en bärbardator med VNC på så kunde han ligga i sin säng och styra ljuset, fungerade super!
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com
- Daniel Ekstam
- PAR-36

- Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu - Ort: Borlänge
- Kontakt:
haha. Ska införa det där på några giggAnders Brandén skrev:Håller med Henrik, RealVNC funkar super!
SMART Lights & Rigging
- David Wennberg
- PAR-64

-
Johnny Andersson
- PAR-46

- Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.
Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad... - Ort: Linköping
- Kontakt:
-
Anders Brandén
- PAR-46

- Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
- Kontakt:
Jag säger bara ljustekniker... Lata som stryk! Eftersom att vi sov 10meter till vänster om mixplats (från publiken sett) såg han hela scenen rätt bra. Men efter halva giget ryckte vi en DMX-kabel och då blev det fart på honom... 
- Mats Leijonhufvud
- PAR-46

- Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.
Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.
Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite. - Ort: Göteborg
- Kontakt:
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
Hade ljustekniker en säng 10meter från publiken?!?!?Anders Brandén skrev:Jag säger bara ljustekniker... Lata som stryk! Eftersom att vi sov 10meter till vänster om mixplats (från publiken sett) såg han hela scenen rätt bra. Men efter halva giget ryckte vi en DMX-kabel och då blev det fart på honom...
Drog ni ut dmx signalen??!??!?! Inte så seriöst gig lät det som
- Mats Leijonhufvud
- PAR-46

- Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.
Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.
- Kontakt:
Jag tar tillbaka det jag sa i mitt tidigare inlägg och ändrar min ståndpunkt en smula.
Har man synpunkter på någons arbetssätt, eller att människan är lat, tar man itu med problemet personligen. Man saboterar inte artistens, och kundens, framträdande.
Hur i hela världen kan ni komma på att dra ur DMX-kabeln under gig för att skojja med ljusteknikern? Hur skulle ni gilla att bli av med L/R till PA:t under gig? Kul skämt? Hahaha? Oseröst handlande.Men efter halva giget ryckte vi en DMX-kabel och då blev det fart på honom...
Har man synpunkter på någons arbetssätt, eller att människan är lat, tar man itu med problemet personligen. Man saboterar inte artistens, och kundens, framträdande.
- David Wennberg
- PAR-64

- Mats Leijonhufvud
- PAR-46

- Kontakt:
-
Anders Brandén
- PAR-46

- Kontakt:
"Ryckte vi" var nog felaktigt uttryckt. Det var oavsiktligt. Håller med dig Mats, det skulle inte vara kul att mista L/R påett gig, men som sagt det var inte avsiktligt att dra kabeln.
Nicke: Det hela var i en sporthall och vi sov i ett förrådsutrymme för tjockmadrasser.
Nicke: Det hela var i en sporthall och vi sov i ett förrådsutrymme för tjockmadrasser.
-
Andreas Öhlin
- PAR-20

Det var jag som var denne utsatte ljustekniker, och för alla som vill veta kan jag säga att anders halvsov en meter från den plats där jag låg och skötte ljuset.
Jag märkte efter en stund att dimmern inte svarade på mina order och snart slocknade ledarna vilket ju är ett säkert tecken på att linan brutits. Och misstänkt nog var det inte alls långt ifrån ljudarnas mixerplats
Men det var ingen katastrof jandsmuxen till dimmrarna har buffert så det var "bara" det odimmrade som slocknade i ett par minuter. men det är ju alltid tråkigt när sådant inträffar. Eller hur anders!?!?!
Jag märkte efter en stund att dimmern inte svarade på mina order och snart slocknade ledarna vilket ju är ett säkert tecken på att linan brutits. Och misstänkt nog var det inte alls långt ifrån ljudarnas mixerplats
Men det var ingen katastrof jandsmuxen till dimmrarna har buffert så det var "bara" det odimmrade som slocknade i ett par minuter. men det är ju alltid tråkigt när sådant inträffar. Eller hur anders!?!?!
-
Carl Bergander
- PAR-30

jag anänder det inbyggda i windows, fungerar perfekt utan msn. går även att använda över internet.
http://www.microsoft.com/windowsxp/usin ... intro.mspx
http://www.microsoft.com/windowsxp/usin ... intro.mspx
- Mats Leijonhufvud
- PAR-46

- Kontakt: