Detta hemska instrument... Vad gör man åt det och varför?
Jag har nu använt en AKG C535 och är rätt nöjd med resultatet. Någon som har någon annan idé?
Dragspel
-
Anders Brandén
- PAR-46

- Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
- Kontakt:
Dragspel
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com
andersbranden.wordpress.com
-
Filip Boström
- PAR-20

Har kört en hel del folkmusik med just dragspel.
Där hade dragspelaren(?) inbyggda micar i sitt dragspel.
DEn för högerhanden (tangenterna) lät skit så den drog vi ner helt men däremot var det väldigt tacksamt att ha med den som satt på bassidan.
För att få med diskant/tangentsidan brukar jag sätta en AKG C451 B ca. 20-30 cm ifrån och en likadan på bassidan för att få ett lite naturligare ljud. Den inbyggda micken ger ett ganska instängt ljud så 451:an på bassidan kompletterar bra.
Värt att tänka på är att det är på bassidan som dragspelaren "drar" så att man får vara med lite med volymen i hans/hennes drag så att det blir en jämn ljudnivå. (hade varit asjobbigt att köra om man inte hade haft inbyggd mic på bassidan)
Ibland brukar jag sätta en till C451 B på tangentsidan, om det finns tillräckligt med kanaler. Då blir det inte så bas och diskantfattigt.
För mig har det funkat skitbra, behöver kanppt EQ:a ngn.ting med denna setup. Bara skära lite lätt runt 600 Hz och 2,5k på kondinagrna och ta bort lite burk på den inbyggda micen.
En mick är för mig uteslutet då man ju måste välja mellan bas elelr diskantsidan...
/Filip
Där hade dragspelaren(?) inbyggda micar i sitt dragspel.
DEn för högerhanden (tangenterna) lät skit så den drog vi ner helt men däremot var det väldigt tacksamt att ha med den som satt på bassidan.
För att få med diskant/tangentsidan brukar jag sätta en AKG C451 B ca. 20-30 cm ifrån och en likadan på bassidan för att få ett lite naturligare ljud. Den inbyggda micken ger ett ganska instängt ljud så 451:an på bassidan kompletterar bra.
Värt att tänka på är att det är på bassidan som dragspelaren "drar" så att man får vara med lite med volymen i hans/hennes drag så att det blir en jämn ljudnivå. (hade varit asjobbigt att köra om man inte hade haft inbyggd mic på bassidan)
Ibland brukar jag sätta en till C451 B på tangentsidan, om det finns tillräckligt med kanaler. Då blir det inte så bas och diskantfattigt.
För mig har det funkat skitbra, behöver kanppt EQ:a ngn.ting med denna setup. Bara skära lite lätt runt 600 Hz och 2,5k på kondinagrna och ta bort lite burk på den inbyggda micen.
En mick är för mig uteslutet då man ju måste välja mellan bas elelr diskantsidan...
/Filip
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
-
Niklas Svensson
- PAR-20

Det beror på hur lång tid du har att micka upp det
Jag har kört Dragspelsfestivalen i Ransäter ett år, och då hinner man inte rikta mickarna något speciellt.
När vi körde där uppe så satte vi SM58:or på varannan bas, varannan diskant sidan. (Pga mikrofonbrist)
Detta är ju kanske inget man väljer om det sitter en människa med ett dragspel bara men men
När vi körde där uppe så satte vi SM58:or på varannan bas, varannan diskant sidan. (Pga mikrofonbrist)
Detta är ju kanske inget man väljer om det sitter en människa med ett dragspel bara men men
Alla andra är idioter tills det motsatta är bevisat.
-
Krister Hedgren
- PAR-30

- Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Sist jag mika dagspel så blev det 2st shure KSM137 en på melodi sidan och en på bas sidan och mikarna ca 20-30 cm i från instrumentet.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;