Outline Butterfly

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Mats Kronblom
Rookie
Rookie

Outline Butterfly

Inlägg av Mats Kronblom »

Hej alla!

Finns det någon här som har någon erfarenhet med Butterfly line-array systemet från italienska Outline? Har aldrig sett det själv men det ser ju onekligen intressant ut och jag tänkte att eftersom ni har en importör av Ouline i Sverige så kanske någon av er har lyssnat.

Har någon av er nån aning om vad man får ge för ett sånt system?

Mats i Finland

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Jag har inte hört det... Finns inga priser på systemet i generalagentens prislista heller, men jag kan ordna fram priser om du vet hur många lådor och vilken kringutrustning du är intresserad av.
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Mats Kronblom
Rookie
Rookie

Hej Robert!

Sjysst av dej. Vet inte riktigt hur stort system jag vill ha uppgifter på. Jag är mest ute efter kommentarer på hur det låter och hur lätthanterligt det är jämfört med andra liknande system.

Men för sakens skull, säg t.ex. 8 toppar och 6-8 subbar per sida.

Mats i Finland

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Mats har fått mail...
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Niklas Olsson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Niklas Olsson »

fick av någon anledning en offert på det systemet och om jag inte missminner mig så var det dyrare att köpa outline än geo T ..... 8O

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Jag har ingen aning om vad det är för PA vi pratar om, så vad är det som är chockerande?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Mats Kronblom
Rookie
Rookie

Robert Hillbom skrev:Mats har fått mail...

Inte vad jag kan se. matskronblom(at)hotmail(punkt)com

Jag förstår inte heller vad som är chokerande med att Butterfly skulle vara dyrare än GeoT, om det nu är så. Jag tror på inget vis att det nödvändigtvis skulle vara en sämre högtalare. Om man tittar på referenserna så kan man nog anta att Butterfly är ett helt seriöst system fast det inte är så vanligt i norden som t.ex. Nexo.

Mats i Finland

Mats Kronblom
Rookie
Rookie

Tack för prisuppgifterna Robert!

Det är ju inget lågpris line-array vi pratar om (jag antar att priset var i euro och inte kronor...) men att det skulle vara betydligt dyrare än GeoT är jag lite skeptisk till. Nu vet jag ju inte exakt vad priset på GeoT är (förutom generalagentens listpris som knappast någon betalar) men mycket billigare än Butterfly tror jag inte att det blir för ett komplett system. Sedan finns det tydligen ingen här som faktiskt har hört systemet, vilket jag tycker är lite förvånande, så vi kan bara spekulera i vilket system som låter bättre.

Om det faktiskt är så att det inte finns ett enda Butterfly i hela norden så borde man ju kunna få ett riktigt riktigt bra introduktionspris av importören. Dom måste ju vara intresserade av att komma in på den seriösa PA marknaden som ju tyvärr kännetecknas av alltför mycket följa-john-lek.

- Mats

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Mats Kronblom skrev:Tack för prisuppgifterna Robert!

Det är ju inget lågpris line-array vi pratar om (jag antar att priset var i euro och inte kronor...) men att det skulle vara betydligt dyrare än GeoT är jag lite skeptisk till. Nu vet jag ju inte exakt vad priset på GeoT är (förutom generalagentens listpris som knappast någon betalar) men mycket billigare än Butterfly tror jag inte att det blir för ett komplett system. Sedan finns det tydligen ingen här som faktiskt har hört systemet, vilket jag tycker är lite förvånande, så vi kan bara spekulera i vilket system som låter bättre.

Om det faktiskt är så att det inte finns ett enda Butterfly i hela norden så borde man ju kunna få ett riktigt riktigt bra introduktionspris av importören. Dom måste ju vara intresserade av att komma in på den seriösa PA marknaden som ju tyvärr kännetecknas av alltför mycket följa-john-lek.

- Mats
Komma in på seriösa marknaden.....??
Tror inte att dom oroar sig om det eftersom Britannia Row Produktion har handlat en helsides annons med Outline i Live Sound International.
Där dom skriver hur nöjda dom är med sina system dom har köpt för att använda på tex "Foo Fighters European Leg","Roger Waters in Albets Hall" och MTV European Music Awards

http://www.britanniarow.com/news/?story=111
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Mats Kronblom skrev:Dom måste ju vara intresserade av att komma in på den seriösa PA marknaden som ju tyvärr kännetecknas av alltför mycket följa-john-lek.
Jag ser faktiskt inget negativt i följa-john, i meningen att ta hänsyn till befintlig tillgång hos andra leverantörer. Ett system kan låta hur bra som helst, jag funderar ändå både en och två gånger extra innan jag blir den förste i min världsdel att köpa ett - för att hårddra en smula.
Har man storleken av Brit Row och sällan eller aldrig behöver subhyra - eller subyra ut - kompletteringar är det en annan femma IMHO.

Mats Kronblom
Rookie
Rookie

Tobbe Friberg skrev: Komma in på seriösa marknaden.....??
Tror inte att dom oroar sig om det eftersom Britannia Row Produktion har handlat en helsides annons med Outline i Live Sound International.
Där dom skriver hur nöjda dom är med sina system dom har köpt för att använda på tex "Foo Fighters European Leg","Roger Waters in Albets Hall" och MTV European Music Awards

http://www.britanniarow.com/news/?story=111
Jag menade inte att Outline skulle försöka ta sig in på den seriösa marknaden, för dom är redan där. Jag pratade om deras generalagent i Sverige som säkert skulle kunna tänka sig att sälja första Butterfly systemet i norden till ett lägre pris bara för att få en referens. Det är alltid lättare att sälja andra och tredje systemet än det första (förutsatt att första kunden är nöjd förstås).

Jag håller med dej Mikael om att följa-john har sina fördelar om man gör det för att kunna hyra in av grannen när det egna systemet är för litet. Jag sa tyvärr därför att jag har flera gånger märkt att vissa dissar ett visst märke för att "det kan ju inte vara bra om ingen har det" samtidigt som man lovprisar ett annat märke bara för att "alla använder ju det" utan att egentligen lyssna.

Exempel:
I Finland (åtminstone vissa ställen i västra Finland) fick KV2 Audio ett rejält uppsving för ett par år sedan när en firma köpte in ett system och jag minns hur folk pratade om hur bra det lät osv. När jag själv skruvade på systemet så blev jag inte alls imponerad. Vasst, ojämn spridning, luddig bas etc.

Jag tror inte att det finns en enda PA firma som har Meyer line array i Finland. Inga V-doscar heller så vitt jag vet. Det tycker jag är väldigt väldigt synd och det är nog följa-john effektens fel.

Medveten om risken med att vara ensam, så skulle jag kunna tänka mej att vara den första som köper ett system om pris/prestanda uppfyller mina krav. Om det är ett bra system så kommer följa-john effekten att göra att andra gör likadant. Har man ett system på 8 lådor plus subbar per sida så är det ju väldigt sällan man behöver hyra in mer.

-Mats

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jodå, det finns firmor med Meyer i Finland. Firman som gjorde installationen på Esbo Kulturcentrum om inte annat hängde in M1D i teaterlokalen (symfonilokalen har GeoS) när jag var där och kranade.
"This is the updated input list"

Mats Kronblom
Rookie
Rookie

Det var Studiotec som installerade Esbo Kulturcentrum och de är Meyers generalagent i Finland. Jag sa att jag inte tror att det finns någon PA-firma med Meyer line array i Finland

- Mats.

Mats Kronblom
Rookie
Rookie

Jag kontaktade Outline för att kolla lite pris efter som det inte finns någon som säljer Outline i Finland. Dom hänvisade mej till den svenska importören så jag ringde till Nordisk Musik i Umeå och pratade med Mikael.

Som jag gissade så var han väldigt angelägen att få sälja ett Butterfly och gav mej ett nettopris som jag är helt säker på att är en bra bit under både GeoT och alla andra seriösa system i samma klass. Han lovade också att fixa ett besök till Britannia Row för att bekanta mej med systemet, resor och logi betald.

Verkar som ett riktigt bra alternativ det här om man vågar hoppa av följa-john tåget. Tror jag ska ta ett snack med banken innan någon av er hinner före :)

-Mats

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Kan inte marknaden i Finland alls, men jag tror att folk är rätt osäkra på om det verkligen behövs fler stora LA i Sverige? Det tror jag är anledningen i alla fall samt givetvis problemet med att vara först. Ingen känner till, ingen tror att det är bra osv.

Jag har en gång i tiden krigat för d&b innan det hade fått ordentlig brand recognition bland de med plånbok, det var inget kul alls.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Mats Kronblom
Rookie
Rookie

Per Johanson skrev:...jag tror att folk är rätt osäkra på om det verkligen behövs fler stora LA i Sverige? Det tror jag är anledningen i alla fall...

Behövs det fler små högtalare på stativ? Behövs det fler PA-firmor? Behövs det fler industribyggnader? Behövs det fler bilhandlare?

Om man verkligen har bestämt sej att man vill vara i branschen så är väl frågeställningen lite annorlunda: Vilken nivå vill jag lägga mej på? Vilka verktyg behöver jag för att vara konkurrenskraftig på den nivån? Investeringarnas storlek? Prissättning? fasta utgifter? Etc...

Det jag försöker säga är väl att jag tror inte att någon köper ett system i miljonklassen bara för att de tror att det behövs ett till sånt. Köper man ett system i miljonklassen så gör man det för att kunna konkurrera med andra som har system i miljonklassen.

Jag vet att brand recognition är viktigt och det är väl en stor bidragande orsak till varför folk köper de dyrare systemen på marknaden idag. Det som är intressant i det här fallet är ju att Outline som brand tydligen är ganska erkänt ute i Europa medan det är relativt okänt här. Jag tror inte att någon tekniker, varken svensk eller finsk skulle vägra skruva på ett system som användes på MTV awards, OS öppningen, Live-8 och en massa andra tillställningar. Som exempel kan nämnas att det finns relativt lite L'acoustics system i Finland (av orsaker som främst har med distributören att göra) men jag har aldrig träffat på någon som inte skulle tro att bruna lådor låter bra.

Det finns alltså brand recognition fast det finns få användare/system. Hur många Ferrari Testarossa finns det i Sverige? Alla som tvivlar på att det är en bra sportbil räcker upp en hand!

-Mats

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Skillnaden mellan dina fyra frågor i början och min fundering är att det är helt olika marknader som efterfrågar produkter på grund av olika bevekelsegrunder och därmed är dina exempel helt irrelevanta.

Om du med ditt inlägg menar att det bara är att köpa högtalare och lite andra saker sen är du med i matchen med de andra så tror jag du förenklar verkligheten lite för mycket och detta gäller oavsett storlek på företag och rigg. Företagets utrustning betyder visserligen mycket, men ryktet mer skulle jag vilja hävda.

Om någon av de väletablerade firmorna i Sverige skulle köpa något i stil med Outline så kanske, eventuellt dom skulle få användning av det på grund av sin position på marknaden. Men bara kanske. En uppstickare får inte ens frågan på de gigg där man egentligen har användning för ett stor-LA och använder de dessutom ett märke som ingen känner till så är det än mer otroligt.

Frågan är då varför ett företag som har en tydlig position på marknaden skulle välja ett "okänt" märke och kämpa för att få det accepterat när man lika gärna, för samma pengar, kan välja ett etablerat fabrikat, med stor subhyrbas, erkänt bra service och 100%-ig rideracceptans.

Jag kommer inte på ett enda skäl, inte om man driver företaget för att tjäna pengar i alla fall.

Märk väl att den firma du talar om också är störst i england på VDOSC, dom har dessutom EV X-line och en bra hög med Turbosound Aspect. Det vill säga det finns lite att välja på. De events du hänvisar till har nog sällan någon produktionsledning som i detalj säger att det ska vara bruna lådor från France eller svarta lådor med inbygda steg från California i år. Det är totalt sett stor skillnad mot marknaden i Sverige och vad jag tror, också i Finland.

Märk väl att jag inte på något vis hävdar att Outline gör dåliga saker. Det är helt ointressant i denna del av diskussionen. Jag försöker bara hitta en förklaring till varför Britrow köper ett "okänt" märke men ingen i Sverige har gjort det. Och den största orsaken tror jag är att marknaden för stor-LA är relativt mättad just nu i Sverige. Eller att lådorna låter skit, vad vet jag? :wink:
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

sondre bry glevoll
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av sondre bry glevoll »

Mats Kronblom skrev:Tack för prisuppgifterna Robert!

- Mats
Finnes Buterfly i Norge hvertfall. Her borte har det hittil blitt bestillt 24+18 nå nylig, fordelt på 3 stk firma. Og det kommer til å komme mer inn før sommeren også..

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Presentation: ........................................

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Sondre: Har du lyssnat på det och kan säga något om hur det låter eller är att jobba med i övrigt?
//Carpvik

Mats Kronblom
Rookie
Rookie

Per Johanson skrev:Skillnaden mellan dina fyra frågor i början och min fundering är att det är helt olika marknader som efterfrågar produkter på grund av olika bevekelsegrunder och därmed är dina exempel helt irrelevanta.
Helt irrelevanta är väl ändå att ta i lite... Visst, jag håller med om att mina frågor innehöll en aning irrelevans och en stor bit ironi, men sväng på frågeställningen och tänk efter:
Varför väljer en PA-firma att expandera och köpa ett stort system? Kan det vara för att man anser sig ha de kvalitéer och den kunskap, kontakter, personal och rykte som krävs för att överleva bland de större firmorna förutsatt att man har den utrustning som krävs för att tävla i den divisionen.
Om du med ditt inlägg menar att det bara är att köpa högtalare och lite andra saker sen är du med i matchen med de andra så tror jag du förenklar verkligheten lite för mycket och detta gäller oavsett storlek på företag och rigg...
Jag har aldrig menat något sånt överhuvudtaget. Jag har varit i den här branschen så pass länge att jag har en aning om hur det fungerar på riktigt.
Om någon av de väletablerade firmorna i Sverige skulle köpa något i stil med Outline så kanske, eventuellt dom skulle få användning av det på grund av sin position på marknaden. Men bara kanske.
Om en etablerad firma köper ett system för över miljonen så har de nog tänkt genom investeringen så pass väl att de säkert får användning för den. Annars har den firman seriösa problem.
Frågan är då varför ett företag som har en tydlig position på marknaden skulle välja ett "okänt" märke och kämpa för att få det accepterat när man lika gärna, för samma pengar, kan välja ett etablerat fabrikat, med stor subhyrbas, erkänt bra service och 100%-ig rideracceptans.

Jag kommer inte på ett enda skäl, inte om man driver företaget för att tjäna pengar i alla fall.
Ring Britrow å fråga :) Kanske för att en stor etablerad firma inte behöver kämpa lika mycket för att få ett märke accepterat och antagligen också för att det inte handlade om samma pengar som ett annat fabrikat. Jag kommer inte heller på någon bättre orsak.
Märk väl att den firma du talar om också är störst i england på VDOSC, dom har dessutom EV X-line och en bra hög med Turbosound Aspect. Det vill säga det finns lite att välja på. De events du hänvisar till har nog sällan någon produktionsledning som i detalj säger att det ska vara bruna lådor från France eller svarta lådor med inbygda steg från California i år. Det är totalt sett stor skillnad mot marknaden i Sverige och vad jag tror, också i Finland.
Oavsett vilket land man släpar runt sina casar i så tror jag att det är betydligt fler produktioner som inte specar att de vill ha bruna lådor eller blå lådor. Om Den Etablerade Leverantören kan använda sina bruna lådor till dem som måste ha dem och sina något billigare men fortfarande bra system till de produktioner som inte specar ett visst märke så kan jag gott tänka mej att det finns ekonomi i den lösningen.
Märk väl att jag inte på något vis hävdar att Outline gör dåliga saker. Det är helt ointressant i denna del av diskussionen. Jag försöker bara hitta en förklaring till varför Britrow köper ett "okänt" märke men ingen i Sverige har gjort det. Och den största orsaken tror jag är att marknaden för stor-LA är relativt mättad just nu i Sverige. Eller att lådorna låter skit, vad vet jag? :wink:
Eftersom ingen oss tycks veta hur lådorna låter så kan vi väl bara vänta på att Sondre upplyser oss. Sedan är det väl bara att se vem som är den förste som vågar tro att det finns en nisch för ännu ett LA-system i Sverige och rusar till importören och får en rejäl rabatt på det första sålda systemet...

Sondre: Vilka firmor är det som kan leverera Butterfly i Norge? Skulle vara intressant med en provkörning.

-Mats

Skriv svar