Melodifestivalen 2007
-
Jakob Carlsson
- PAR-64

- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
-
Fredrik Jönsson
- PAR-20

- Presentation: Ljusdesigner, Melodifestivalen 2002-2019, Eurovision Song Contest 2013, 2016. Eyebrow Designs AB
- Kontakt:
-
Fredrik Jönsson
- PAR-20

- Presentation: Ljusdesigner, Melodifestivalen 2002-2019, Eurovision Song Contest 2013, 2016. Eyebrow Designs AB
- Kontakt:
-
Fredrik Jönsson
- PAR-20

- Kontakt:
För att tala lite allvar då, ja det är TR-700 beltpacks och en BTR-700 basstation vi har.David Wennberg skrev:Är det Telexintercom ni använder? Hur tycker ni de fungerar?
Det är förutom VL3000 den absolut mest arbetsunderlättande produkten i hela produktionen.
Denna utrustning har sänkt mitt blodtryck högst väsentligt.
Den har varit helt brusfri, utom i Göteborg såklart, men då scannade vår frekvensgud Jocke Hammar vår omgivning och flyttade oss ett hack så då var livet underbart igen.
Grejerna drar inte så mycket batterier heller så det finns bara positiva saker att säga.
Jag kommer att gömma hela kitet under mitt skrivbord och etsa mitt namn på dom när jag kommer tillbaka till firman - vill ha dom jämt!
- David Wennberg
- PAR-64

Ok!
Vi har Telexintercom här på Arenabolaget i Linköping, det vi förr i tiden kallade Linköping Konsert & Kongress och Cloetta Center, som numera är ett bolag. Jag vet inte vilken version vi har, men jag tror att det är TR-800, d.v.s. likadan modell fast dubbla kanaler. De gånger jag har använt intercomet har jag störts av bruset, men då vet jag inte heller hur upplägget har funkat huruvida vi har haft en basstation eller om vi använt dem fristående - rent allmänt är jag inte jätteinsatt när det gäller trådlösa intercom.
Däremot tycker jag att det är märkligt att:
- På gig där jag har humpat här i Linköping har vi mer än en gång råkat ut för att antenner försvunnit från beltpacks - de sitter med gäng och det verkar som att det bara är en tidsfråga innan man tappar antennen...?
- I somras åkte jag runt med ASL-intercom, och av fyra beltpacks så var ett DOA, och två av de andra hade stora problem med antennglapp - verkade helt enkelt som att kortet i beltpacket var designat så att det tids nog skavde av skärmen till antennkabeln (samma fel på beltpacket som var kasst när vi fick det).
Är det jag och mina kollegor som har varit klantiga eller haft otur, eller vad handlar det om? Trådlösa intercom är ju långt ifrån billigt och varken Telex eller ASL är såvitt jag vet kända för att göra fusklösningar, väl?
Vore kul med input från er som använt grejorna mycket, och dessutom med hockeyutrustning på
Kul att få se så mycket bra bilder dessutom!
Vi har Telexintercom här på Arenabolaget i Linköping, det vi förr i tiden kallade Linköping Konsert & Kongress och Cloetta Center, som numera är ett bolag. Jag vet inte vilken version vi har, men jag tror att det är TR-800, d.v.s. likadan modell fast dubbla kanaler. De gånger jag har använt intercomet har jag störts av bruset, men då vet jag inte heller hur upplägget har funkat huruvida vi har haft en basstation eller om vi använt dem fristående - rent allmänt är jag inte jätteinsatt när det gäller trådlösa intercom.
Däremot tycker jag att det är märkligt att:
- På gig där jag har humpat här i Linköping har vi mer än en gång råkat ut för att antenner försvunnit från beltpacks - de sitter med gäng och det verkar som att det bara är en tidsfråga innan man tappar antennen...?
- I somras åkte jag runt med ASL-intercom, och av fyra beltpacks så var ett DOA, och två av de andra hade stora problem med antennglapp - verkade helt enkelt som att kortet i beltpacket var designat så att det tids nog skavde av skärmen till antennkabeln (samma fel på beltpacket som var kasst när vi fick det).
Är det jag och mina kollegor som har varit klantiga eller haft otur, eller vad handlar det om? Trådlösa intercom är ju långt ifrån billigt och varken Telex eller ASL är såvitt jag vet kända för att göra fusklösningar, väl?
Vore kul med input från er som använt grejorna mycket, och dessutom med hockeyutrustning på
KISS. Keep It Simple Stupid.
- David Wennberg
- PAR-64

-
Robert Roos
- Rookie

SÄKERHET ÄR VIKTIGT!!!
Här kommer en bild på våran säkerhetsstyrka under turnén!
Skönt att ha proffs med sig!
Skönt att ha proffs med sig!
- Bilagor
-
- Det svänger i säkerhetsbranschen...
- IMG_5474.jpg (48.28 KiB) Visad 12791 gånger
-
Niklas Svensson
- PAR-20

Oj vad detta kommer bli sågat, men men!
Är det någon mer än jag på detta forum som tycker att ljusdesignen på årets festival var lite ensidigt? Visst, det är jättesnyggt med "splittrade" gobos, men när det ENBART används och man kanske viftar med några färgade lampor så börjar det bli tråkigt. Sarah... bla bla bla... Finerts sljussättning är däremot den snyggaste enligt mig, vad tycker ni andra?
Vilka mer än jag kunde inte låta bli att småle när den fina Rundgången under "Trying to recall" kom igår(Lördag)?
Hade bra
Är det någon mer än jag på detta forum som tycker att ljusdesignen på årets festival var lite ensidigt? Visst, det är jättesnyggt med "splittrade" gobos, men när det ENBART används och man kanske viftar med några färgade lampor så börjar det bli tråkigt. Sarah... bla bla bla... Finerts sljussättning är däremot den snyggaste enligt mig, vad tycker ni andra?
Vilka mer än jag kunde inte låta bli att småle när den fina Rundgången under "Trying to recall" kom igår(Lördag)?
Hade bra
Alla andra är idioter tills det motsatta är bevisat.
- Eric Hising
- PAR-36

- Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
- Kontakt:
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Det va väll mer än i den låten som det kom några rundgångar i.Skinzer skrev:Oj vad detta kommer bli sågat, men men!
Vilka mer än jag kunde inte låta bli att småle när den fina Rundgången under "Trying to recall" kom igår(Lördag)?![]()
Hade bra
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- Presentation: ........................................
Skinzer:
Jag kan inte riktigt hålla med dig, det kanske har varit mycket splittrade gobos. Men jag tycker även det har varit mycket "smala strålar" utan gobos....Tycker att ljuset i de flesta låtar gjort sig väldigt smakfullt.
I övrigt får jag be dig skriva en presentation om dig själv under "profil" menyn. Och sen skicka ditt för och efternamn till antingen Jonas Larsson eller Magnus Jerkrot... Sedan är du välkommen att diskutera igen!
Jag kan inte riktigt hålla med dig, det kanske har varit mycket splittrade gobos. Men jag tycker även det har varit mycket "smala strålar" utan gobos....Tycker att ljuset i de flesta låtar gjort sig väldigt smakfullt.
I övrigt får jag be dig skriva en presentation om dig själv under "profil" menyn. Och sen skicka ditt för och efternamn till antingen Jonas Larsson eller Magnus Jerkrot... Sedan är du välkommen att diskutera igen!
//Carpvik
- David Wennberg
- PAR-64

- David Wennberg
- PAR-64

...och för er som redan saknar schlagern (
) kan jag rekommendera www.eurovisiondiary.com
KISS. Keep It Simple Stupid.
- Emil Brolin
- PAR-64

- Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
- Kontakt:
-
Anders Brandén
- PAR-46

- Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
- Kontakt:
Var det bara jag som blev lite nyfiken när Herr Luuk sa att hela riggen hade ett totalt värde på 36kkr? Ni som är med, kan man få någon liten hum om vad hela spektaklet (som David så fint uttryckte det) är värt? Hur många kronor är det som hänger iår?
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com
-
Calle Brattberg
- PAR-30

Kronor vet jag inte, men ett och annat guldschackel!Hur många kronor är det som hänger iår?
Ärligt talat, visst går det att räkna ut vad allt kostar, men det vill man inte. Bara att räkna på vad rigging (motorer och tross, steels, sling, schackel) skulle ta en evighet.
Låt oss säga fleratusenfemhundra.
Mvh
Brattberg
“we are not happy till youre not happy!”
“we are not happy till youre not happy!”
-
Anders Brandén
- PAR-46

- Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
- Kontakt:
Låter som ett bra svar!Calle Brattberg skrev: Låt oss säga fleratusenfemhundra.![]()
Jag hade inte tänkt mig en exakt summa utan mer avrundat till närmaste kombination av 7-8 nollor i rad. Men jag är nöjd!
-
Tommy Pettersson
- PAR-56

- Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv
Dom kanske får betala 36kkr för allt?Anders Brandén skrev:Var det bara jag som blev lite nyfiken när Herr Luuk sa att hela riggen hade ett totalt värde på 36kkr? Ni som är med, kan man få någon liten hum om vad hela spektaklet (som David så fint uttryckte det) är värt? Hur många kronor är det som hänger iår?
-
Anders Brandén
- PAR-46

- Kontakt:
I så fall är inte Calle och gänget speciellt dyra... 
-
Tommy Pettersson
- PAR-56

- Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv