STIM

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Användarvisningsbild
Daniel Hedman
PAR-30
PAR-30
Presentation: Jag har pysslat med ljud sen 1990 och har sedan 2003 eget företag inom ljud o ljus.
Kontakt:

STIM

Inlägg av Daniel Hedman »

Vem betalar stim avgifter om tex spelar CD musik inför publik. Är det Ljudfirman eller arrangören?

Användarvisningsbild
Henrik Öberg
PAR-30
PAR-30
Presentation: Vi syns nästa gång! Nästa gång, då syns vi! Har vi inte setts nästa gång så får vi synas tidigare!
Kontakt:

Inlägg av Henrik Öberg »

Användarvisningsbild
Daniel Hedman
PAR-30
PAR-30
Presentation: Jag har pysslat med ljud sen 1990 och har sedan 2003 eget företag inom ljud o ljus.
Kontakt:

Inlägg av Daniel Hedman »

Kanon precis det jag ville veta. Tack
/Daniel Hedman - DAH Sound

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

STIM kan vara övernitiska ibland.

Mitt band fick ett brev från STIM med efterkrav på avgift för ett gig vi haft. Dom hade fått nys om giget via Studiefrämjandet. Men arrangören hade redan betalt STIM-avgiften via sin arbetsgivarorganisation Restaurangförbundet, så det var ju helt fel att vi skulle betala igen.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Olle Högberg skrev:STIM kan vara övernitiska ibland.

Mitt band fick ett brev från STIM med efterkrav på avgift för ett gig vi haft. Dom hade fått nys om giget via Studiefrämjandet. Men arrangören hade redan betalt STIM-avgiften via sin arbetsgivarorganisation Restaurangförbundet, så det var ju helt fel att vi skulle betala igen.
Arangören ska betala stim för all musik som spelas. Om ett band sen spelar någon annans låt så ska de oxå betala stim för det. DJs behöver inte betala stim för den musiken de spelar utan det räcker med arangörens.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Lundin
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Jonas Lundin »

Hur är det med musik som man använder ut i PA för att kallibrera utljudet med då? dvs ställer in master eq delay etc.

(Utomhus mycket nära bostadsområde)
Jonas "Joppe" Lundin
DJ, Ljud & Ljustekniker

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Det räknas nog som privat lyssning?

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Vänta bara tills STIM ska ha betalt för rosa och vitt brus ;)
Johnny Andersson

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jonas Lundin skrev:Hur är det med musik som man använder ut i PA för att kallibrera utljudet med då? dvs ställer in master eq delay etc.

(Utomhus mycket nära bostadsområde)
Kollar man nitiskt på det så är det musik som spelas ofentligt så att allmänheten kan höra det och därmed så ska det betalas för.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Marcus Jönsson skrev:
Olle Högberg skrev:STIM kan vara övernitiska ibland.

Arangören ska betala stim för all musik som spelas. Om ett band sen spelar någon annans låt så ska de oxå betala stim för det. DJs behöver inte betala stim för den musiken de spelar utan det räcker med arangörens.
Vi betalde i alla fall inget, med hänvisning till att det var arrangörens ansvar, och STIM har inte hört av sig sen dess (1.5 år senare).

Skriv svar