Melodifestivalen 2007

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Men om det kommer på tape och saknar dynamik så är det väl bara att ta ett ordentligt grepp om reglarna och föra dessa närmare magen? Det är i dessa fall det faktiskt teoretiskt skulle fungera.

Allvarligt talat så kan det vara mycket svårare än man som åskådare tror att få till saker som kommer på band. Att sänka ger i bästa fall bara en jaså-känsla hos publiken i stället för grymt-kul-det-är-med-musik-känsla. Men det är klart att i mellanmjölkens land så kanske det är Allsång från Skansen i tv-soffan som är normen och då är "alla" live gig hemska upplevelser.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Morgan Brown skrev:Det där snacket om att någon spelar för starkt, ärligt talat har du inte stått där med en db mätare och faktiskt vet hur starkt han spelar så kom igen släpp sargen.
Jag är ju ingen ljudtekniker precis men jag kan tänka mig att dom här singback taperna som ljudavdelningen får, inte lär vara det mest dynamiska världen skådat. Det kanske inte är direkt enkelt att mixa något som låter piss piss piss från början..

Jo det finns ju en sak till man kan göra, köp öronproppar.

Morgan
Du, jag är inte HELT dum i huvudet... Jag såg föräldrar som sprang i panik för att skaffa öronproppar till sina barn, men det fanns inga att få eller köpa. Man måste ta hänsyn till vad för sorts publik som är på tillställningarna. Nu var inte detta en Maiden-konsert direkt... Det jag menade var att om JAG tyckte det var högt, vad ska annat folk tycka då som inte är vana med högt ljud? På ett melodifestivalgig när man sitter längst bort i lokalen ska man inte behöva ha öronproppar. Det är min bestämda åsikt!

Att det inte är lätt att mixa odynamsika taper må så vara, men den ljudtekniker som tror sig tycka att det låter bättre ju högre man spelar ska nog ta och skaffa sig ett par öron.
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Det är ju det som är nackdelen med en linjestrålare, you can run but you can not hide! Och det blir bara mer och mer mid ju längre ifrån arrayet man kommer om inte bananen är lång nog.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Daniel Hedman
PAR-30
PAR-30
Presentation: Jag har pysslat med ljud sen 1990 och har sedan 2003 eget företag inom ljud o ljus.
Kontakt:

Inlägg av Daniel Hedman »

Jag tyckte det såg konstigt ut på tv men nu förstår jag varför det såg ut som Martin Timell höll för örona ...
/Daniel Hedman - DAH Sound

Användarvisningsbild
Daniel Hedman
PAR-30
PAR-30
Presentation: Jag har pysslat med ljud sen 1990 och har sedan 2003 eget företag inom ljud o ljus.
Kontakt:

Per Johanson skrev:Det är ju det som är nackdelen med en linjestrålare, you can run but you can not hide! Och det blir bara mer och mer mid ju längre ifrån arrayet man kommer om inte bananen är lång nog.
Det borde väll funger om dom hade 10 lådor per sida, Max är ju 16 lådor.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Robert Hillbom skrev:den ljudtekniker som tror sig tycka att det låter bättre ju högre man spelar ska nog ta och skaffa sig ett par öron.
Fast, nu är det väl inte det som är fallet va? Då hade ju de skyldiga gossarna fått åka hem redan efter Jönköpingsgiget.

Det här är en av Sveriges största produktioner i år. Det är nog ingen idiot som mixar.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

David Wennberg skrev:
Robert Hillbom skrev:den ljudtekniker som tror sig tycka att det låter bättre ju högre man spelar ska nog ta och skaffa sig ett par öron.
Fast, nu är det väl inte det som är fallet va? Då hade ju de skyldiga gossarna fått åka hem redan efter Jönköpingsgiget.

Det här är en av Sveriges största produktioner i år. Det är nog ingen idiot som mixar.
Nej jag har inte sagt att det är nån idiot heller... bara att han tydligen har dåligt omdöme i att spela för högt.
Robban Hillbom

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Hur kommer det sig att han inte fått kicken då? Verkar ju rätt märkligt, eller hur?

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36

Inlägg av David G. Åhman »

David Wennberg skrev:Hur kommer det sig att han inte fått kicken då? Verkar ju rätt märkligt, eller hur?
Kan inte uttala mig i sakfrågan eftersom jag inte vet ljudnivån men jag har svårt att hålla med dig om att alla ljudtekniker som spelar för högt får kicken.. det är ofta att hela produktionen står bakom, och det klagas så mycket överlag (även när det är lagom) så att den mesta kritiken rinner av direkt.. man kör sitt race liksom. E de inte så :P

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Killarna som körde ljudet gjorde troligen inget fel trots att det finns några som tycker att ljudet va högt. Det stora problemet e nog avsaknaden av regler i visssa kommuner om hur höggt man får spela. Socialstyrelsen har bara rekomendationer om hur högt man får spela. Jag vet själv när man har suttit i bullrig miljö ett tag så tappar man uppsikten om hur högt man spelar därför har jag vid de tillfällena mätinstument med mig som är godkänt för sånna mätningar och jag försöker hålla mej till socialstyrelsens rekomendationer.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Fast om det var 100dBA snitt och 115dBA peak som gällde som lag så dyker ju en hel värld av andra problem upp.

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Nu kanske mod. blir lite sur att det blir lite offtopic... men angående Läkerol Arena så blev det ju brandlarm och utrymning när det var invigningsfest i höstas."Viktigt meddelande - En brand har uppstått i lokalen - Lokalen måste utrymmas". Precis bakom mig i en läktaringång (tillika nödutgång) står en rökmaskin med extern fläkt och vräker in rök i lokalen. Folk som gick ut där möttes av en rökridå så efter två minuter tog jag mig friheten att helt enkelt dra ur strömsladden till maskinen, för någon antydan från produktionen att stänga av den fanns inte. Inte heller slog de på takbelysning eller vitt ljus på effektljus eller dimmade upp kannorna som satt över hela parketten. Om jag satt som ansvarig för ljus/rök så skulle min första tanke vara att få på lyse och stänga av alla rökmaskiner om brandlarmet går och lokalen måste utrymmas.... Men som Åhman skrev... "man kör sitt race liksom".

Ja och för den som undrar angående ljudnivån på invigningen så var den helt OK, så det går att få bra ljud i arenan.
Robban Hillbom

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Marcus Jönsson skrev:Killarna som körde ljudet gjorde troligen inget fel trots att det finns några som tycker att ljudet va högt. Det stora problemet e nog avsaknaden av regler i visssa kommuner om hur höggt man får spela. Socialstyrelsen har bara rekomendationer om hur högt man får spela. Jag vet själv när man har suttit i bullrig miljö ett tag så tappar man uppsikten om hur högt man spelar därför har jag vid de tillfällena mätinstument med mig som är godkänt för sånna mätningar och jag försöker hålla mej till socialstyrelsens rekomendationer.
Vet av egen erfarenhet att de är noga i Gävle. Då fick vi svaret att om det fanns barn i publiken så var det striktare gränser som gällde. Kommer dock inte ihåg gränsvärdena nu
Robban Hillbom

Användarvisningsbild
Daniel Hedman
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Är det personer under 13 år så gäller 97db medel 105db max om jag inte minns fel
/Daniel Hedman - DAH Sound

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

OK stålmannen, Nu råkar det vara så att jag inte kan tänka mig att Mathias som kör FOH är så korkad att han inte håller sig inom dom gränsvärden som är satta, sen att du upplever det högt, ja men det är ju trist....
Bevisa motsatsen, men tills dess så sätter jag mina pengar på att ljudcrewet skötte sitt....Sen att du tycker det låter skit är en helt annan sak, det får du tycka precis hur mycket du vill...
Och angående den där invigningen ni hade så spelades det väl live musik då eller? kanske är lite skillnad mot melodifestivalen men vad vet jag, jag jobbar ju med ljus....

Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Anders Karlsson
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Anders Karlsson »

Enligt vår systemtekniker ligger vi i regel på 95 ekvivalent och 105 i peak som max. Alltså helt enligt av Miljö och Hälsa föreskrivna gränsvärden.
Ljudanläggningen är dessutom kalibrerad så att det är i princip lika starkt oavsett var man sitter i hallen. Allt detta enligt den säkraste av källor; Joakim Hammar / System-kung.

Att du såg föräldrar springa med sina barn för att få fatt i öronproppar är nog helt korrekt - jag vet att vi gav bort vad vi hade att ge i produktionen under fredagen och att detta var åtgärdat av arrangören/hallen på lördagens föreställningar.
Om man går med barn på konsert, TV-inspelning eller liknande där det de facto spelas musik och inte tar med någon form av hörselskydd för sina barn har man allvarligare problem än Miljö och Hälsas riktvärden...

Anders Karlsson
Produktionsledare - MEL2007

Anders Karlsson
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Anders Karlsson »

För övrigt tycker jag att det är småroligt att jag har epitetet "Rookie"... 8O

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Anders Karlsson skrev:Om man går med barn på konsert, TV-inspelning eller liknande där det de facto spelas musik och inte tar med någon form av hörselskydd för sina barn har man allvarligare problem än Miljö och Hälsas riktvärden...
Bra sagt!

Såhär ska det se ut:
Bilagor
P1020231small.JPG
P1020231small.JPG (33.4 KiB) Visad 10176 gånger

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Daniel Hedman skrev:
Per Johanson skrev:Det är ju det som är nackdelen med en linjestrålare, you can run but you can not hide! Och det blir bara mer och mer mid ju längre ifrån arrayet man kommer om inte bananen är lång nog.
Det borde väll funger om dom hade 10 lådor per sida, Max är ju 16 lådor.
Jag kan inte se att jag sagt att bananen i detta fall inte skulle vara lång nog, kan du se det?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Får jag presentera Noah, 8 veckor gammal i sina väldigt färggranna Peltor Kids avnjutandes Diggiloo sommaren -06 i 95dB. No probs!

För övrigt har han växt i hörselskydden nu.

Skriv svar