Brukar ni avmagnitisera era cd-skivor innan ni spelar dem?

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Brukar ni avmagnitisera era cd-skivor innan ni spelar dem?

Inlägg av Jonas Larsson »

Ja, jisses, dessa hifi fantaster. Surfade runt på nätet för att hitta ett bra sätt att avmagnitisera magneterna i två Numark CDN-34 som på något sätt har blivit så starka att de inte längre orkar putta ut cd-skivorna, har någon en lösning på det vore det också intressant =)

Åter till vad jag fann på nätet, en firma vid namn Svelander som säljer en apparat för avmagnitisering av cd-skivor, kablar och kontakter.

"Är du det minsta intresserad av att få dina CD att låta optimalt så behöver du en så'n här apparat!"

"Man bör enligt Furutech göra om det hela efter 5-6 spelningar av CDn men jag brukar köra den varje gång jag skall lyssna "seriöst". "

Bild
Furutech RD-2 Avmagnetiserare för CD

Apparaten har dock tagits ur produktion och ersatts med en större variant som även klarar att avmagnitisera LP-skivor (!), detta till den nätta summan 19 500:-

Bild
Bild
Bild
Furutech deMag Avmagnetiserare för LP, CD, kablar mm

Vill man få ännu bättre ljud kan man också köpa en kantsvarv för 4395:-, denna maskin fasar av kanterna på din cd/dvd till 36 grader vilket gör att bakgrunden blir mycket tystare och att mikrodetaljer framtäder mycket bättre.

Bild
CD-SOUND-IMPROVER

Nu är det bara att handla på!

När man ändå är i gång, varför inte köpa 1.8 meter nätkabel med Rodiumpläterade kontater.

Kabeln har också en skärmbox som innehåller Furutech Formula GC 303 som påstås absorbera störningar och radiovågor genom en kontaktfri metod.

"Påstås"... Priset är endast 10 200:-, som hittat!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Ja, det verkar ju finnas någon uppfattning om att alla som håller på med hifi är idioter. Tack för den kompis.

Jag hävdar inte att jag inte är en idiot, det är en helt annan diskussion :) Däremot tycker jag att det är rätt tråkigt att hela tiden hålla på att generalisera. Det finns oerhört mycket kompetent hififolk i Sverige - bl.a. en av världens allra främsta högtalarkonstruktörer.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Jag skrev hifi fantaster, har jag påstått att det är idioter? Det jag menar är att vissa hifi fantaster i sin strävan efter att uppnå den ultimata ljudupplevelsen sträcker sig efter minsta lilla halmstrå utan någon som helst vetenskaplig grund.

Nu var det inte det vi skulle diskutera, utan dessa placebo apparater som någon sitter och tjänar pengar på.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Hörru, den där biten om att vissa strävar verkar ju ha hoppat bort från övre stycket, eller? Du kanske menade väl, men det skadar inte att vara tydlig.

Frågan är ju vad som är placebo och vad som inte är det. För att apparaten ska kunna klassas som en placeboapparat så innebär det ju att den inte ska ha någon funktion som gör att det låter bättre, eller för den delen sämre, eller åtminstone annorlunda. Det där med att fasa skivkanter, måla dem svarta eller bränna om sina skivor till svarta cd-skivor finns det ju de som tror på, och där handlar det väl helt enkelt om att vissa cd-spelare läser fel, och det skulle väl kunna bero på att lasern skjuter strålar ut genom kanten på skivan som kommer till läsdelen och att det blir bitfel helt enkelt, fast då är ju problemet från början att man har en dålig cd-spelare.

Avmagnetisering, tja, varför skulle magnetismen vara ett problem? Ingen aning, men någon tjänar ju pengar på det. Olagligt är det inte, men visst är det moraliskt fel, om det är lurendrejeri helt enkelt. Om försäljaren tror på sin egen produkt och dessutom tjänar bra pengar på den så kan man väl bara lyckönska, eller bevisa att den inte fungerar.

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Då var redan diskussionen ute o seglade...
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

På vilket sätt menar du Johan? Hjälper din hobbymoderering diskussionen?

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Den hjälper inte ett smack, moderatorerna får gärna radera - jag ger bara mitt utlåtande...

*vilket gör att jag inte ska driva det här ämnet ännu mer in på fel spår. Back to topic...*
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Problemet med trovärdigheten hos alla dessa och liknande esoteriska gadgets och åtgärder är att resultatet i princip aldrig kan påvisas eller styrkas objektivt, varken med mätningar eller med statistiskt signifikanta lyssningstester. Allt är subjektiva utsagor från mer eller mindre hängivna innovatörer och användare, som sällan eller aldrig gjort en direkt jämförande A/B-test. Observera att jag inte avfärdar alla oortodoxa tweaks som humbug, bara att jag aldrig varit med om att resultat kunnat styrkas för utomstående - och att skeptiker ofta och gärna avfärdas som inskränkta och bakåtsträvande. Likheterna med homeopati är faktiskt slående på det viset. :wink:
När det handlar om "destruktiva" eller irreversibla åtgärder som att måla cd-kanter eller avmagnetisera(?) en vinylskiva så är A/B-test svårt eller omöjligt att genomföra, i de fall intresset ens finns hos innovatören. Detta bland annat för att det kan handla om så små skillnader i lyssningsintryck att de omfattas av de redan befintliga variationerna mellan två olika exemplar av samma serietillverkade skivutgåva.
Alla företeelser som rör sig i gränslandet mellan tro och vetenskap får finna sig i att mötas med skepsis, åtminstone tills objektiva resultat kan presenteras. I annat fall kallar vi det religion. :wink:

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Eller dumhet.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Mathias Norén
PAR-30
PAR-30
Presentation: Halloj,

Har jobbat lite här o var.
Provningsingenjör SEMKO
Servicechef Spectra
Ljustekniker Dramaten
Elverkstaden Dramaten
Interlite/Wireless Solution
Semilab AB
Kontakt:

Inlägg av Mathias Norén »

Hifi är underbart.

Kan minnas att jag för länge sedan läste en artikel. De hade tagit Extremdyr syrefri "supra hyper dyper" högtalar kabel och jämfört den mot vanlig RK installations kabel i samma dimension.
Testet utfördes dyr exakt utrustning och man kunde inte mäta upp några märkbara skilnader i labbet mellan kablarna.

Men audiofilerna kunde sedan vid praktiska tester hör stora skillnader mellan kablarna minsan....jodå.

I detta fallet undrar jag helt seriöst hur en avmagnetiserad kabel kan påverka ljudbilden. Är de inte oftast gjorda av koppar och PVC ?

Jag kan dock tänka mej att en magnetisk CD kanske eventuellt skulle kunna skapa urladdningar som skulle kunna få till missljud på något mystiskt sätt..ungefär som statiskt vinyl knaster :?:

MVH
Mathias Norén

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Mathias Norén skrev:De hade tagit Extremdyr syrefri "supra hyper dyper" högtalar kabel och jämfört den mot vanlig RK installations kabel i samma dimension.
Just skillnaden mellan mångtrådig och fåtrådig (eller entrådig) högtalarkabel kan faktiskt vara märkbar även för oss icke-nördar, jag har varit med om flera exempel på det i PA-sammanhang, men dels har det handlat om långa kabellängder och dels krävs - som alltid - en konsekvent A/B-test för att kunna jämföra och inget löst gissande utifrån ett enda alternativ. :)

Jag gillar däremot teorierna om riktning av högtalarkabel, tvinning eller ej, tvinning med- eller motsols(!), och inspelning av nätkabel... :roll:

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Just EKK är ju en väldigt kompetent högtalarkabel. Jag använder det själv.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Timo Raita
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Timo Raita »

Det stora problemet med dom här diskussionerna är att en del tror att produkter från tex. Hi-Fi klubben eller ändå värre On-Off är Hi-Fi.
F430 is the shit!

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Eehm, och vad är det för fel på B&Ws 800 serie?

Användarvisningsbild
Timo Raita
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Timo Raita »

Förutom att ganska få Hi-Fi klubben affärer kan dema dom? Eller att dom är helt omöjliga att få låna hem och lyssna in? Eller att dom säljs med argumentet " känd för sin kompromisslösa musikåtergivning, även på oerhört hög volym. "?
F430 is the shit!

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Och det gör B&W sämre som produkt på vilket sätt?

Du sa "Det stora problemet med dom här diskussionerna är att en del tror att produkter från tex. Hi-Fi klubben eller ändå värre On-Off är Hi-Fi." Det hävdar jag med bestämdhet att B&Ws 800 serie är.

Användarvisningsbild
Timo Raita
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Timo Raita »

Jag får väl förtydliga mig lite. Det som står på hyllorna hos en ordinär Hi-Fi klubben handlare är inte mycket till Hi-Fi.

Sen föredrar jag Martin-Logan före B&W oavsett serie.
F430 is the shit!

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Gillar inte alls kombinationen elektrostat och konelement men det kanske har blivit bättre sen jag lyssnade för några år sedan. Men det är en fråga om tycke och smak...

Skriv svar