Är musikstil en viktig parameter när man väljer högtalare?
-
Per Johanson
- PAR-64

- Inlägg: 1504
- Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
- Ort: Lidköping
Är musikstil en viktig parameter när man väljer högtalare?
Ja, rubriken säger väl allt! Spelar det någon roll vilken musikstil som skall återges av högtalarna? Är musikstil ett bra sätt att avgöra vilken ljudnivå som skall presteras?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
Jerker Björn
- PAR-30

- Inlägg: 146
- Blev medlem: tis 11 okt 2005, 10:50
- Ort: Frövi
- Anders Alavik
- PAR-36

- Inlägg: 220
- Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
- Ort: Herrljunga
- Kontakt:
om det handlar om en konsär lokal där det garanterat bara kommer köras en viss sitil så visst.. det påverkar...
men det bästa är ju ändå att ha nått som passa lokalen bäst för man vet alldrig när nån får för sig att köra nått annat än det det är tänkt....
men det bästa är ju ändå att ha nått som passa lokalen bäst för man vet alldrig när nån får för sig att köra nått annat än det det är tänkt....
// Alavik
---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------
---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------
-
Per Johanson
- PAR-64

- Inlägg: 1504
- Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
- Ort: Lidköping
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- Inlägg: 650
- Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
- Presentation: ........................................
- Ort: Jönköping
Per: Vad anser du om tex banddiskanter, för de är väl de jag kommer på som jag skulle kunna tänka mig att eventuellt säga att jag inte tycker passar att spela typ metall osv.
De kanske bara har med ljudtrycket att göra ioförsig, men jag skulle nog nästan kunna tycka att även karaktären inte gör sig helt bra till metall osv.
De kanske bara har med ljudtrycket att göra ioförsig, men jag skulle nog nästan kunna tycka att även karaktären inte gör sig helt bra till metall osv.
//Carpvik
- Anders Alavik
- PAR-36

- Inlägg: 220
- Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
- Ort: Herrljunga
- Kontakt:
jag vet itne vad du är ute efter riktigt med denna tråd...Per Johanson skrev:Anders, förklara varför och hur det påverkar!
men iallafall ja det påverkar.. och det är ju faktist stor skillnad på hur saker och ting låter och hur vissa saker passa vissa musikstilar osv...
// Alavik
---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------
---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- Inlägg: 650
- Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
- Presentation: ........................................
- Ort: Jönköping
-
Daniel Madrid
- Medhjälpare

- Inlägg: 256
- Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
- Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
- Ort: Borås
- Kontakt:
-
Per Johanson
- PAR-64

- Inlägg: 1504
- Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
- Ort: Lidköping
Vissar saker passar vissa musikstilar säger du, har du exempel på det?Anders Alavik skrev:jag vet itne vad du är ute efter riktigt med denna tråd...Per Johanson skrev:Anders, förklara varför och hur det påverkar!
men iallafall ja det påverkar.. och det är ju faktist stor skillnad på hur saker och ting låter och hur vissa saker passa vissa musikstilar osv...
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
Nicklas Arlevall
- PAR-46

- Inlägg: 405
- Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
- Ort: Borås
- Kontakt:
-
Jocke Hammar
- PAR-36

- Inlägg: 240
- Blev medlem: sön 19 mar 2006, 17:22
- Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Som en tekniker sa när han gästade en festival där det hängde V-DOSC:
"Only good for speech"...........
Jag vet inte om det är sant
Man kan ju ha som grundförutsättning att man ska kunna spela allt men om man sedan gör en installation i ett litet konferensrum så kan ju alltid skala ner.
Jag tycker man bara ska göra bedömingen om hur bra ljudanläggningen är för det rummet sen kan man välja produkter efter plånbok.
Naturligtvis kräver olika musikstilar olika tonbalans rock/rockabilly kräver ju inte lika mycket basåtergivning som rave t.ex. Men man kan fortfarande använda samma anläggning till båda musikstilarna men man kanske finner att man behöver fler basar till rave.
Så jag tycker inte att musikstilen behöver påverka vilken produkt man använder däremot påverkar den hur ljudanläggningen ska vara konfigurerad. Jag tycker man snarare ska gå på driftsäkerhet och användarvänlighet. Sen har man ju preferenser för olika saker, för alla saker har olika karaktär.
/Jocke
"Only good for speech"...........
Jag vet inte om det är sant
Man kan ju ha som grundförutsättning att man ska kunna spela allt men om man sedan gör en installation i ett litet konferensrum så kan ju alltid skala ner.
Jag tycker man bara ska göra bedömingen om hur bra ljudanläggningen är för det rummet sen kan man välja produkter efter plånbok.
Naturligtvis kräver olika musikstilar olika tonbalans rock/rockabilly kräver ju inte lika mycket basåtergivning som rave t.ex. Men man kan fortfarande använda samma anläggning till båda musikstilarna men man kanske finner att man behöver fler basar till rave.
Så jag tycker inte att musikstilen behöver påverka vilken produkt man använder däremot påverkar den hur ljudanläggningen ska vara konfigurerad. Jag tycker man snarare ska gå på driftsäkerhet och användarvänlighet. Sen har man ju preferenser för olika saker, för alla saker har olika karaktär.
/Jocke
Jocke Hammar
-
Per Johanson
- PAR-64

- Inlägg: 1504
- Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
- Ort: Lidköping
Jocke: det där är ju en klassiker, tror det var Scorpions tekniker som på tyskengelska sa "Fuck, l'acoustic, only good for speach"... han måste ha haft otur i sina bekantskaper med detta system.
Jag är mer ute efter om det verkligen är relevant att säga att det kommer mest spelas klassisk musik i rummet då behöver vi en rigg som presterar si och så och här ska det endast hoppas till techno då behöver vi en sådan här rigg. Eller är det så att en linjär rigg som spelar tillräckligt starkt klarar allt? Med undantag då för att ska man spela t ex reggae så behövs det dubbelt så mycket bas oavsett rigg.
Niklas: Exempel? Beror det inte på att LA varit felkonfigurerat då?
En postare har i en annan tråd på forumet frågat vilken musikstil som ska spelas och menade då att han skulle kunna rekommendera vilken rigg som var lämplig. Personligen tycker jag det är som att fråga vilken färg man föredrar och sen välja bil efter det. Alltså en fullständigt värdelös metod.
Jag är mer ute efter om det verkligen är relevant att säga att det kommer mest spelas klassisk musik i rummet då behöver vi en rigg som presterar si och så och här ska det endast hoppas till techno då behöver vi en sådan här rigg. Eller är det så att en linjär rigg som spelar tillräckligt starkt klarar allt? Med undantag då för att ska man spela t ex reggae så behövs det dubbelt så mycket bas oavsett rigg.
Niklas: Exempel? Beror det inte på att LA varit felkonfigurerat då?
En postare har i en annan tråd på forumet frågat vilken musikstil som ska spelas och menade då att han skulle kunna rekommendera vilken rigg som var lämplig. Personligen tycker jag det är som att fråga vilken färg man föredrar och sen välja bil efter det. Alltså en fullständigt värdelös metod.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
Nicklas Arlevall
- PAR-46

- Inlägg: 405
- Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
- Ort: Borås
- Kontakt:
Per. Det är mycket möjligt att det varit felkonfigurerat då.
Det handlar mes t för min del om att jag fortfarande gillar ett välfungerande Alpha eller EAW, om det skall vara i de sammanhangen. Inomhus upp till 1000 personer.
Sedan har jag sällan lyckats med att få det stökigt nog på flera av LA systemen.
Direktheten i ett bra PS system är inte lätt att finna ibland LA- systemen.
Må vara att jag har helt fel. Överbevisa mig gärna.
Det handlar mes t för min del om att jag fortfarande gillar ett välfungerande Alpha eller EAW, om det skall vara i de sammanhangen. Inomhus upp till 1000 personer.
Sedan har jag sällan lyckats med att få det stökigt nog på flera av LA systemen.
Direktheten i ett bra PS system är inte lätt att finna ibland LA- systemen.
Må vara att jag har helt fel. Överbevisa mig gärna.
-
Per Johanson
- PAR-64

- Inlägg: 1504
- Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
- Ort: Lidköping
Diskussionen PS vs LA är ju i viss del en annan diskussion tycker jag. Att LA är fel verktyg i små lokaler är för mig en självklarhet. I långsmala rum får du fler problem än de löser i de flesta fall. En smalstrålande ("långkastande...") låda som du kan rikta dit du vill ha energin är på många sätt ett bättre verktyg och behöver du inte täcka jättelika distanser så är det definitivt så.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
Per Johanson
- PAR-64

- Inlägg: 1504
- Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
- Ort: Lidköping
Jag vill hemskt gärna att du preciserar dig! Varför är detta en viktig parameter? Vilka saker passar till vilka musikstilar? Hur starkt måste en rigg spela om du spelar bara techno, bara symfoniorkester eller bara rock i samma lokal? Eller utomhus för den delen.Anders Alavik skrev:jag vet itne vad du är ute efter riktigt med denna tråd...Per Johanson skrev:Anders, förklara varför och hur det påverkar!
men iallafall ja det påverkar.. och det är ju faktist stor skillnad på hur saker och ting låter och hur vissa saker passa vissa musikstilar osv...
Jag hävdar med bestämhet att det är kvalificerat skitsnack. Det du måste veta för att välja rätt saker är hur starkt du måste kunna spela, vilken yta du skall täcka och vilken frekvensgång som är godtagbar. Att man skulle kunna veta detta genom att fråga vilken musik som ska spelas är en värdelös generalisering och bara oseriöst nonsens, det finns allt för stora variationer inom en gengre för att man ska kunna säga så.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
Göran Blomgren
- PAR-20

- Inlägg: 43
- Blev medlem: fre 14 apr 2006, 21:50
Re: Är musikstil en viktig parameter när man väljer högtalar
På ämnesfrågan finns väl bara ett svar enligt min ringa mening. NEJ.Per Johanson skrev:Ja, rubriken säger väl allt! Spelar det någon roll vilken musikstil som skall återges av högtalarna? Är musikstil ett bra sätt att avgöra vilken ljudnivå som skall presteras?
Spelar det någon roll .... NEJ
Är musikstil ett bra........NEJ
Samtidigt förmodar jag att Per vill ha en diskussion. Som också uppstår och efter ett tag blir tonen i tråden som jag uppfattar det både provokativ och lite aggressiv. Det är inte så lätt att vara konkret när ämnet i nästa inlägg förvandlas till 3 rubriker. Även om jag i princip tycker nej på allt så är ju ändå frågeställningen en parameter att ta hänsyn till från fall till fall och med olika prioritering. Varför väljer tex en teater idag i många fall en banddiskantlösning framför line array. Ja inte är det ekonomiska skäl. Kanske till viss del estetiska skäl men också återgivningsmässiga skäl. Man tycker helt enkelt att detta koncept passar bra till den typ av tal och musik som framförs på teatern. Och den här diskussionen kommer ju alltid att finnas så länge vi har olika anläggningar att välja på. Man gillar helt enkelt olika saker . Men om vi håller diskussionen på ett fysiskt vetenskapligt plan så är det ju lättare för då får vi skicka tycke o smak nån annanstans. Jag förstår absolut ljudintresserade som anser att det för dom är viktigt vilken musik som skall framföras. Jag tror att det är mycket enklare för dom att tänka på det sättet än att tänka ljudtryck, areal som ska täckas och allt det där som har seglat upp på de sista 10 - 15 åren i takt med att vår bransch har gått från en garageliga med hembyggda ljudanläggningar till en affärsverksamhet med ljudutrustning som kräver olika utbildningar. Det är nu lika seriöst som vilket jävla storföretag som helst.
Så tjöta på för guds skull . Med tanke på återväxten så kan debatten aldrig bli tillräckligt mångfaldig. Dinosariedöden verkar avlägsnare för varje dag
Guran
-
Per Johanson
- PAR-64

- Inlägg: 1504
- Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
- Ort: Lidköping
Guran, tack för inlägget. Hur går det med reglerna till Väderkvarnsspelet (tm)?
Det blir nu tre olika frågor som utkristalliseras i denna tråd.
Nr 1 och den som jag egentligen var ute efter att diskutera: Är musikstil en bra faktor för att bestämma max SPL-krav på en rigg?
Nr 2: Hur väljer man mellan PS och LA när det gäller olika musikstilar, och varför?
Nr 3: Finns det relevanta skillnader i ljudkaratär mellan olika typer av system som passar olika bra till olika applikationer om man bortser från rent logistiska och riggningsmässiga parametrar?
Det blir nu tre olika frågor som utkristalliseras i denna tråd.
Nr 1 och den som jag egentligen var ute efter att diskutera: Är musikstil en bra faktor för att bestämma max SPL-krav på en rigg?
Nr 2: Hur väljer man mellan PS och LA när det gäller olika musikstilar, och varför?
Nr 3: Finns det relevanta skillnader i ljudkaratär mellan olika typer av system som passar olika bra till olika applikationer om man bortser från rent logistiska och riggningsmässiga parametrar?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
- David Wennberg
- PAR-64

- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
1: När det gäller sub, inte i andra fall. Musikstilar som innehåller mycket sub behöver fler subar. I övrigt beror det ju helt på hur starkt man är tvungen att spela. Är det en countryakt kan man ju anta att man inte behöver ha lika mycket maximalt ljudtryck i riggen - men vi vet ju vad antaganden är moder till också, och det är ju den där killen Murphey.
2: PS eller LA är inte valet, tycker jag. Däremot har vissa PS fördelar mot många line array-system, men även 750 och Alpa går det ju att ställa åt fel håll. Jag tror jag förstår vad du menar Nicklas, och jag håller delvis med dig.
3: Beror på. Det går ju de facto inte att säga att ett system låter si och så. Till syvende och sist beror det ju på killen som stackat/hängt PA't, oavsett vad det står på lådan.
Jag träffade för övrigt Frick och Micke från Musiklagret idag Nicklas, hälsa och tacka från oss i Linköping, var en trevlig dag!
2: PS eller LA är inte valet, tycker jag. Däremot har vissa PS fördelar mot många line array-system, men även 750 och Alpa går det ju att ställa åt fel håll. Jag tror jag förstår vad du menar Nicklas, och jag håller delvis med dig.
3: Beror på. Det går ju de facto inte att säga att ett system låter si och så. Till syvende och sist beror det ju på killen som stackat/hängt PA't, oavsett vad det står på lådan.
Jag träffade för övrigt Frick och Micke från Musiklagret idag Nicklas, hälsa och tacka från oss i Linköping, var en trevlig dag!
KISS. Keep It Simple Stupid.
-
Henrik Malmberg
- PAR-30

- Inlägg: 168
- Blev medlem: mån 10 nov 2003, 01:00
- Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis. - Ort: Stockholm
Där har du fel Per! Massor av folk väljer bil efter vilken färg de har, eller om de har torkare eller högtryck som rengöring av lyktorna och det funkar för dem, själv har jag inte valt ännu, kriterie alltså...Per Johanson skrev: Personligen tycker jag det är som att fråga vilken färg man föredrar och sen välja bil efter det. Alltså en fullständigt värdelös metod.
-
Per Johanson
- PAR-64

- Inlägg: 1504
- Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
- Ort: Lidköping
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster

