Tillverka högtalare??

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Tillverka högtalare??

Inlägg av Nicke Löfgren »

Detta med "home made" högtalare?

Bygga lådor har ju alltid varit på ropet. Många har ju byggt topplådor och basar. Oftast med hjälp av dom stora högtalarelemets grossisterna.

Nu till min fundering på dessa nya lådor "LineArray" För det första så är dom ju vansinnigt DYR med tanke på vad som sitter i dom. Ett par 8-10" samt ett eller två wave front horn med tillhörande driver. Man kan ju undra om det ligger en guldtacka i varje låda :lol:

Det har ju börjat släppas wave front horn nu på marknaden. BMS , Beyma.
Det är ju "erkända" tillverkar på element så det kan ju inte vara skräp direkt. Å vem vet...dessa kanske sitter i många kända märkeslådor.

Hur ställer ni er till att tillveka egna lådor? Det måste gå att lyckas även här? Dom så kallade "prossesorena" finns ju att köpa så som BSS, DBX ,KLARK osv

Å än en gång så talar jag inte om någon världsturne eller melodifestival utan mindre lokala arrangemang å en å annan kändis på besök.

BMS Nya wave front horn:
Bilagor
LA102ND-02.jpg
LA102ND-02.jpg (40.49 KiB) Visad 3570 gånger

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Bygga högtalarlådor är ju skoj! Tyvärr är det väll numera ganska svårt att få en egen konstruktion "erkänd" i lite "större sammanhang"

Fast hemmabygget kanske rent av låter bättre än det fabriksbyggda.
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Jag tror att du går in i en hel värld av bekymmer när du konstruerat din låda klart ljudmässigt, och sedan ska hitta en smidig rigglösning som är testad och godkänd. Säkert kul, men ekonomiskt rätt? Aldrig...
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Har man inga riderkrav så kan det säkert gå att få det att låta bra nog om man har lite koll och tålamod. Det som däremot aldrig kommer att löna sig ekonomiskt är att konstruera flygsystemet och få det testat. Det är precis där priset på line-arraylådorna har sin förklaring.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Trro att det är svårt att få ihop det hela ekonomiskt om man räknar nedlagd tid. Det är flera andra som är inne på inte läge att fubba med flygeriet. Till sist finns ju rätt avancerade prediktionsmjukvaror till många system, det är ju nästa halva poängen, och att snickra ihop ett sådant är ytterligerare en kunskap som man måste behärska för att få en hemmakokt låda att fullt ut motsvara en fabrikslåda. Dvs man måste vara bra på att räkna ut hur man vill att lådan ska bete sig, duktig på att bygga lådan, räkna på och svetsa ihop ett flyg som fungerar och är säkert och dessutom kunna tillräckligt om datorer för att kunna slänga ihop en mjukvara som kan berätta för mig hur jag ska rigga mina lådor.

Finns det någon som besitter alla dessa kunskaper och som dessutom lyckas få till ett system som är lika bra eller bättre än en fabriksbygd låda till ett bättre pris... Jag är skeptisk.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Finns det någon som kan det så ska han börja utveckla högtalare, inte hänga PA... :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Skriv svar