Uppgraderingar till min amatör PA anläggning
-
Henrik Larsson
- Rookie

Uppgraderingar till min amatör PA anläggning
Hej alla på LjudOljus mitt första inlägg här, finns otroligt mycket intressant läsning här och mycket att lära. Jag skulle även vara väldigt tacksam för de tips jag kan få angående min PA anläggning som jag ska använda för privat bruk på egna fester och gratis åt polarna osv. Det får altså inte kosta för mycket.
Behöver egentligen allting nytt men. Tänkte börja med basar eftersom jag inte har några alls just nu. Har fått tips om att två singel 18" är bättre än en kraftig dubbel. Jag är mest ute efter bra TRYCK i hyffsat liten lokal.
Söker en eller två basar i prisklass ca 5-10k totalt.
Eftersom jag inte är något proffs har jag inte lyssnar på några andra lådor än mina, visst har jag varit på massa disko osv men inte precis kollat in grejjerna då.
Har sökt omkring på nätet i någon månad och hittat massa basar som ser bra ut på pappret, men har ju inte lyssnat och därför hoppas på att några här har det. Dessa är vad jag funderar på, men är väldigt öppen till andra förslag och andra förslag till butik att handla på osv, here goes:
Behöver egentligen allting nytt men. Tänkte börja med basar eftersom jag inte har några alls just nu. Har fått tips om att två singel 18" är bättre än en kraftig dubbel. Jag är mest ute efter bra TRYCK i hyffsat liten lokal.
Söker en eller två basar i prisklass ca 5-10k totalt.
Eftersom jag inte är något proffs har jag inte lyssnar på några andra lådor än mina, visst har jag varit på massa disko osv men inte precis kollat in grejjerna då.
Har sökt omkring på nätet i någon månad och hittat massa basar som ser bra ut på pappret, men har ju inte lyssnat och därför hoppas på att några här har det. Dessa är vad jag funderar på, men är väldigt öppen till andra förslag och andra förslag till butik att handla på osv, here goes:
Senast redigerad av 1 Henrik Larsson, redigerad totalt 0 gånger.
-
Henrik Larsson
- Rookie

YAMAHA SW218V, Club V Series, 2x18" Subwoofer,Bassreflex-Type, 600W (Noise), 1200W (PGM), 2400W (Max), 4Ohm, Sensitivity 98dB/W/m, Frequency Response 30Hz - 2kHz(+/- 3 dB), black, standsocket, Speakon in/out, 1/4" phonejack in/out, Dimensions (WxHxD) in mm: 1221 x 578 x 659,Weight 65.4 kg - För 7000kr
Bild: http://www.thomann.de/prodbilder/yamaha ... 166718.jpg
YAMAHA SW118V(2x), Club V Series, 18" Subwoofer,Bassreflex-Type, 300W (Noise), 600W (PGM), 1200W (Max), 8Ohm, Sensitivity 96dB/W/m, Frequency Response 30Hz - 2kHz(+/- 3 dB), black, standsocket, Speakon in/out, 1/4" phonejack in/out, Dimensions (WxHxD) in mm: 610 x 728 x 641,Weight 39.0 kg - För 4200kr/st
Bild: http://www.thomann.de/prodbilder/yamaha ... 166710.jpg
THE BOX PRO TP218/1600, 2 x 18"-subwoofer (hornloaded),1600W AES/3200W Peak, 106 dB SPL, 142 dB max., 4 ohms, w/oLP, SPK 4-pol. in/out (Pin1), birch plywood enclosure withblack paint, 100mm blue wheels option, 4 handles, 100 kg(netto), 107,2 kg (shipping), 130h x 52b x 70t cm, 3 yearswarranty, rem.: high power subwoofer for professional use. - För 8800kr
Bild: http://www.thomann.de/prodbilder/the_bo ... 184565.jpg
EV ELIMINATOR KW, 2x 18"-Subwoofer (DL 18MT), 1000/4000WRMS/PEAK, 4Ohm, Stativaufnahme, black carpet, SPK in/out,Weight 65.8kg, Dimesions: 795 x 965 x 411cm, 5 yearswarranty - För 9400kr
Bild: http://www.thomann.de/prodbilder/188459.jpg
Wharferdale LX218B
Effekttålighet RMS/Musik/Peak: 1600/3200/6400W
Känslighet/Max SPL: 100 dB/138 dB
Frekvensomfång: 30-1.500 Hz
Impedans: 4 ohm
Dubbla Speakon-anslutningar
541 x 1041 x 650 mm; 67,5 kg
För 6500kr // eller LX18b eller LX18MB - för 4000kr/st
Bild: http://www.optisound.se/images/LX218B.jpg
JB systems Vibe18(2x)
Bestyckning: 18" bas
Effekttålighet: 500 WRMS
Max SPL: 126db
Frekvensomfång: 40-300hz
Mått: 510 x 555 x 650 mm
Vikt: 38kg - För 4500kr/st[img]
Bild: http://www.optisound.se/images/vibe18h.jpg
Bild: http://www.thomann.de/prodbilder/yamaha ... 166718.jpg
YAMAHA SW118V(2x), Club V Series, 18" Subwoofer,Bassreflex-Type, 300W (Noise), 600W (PGM), 1200W (Max), 8Ohm, Sensitivity 96dB/W/m, Frequency Response 30Hz - 2kHz(+/- 3 dB), black, standsocket, Speakon in/out, 1/4" phonejack in/out, Dimensions (WxHxD) in mm: 610 x 728 x 641,Weight 39.0 kg - För 4200kr/st
Bild: http://www.thomann.de/prodbilder/yamaha ... 166710.jpg
THE BOX PRO TP218/1600, 2 x 18"-subwoofer (hornloaded),1600W AES/3200W Peak, 106 dB SPL, 142 dB max., 4 ohms, w/oLP, SPK 4-pol. in/out (Pin1), birch plywood enclosure withblack paint, 100mm blue wheels option, 4 handles, 100 kg(netto), 107,2 kg (shipping), 130h x 52b x 70t cm, 3 yearswarranty, rem.: high power subwoofer for professional use. - För 8800kr
Bild: http://www.thomann.de/prodbilder/the_bo ... 184565.jpg
EV ELIMINATOR KW, 2x 18"-Subwoofer (DL 18MT), 1000/4000WRMS/PEAK, 4Ohm, Stativaufnahme, black carpet, SPK in/out,Weight 65.8kg, Dimesions: 795 x 965 x 411cm, 5 yearswarranty - För 9400kr
Bild: http://www.thomann.de/prodbilder/188459.jpg
Wharferdale LX218B
Effekttålighet RMS/Musik/Peak: 1600/3200/6400W
Känslighet/Max SPL: 100 dB/138 dB
Frekvensomfång: 30-1.500 Hz
Impedans: 4 ohm
Dubbla Speakon-anslutningar
541 x 1041 x 650 mm; 67,5 kg
För 6500kr // eller LX18b eller LX18MB - för 4000kr/st
Bild: http://www.optisound.se/images/LX218B.jpg
JB systems Vibe18(2x)
Bestyckning: 18" bas
Effekttålighet: 500 WRMS
Max SPL: 126db
Frekvensomfång: 40-300hz
Mått: 510 x 555 x 650 mm
Vikt: 38kg - För 4500kr/st[img]
Bild: http://www.optisound.se/images/vibe18h.jpg
-
Henrik Larsson
- Rookie

-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- Presentation: ........................................
Henrik: Ja har lyssnat på Yamahas 118....Men har kört dom tillsammans med andra basar. Men jag har ändå tyckt dom fungerat bra. Kan tyvärr inte säga hur dom låter "själva" liksom. Men det är relativt bra tryck i dom.
Tror det är en bra låda. Om man inte vill ha nått aktivt istället om det ska va väldigt smidigt att få med sig...
Tror det är en bra låda. Om man inte vill ha nått aktivt istället om det ska va väldigt smidigt att få med sig...
//Carpvik
-
Johan Fälth
- PAR-64

- Kontakt:
- Anders Alavik
- PAR-36

- Kontakt:
vi har Wharferdale's 2x15" dock tror jag inte dom finns kvar längre...
vi har typ 12 st....
Ialalfall dom är helt okej sett til priset... köpa nya kostar typ inget och utbytes ellementen kostar typ 500kr...
Dock får man vad man betalar för.. men som för oss som till 99% kör disco så funkar dom utmärkt.. Dom funkar till PA oxå...
men hur 18" är det kan jag inte svara på.. men som sagt var.. man får vad man betalar för...
sen gör det ju mycke med vad man driver som... våra driver vi med ett LAB4000 och då spelar dom riktigt bra...
vi har typ 12 st....
Ialalfall dom är helt okej sett til priset... köpa nya kostar typ inget och utbytes ellementen kostar typ 500kr...
Dock får man vad man betalar för.. men som för oss som till 99% kör disco så funkar dom utmärkt.. Dom funkar till PA oxå...
men hur 18" är det kan jag inte svara på.. men som sagt var.. man får vad man betalar för...
sen gör det ju mycke med vad man driver som... våra driver vi med ett LAB4000 och då spelar dom riktigt bra...
// Alavik
---------------------------------------
www.bogal.se
www.bogal.se
-
Henrik Larsson
- Rookie

Tackar för era svar, jag lyssnade på 2 st Wharferdale LX18B idag men jag tyckte det inte var särskilt bra ljup i basen( jag är van vid 4x MDS 3k watt, långslagiga basar hemma så =P) men visst bra TRYCK, och 4000kr per låda!
Åter denna fråga: Bör jag satsa på en dubbel 18 eller 2stycken singel 18 tycker ni?
Tack på förhand =P
Åter denna fråga: Bör jag satsa på en dubbel 18 eller 2stycken singel 18 tycker ni?
Tack på förhand =P
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- Presentation: ........................................
-
Johan Fälth
- PAR-64

- Kontakt:
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Undvik dock S800-modellerna (både 15" och 18") om du vill ha riktiga subelement.Johan Fälth skrev:Försök annars att hitta nått beggat med RCF element, Brukar vara trevlig verkningsgrad på deras 18".
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Bengt Norling
- PAR-64

- Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.
D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80
Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4
Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2
Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24
Midas: Pro2, M32, DL251,
Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000 - Ort: Leksand
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
Nu blev jag nyfiken?Hasse Queisser skrev:Undvik dock S800-modellerna (både 15" och 18") om du vill ha riktiga subelement.Johan Fälth skrev:Försök annars att hitta nått beggat med RCF element, Brukar vara trevlig verkningsgrad på deras 18".
varför? Jag har ett gäng (20st) och inte märkt något "dåligt"
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Nicke Löfgren skrev:Nu blev jag nyfiken?Hasse Queisser skrev:Undvik dock S800-modellerna (både 15" och 18") om du vill ha riktiga subelement.Johan Fälth skrev:Försök annars att hitta nått beggat med RCF element, Brukar vara trevlig verkningsgrad på deras 18".
varför? Jag har ett gäng (20st) och inte märkt något "dåligt"
Kanske skulle ha utvecklat det där lite
Det är inga usla element, men jag tycker inte riktigt de passar i basreflexlådor som ska spela riktiga subfrekvenser.
Elementet har ett mycket högre E-max än X-max, vilket gör att de kan speca en väldigt hög effektålighet, men de har rätt taskig slaglängd, vilket i sin tur gör att de bottnar vid 3-400W om man spättar in hyfsat låga frekvenser i dem.
Jag tycker de passar bäst i horn där lådan kontrollerar konutslaget mycket mer än i en basreflexkonstruktion.
Av RCF's element (de modeller jag känner till bäst) så funkar P200, P300 och även 851 mycket bättre i basreflexlådor. Däremot har de lägre verkningsgrad (ganska mycket lägre för P200 och P300), vilket gör att man får ge dem lite mer pulver innan de börjar röra ordentligt på sig.
P-modellerna tål dessutom nästan hur mycket misshandel som helst (jag har 16 st 15P200 som överlevt det mesta, samt att det sitter 18P300 i mina WSX och de bara garvar när man ger dem 1,6 KW), medans man som sagt slår ur spolen ur magnetgapet lite för lätt för min smak med S-modellerna.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
- Håkan Petersson
- Rookie

Hej
Jag skulle själv vara intresserad av att få höra era funderingar angående en av de frågor Henrik ställde, nämligen om det är bättre med två lådor med ett 18-tumselement vardera eller en (större) låda högtalare med två element.
Utan större framgång har jag googlat detta och även letat i detta och i andra fora. Det är betydligt lättare att hitta argument om och jämförelser av olika lådtyper och element än olika konfigurationer av samma typ och element.
Alltså: Vi tänker oss tre alternativ:
1) Två lådor med ett 18-tumselement vardera
2) En låda med två 18-tumselement
3) Två lådor med två 18-tumselement vardera
och antar dessutom följande (korrigera mig om det är orimliga antaganden eller om något måste preciseras för diskussionens skull):
- Lådorna är av basreflextyp
- Lådornas storlek står i proportion till konfigurationen (vi jämför alltså inte en löjligt liten enkellåda med en löjligt stor dubbellåda)
- Elementen i de tre konfigurationerna är exakt lika
- Högtalarna får tillräcklig kraft från slutstegen
Vad som är bra, bättre eller bäst lämnar vi därhän och min fråga blir: Går det att säga något om hur sig de olika alternativens karaktär kommer att skilja sig åt, eller måste man veta vad som kompletterar dem i andra passband eller rent av diskutera utifrån ett visst högtalarelement? Vilken betydelse har avståndet mellan högtalarna i alternativ 1 respektive 3?
Blir diskussionen lättare om man utgår från högtalare som nämnts, till exempel Wharfedale LX18B jämförd med LX218B? (Vet någon om element i dem är av samma sort? Att den ”dubbeln” till exempel går längre ned i registret – är det en effekt av konstruktionen eller en miss i specifikationen?) Man skulle också kunna jämföra Yamaha SW118V mot SW218V; där är det angivna frekvensomfånget detsamma. (Jag har kollat tillverkarnas specar och de överensstämmer med dem som anges hos Thomann och Optisound.)
Jag skulle själv vara intresserad av att få höra era funderingar angående en av de frågor Henrik ställde, nämligen om det är bättre med två lådor med ett 18-tumselement vardera eller en (större) låda högtalare med två element.
Utan större framgång har jag googlat detta och även letat i detta och i andra fora. Det är betydligt lättare att hitta argument om och jämförelser av olika lådtyper och element än olika konfigurationer av samma typ och element.
Alltså: Vi tänker oss tre alternativ:
1) Två lådor med ett 18-tumselement vardera
2) En låda med två 18-tumselement
3) Två lådor med två 18-tumselement vardera
och antar dessutom följande (korrigera mig om det är orimliga antaganden eller om något måste preciseras för diskussionens skull):
- Lådorna är av basreflextyp
- Lådornas storlek står i proportion till konfigurationen (vi jämför alltså inte en löjligt liten enkellåda med en löjligt stor dubbellåda)
- Elementen i de tre konfigurationerna är exakt lika
- Högtalarna får tillräcklig kraft från slutstegen
Vad som är bra, bättre eller bäst lämnar vi därhän och min fråga blir: Går det att säga något om hur sig de olika alternativens karaktär kommer att skilja sig åt, eller måste man veta vad som kompletterar dem i andra passband eller rent av diskutera utifrån ett visst högtalarelement? Vilken betydelse har avståndet mellan högtalarna i alternativ 1 respektive 3?
Blir diskussionen lättare om man utgår från högtalare som nämnts, till exempel Wharfedale LX18B jämförd med LX218B? (Vet någon om element i dem är av samma sort? Att den ”dubbeln” till exempel går längre ned i registret – är det en effekt av konstruktionen eller en miss i specifikationen?) Man skulle också kunna jämföra Yamaha SW118V mot SW218V; där är det angivna frekvensomfånget detsamma. (Jag har kollat tillverkarnas specar och de överensstämmer med dem som anges hos Thomann och Optisound.)