Bra monokabinett

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Nu kommer jag låta aningen bufflig, men det är för din egen skull!

Vet du inte vad kamfilter är, eller varför du inte bör sätta upp tre högtalare med sådan bestyckning intill varandra så kanske du bör låta någon annan göra jobbet?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Jerker Björn »

Per, du verkar ha bra koll på vad som "funkar" och inte.
Hur hade du löst Anders "problem"?

Att hänga ett par lådor i ett centerkluster och "vinkla" isär dessa efter spridningen lär väl inte bli helt illa?

Borde han inte få värre kamfiltereffekter om han hänger en höger och en vänsterlåda, och sedan vinklar in dessa för att täcka upp publiken långt fram?

Detta är bara en fundering, och dessutom vet vi inte riktigt hur lokalen ser ut..

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.

Inlägg av Henrik Malmberg »

Anders Brandén skrev:Tack så mycket! Tanken var att köpa tre stycken dB för att få lite bättre spridning i horisontalled.

Johnny: dB är väl inte så fruktansvärt dålig kvalité? Har kört en hel del med opera-serien och den känns i alla fall rätt bra.
På Riks har vi haft några stycken dB Opera och de kommer vi inte fortsätta med. Låter visserligen tillräckligt bra för enklare applikationer men håller inte. Dogge vet mer om vad det är som rasat, tror det var stegdelen i dem...Eon ersätter dem numera.

/H

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.

Inlägg av Henrik Malmberg »

Jerker Björn skrev:Per, du verkar ha bra koll på vad som "funkar" och inte.
Hur hade du löst Anders "problem"?

Att hänga ett par lådor i ett centerkluster och "vinkla" isär dessa efter spridningen lär väl inte bli helt illa?

Borde han inte få värre kamfiltereffekter om han hänger en höger och en vänsterlåda, och sedan vinklar in dessa för att täcka upp publiken långt fram?

Detta är bara en fundering, och dessutom vet vi inte riktigt hur lokalen ser ut..
Nu är ju inte jag Per, men ändå... :-)

En grundregel inom ljud är att ju fler ljudkällor, desto fler interferenser (och därmed potentiella problem, typ kamfilter, fasförskjutnigar, tidsfel etc) kommer att uppstå. Dessutom är oftast en låda billigare än två. Skrev du inte dessutom att slutsteg fanns på plats? Då borde du jobba för att övertyga dem om att prova t ex en st PS8 eller liknande.
Om det behövs två lådor för spridningens skull så skulle iaf jag hänga isär dem. Om de är länkade skulle jag hänga dem nästan ända ut vid väggen och vinkla in dem, om de körs i stereo skulle jag hänga in dem en bit, typ på varsin sida om podiet.

Vad säger Per om det?

/H

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Per säger:

En låda med någon slags "ohornig" diskant kommer förmodligen aldrig att fungera ens i närheten av bra när man hänger fler än en högtalare som återger samma signal i närheten av varandra.

Att använda lådor med 4.5" eller 5" element för röståtergivning och tro att det skulle bli något bra är jag mycket skeptisk till i denna typ av applikation. De är gjorda för att fungera som bakgrundsmusikhögtalare eller fill. Fill betyder att det finns en annan högtalare som utgör stommen i ljudet och fillhögtalaren ska som namnet antyder bara fylla ut det som saknas i form av tydlighet och närhet. Lowmid är det sällan någon brist på där fillhögtalarna vanligtvis används, men röster som saknar lowmid blir fruktansvärt påfrestande att lyssna på i längden. Lyssna t ex Fran Drescher om ni behöver ett exempel.

Om man hänger högtalarna i en L+R konfiguration så hamnar "problemet" förmodligen så långt ner i frekvens att man kan bortse från det (om det nu blir ett problem i en stereokonfiguration). I vart fall är det ett lättare problem att leva med. Man gör det ju varje gång man staplar högtalare i en L+R konfiguaration och vanligtvis är det ju bara i subben som problemet är märkbart.

Som tumregel (observera att tumregel oftast är lika med dumregel) kan man väl säga att högtalare som sprider mer än 60 grader gör att det är svårt att få till övergången snyggt mellan lådorna. Omöjligt kan vara ett lämpligare ord. Att de inte ens anger en horisontalspridning för dessa lådor är för mig en varningssignal.

Jag har flera gånger sagt att detta är ett trixigt gigg och att jag skulle tackat nej till dessa förutsättningar, därför har jag ingen lösning på problemet just nu. Om jag hypotetiskt hade det, vart skulle jag skicka fakturan för kunskapen och erfarenheten som jag förvärvat under många år och här delat med mig av?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Per: Det är lungt! Jag är här för att lära mig så jag kan ta lite buffling.
Men fick ett telefonsamtal från dem igår. Det löd ungefär: Vi tror inte vi har råd just nu, vi får nog vänta ett tag.

Mitt svar blev att: Då får ni fixa någon annan.

Problemet löst!
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Jerker Björn »

Ditt svar borde ha varit nåt i stil med att pengarna dom ville lägga endå inte hade gjort succe i alla fall.. :P

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Det finns ju inget som säger att jag inte skulle kunna ringa upp... :wink:
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jo men vill man lära sig få nöjda kunder så hadde man sagt till dom Ni är välkomna tillbaka när ni har väntat färdigt.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mats Kronblom
Rookie
Rookie

Inlägg av Mats Kronblom »

Tänkte slänga in en snabb fråga som egentligen inte har med ämnet att göra.

Det var någon som föreslog två PS8 i ett mittkluster. Hur bra funkar det egentligen? Om jag inte minns fel så har PS-serien assymetriska horn som sprider 55 grader horisontellt upptill och 110 grader horisontellt nertill. Blir det inte svårt att göra kluster med två PS högtalare i bredd då? Jag har gjort liknande kluster med andra högtalare i samma storlek men med vanliga horn och det funkar fint.

-Mats

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Jerker Björn »

Mats Kronblom skrev:Tänkte slänga in en snabb fråga som egentligen inte har med ämnet att göra.

Det var någon som föreslog två PS8 i ett mittkluster. Hur bra funkar det egentligen? Om jag inte minns fel så har PS-serien assymetriska horn som sprider 55 grader horisontellt upptill och 110 grader horisontellt nertill. Blir det inte svårt att göra kluster med två PS högtalare i bredd då? Jag har gjort liknande kluster med andra högtalare i samma storlek men med vanliga horn och det funkar fint.

-Mats
Det går väl att trixa med PSseriens vändbara horn?

Mats Kronblom
Rookie
Rookie

Inlägg av Mats Kronblom »

Det går väl att trixa med PSseriens vändbara horn?
Hur då? Tänk efter:

50 grader upptill och 100 grader nertill. Två horn sida vid sida.

Enda sättet att klustra dem är väl att kompromissa så att det blir lite för mycket överlappning nertill och ett lite för stort hål upptill och sedan rikta högtalarena så att hålet hamnar över huvudena på publiken. Det går bara om takhöjden är tillräcklig och salen är tillräckligt stor. Och i så fall kanske PS8:an är lite för liten.

Att trixa med att vrida hornen... Visst, om man vänder dem så att 100graders spridningen är till vänster på den högra högtalaren och tvärtom på den andra, men då får man ju 100 grader vertikal spridning i mitten och 50 grader vid sidorna. Att placera en högtalare med 100 grader vertikal spridning i ett litet rum med låg takhöjd är väl inte helt optimalt.

Enklaste lösningen är väl att använda någon annan högtalare om man måste ha två lådor i kluster och att spara sina PS lådor till någon annan lokal.

-Mats

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Håller med Mats. Använd något annat.

Skriv svar