Pris på multi
-
Gustaf Tydén
- PAR-64

- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
-
Carl Bergander
- PAR-30

-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- Presentation: ........................................
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
Vadav hatet?Mikael Thieme skrev:Jag har någon form av hatkärlek till Harting. Mest hat faktiskt.
Om inget annat spelar in (som ett befintligt bestånd av Harting-kablage) skulle jag aldrig använda Harting till nya prylar.
Vi kör harting och jag tycker att de är ungefär lika illa som link/LK/MilC-don att mata: spärren tar inte alltid och det händer att det blir glapp.
"This is the updated input list"
- David Wennberg
- PAR-64

-
Carl Bergander
- PAR-30

- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
-
Carl Bergander
- PAR-30

-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

Ber om ursäkt, försökte bara få klarhet i det för egen del, känner Carl sedan tidigare, så det var inte menat som något spydigt, mer en update för mig själv. Vad gället multisystem så kan du/ni prata med Arne, han har ju ett Optocore system som ni kan åka och kolla på, även Magnus här på forumet har ett vet jag. Men arne är närmst.
//Carpvik
-
Carl Bergander
- PAR-30

-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Carl Bergander skrev:vi har 4st externa ad824Hasse Queisser skrev:Carl Bergander skrev:mm vi har en dm2k med preampar så det är ingen fara.
sennheiser tar 10000:- för ethersound (auvitran) korten till yamaha.
det var 16kanaler per kort, och körs på en vanlig tpkabel.
Menar du preamparna i bordet eller lösa rackmonterade preamps?
Tänk på att du måste ha kort både i bordet och i preamparna. Med 48 kanaler remotestyrda preamps och 16 returer så behöver du alltså 11 kort om jag räknat rätt (3 i bordet, en i varje 8-kanals preamp och två i DA-omvandlarna för returerna). Plus att du behöver köpa två preamps till (och två AD-omvandlare om det inte redan finns). En nätt liten summa på runt 170 loppor totalt.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Carl Bergander
- PAR-30

Hasse Queisser skrev:Carl Bergander skrev:vi har 4st externa ad824Hasse Queisser skrev:Carl Bergander skrev:mm vi har en dm2k med preampar så det är ingen fara.
sennheiser tar 10000:- för ethersound (auvitran) korten till yamaha.
det var 16kanaler per kort, och körs på en vanlig tpkabel.
Menar du preamparna i bordet eller lösa rackmonterade preamps?
Tänk på att du måste ha kort både i bordet och i preamparna. Med 48 kanaler remotestyrda preamps och 16 returer så behöver du alltså 11 kort om jag räknat rätt (3 i bordet, en i varje 8-kanals preamp och två i DA-omvandlarna för returerna). Plus att du behöver köpa två preamps till (och två AD-omvandlare om det inte redan finns). En nätt liten summa på runt 170 loppor totalt.
ja det är nästan så, man kopplar tre kort till en 19" modul med 6 st aes/ebu utgångar, så totalt 4kort och 2 st 19" moduler så har man 48 + 16 kanaler. t.ex
http://www.yamahaproaudio.com/products/ ... index.html
-
Per Johanson
- PAR-64

- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Carl Bergander skrev:ja det är nästan så, man kopplar tre kort till en 19" modul med 6 st aes/ebu utgångar, så totalt 4kort och 2 st 19" moduler så har man 48 + 16 kanaler. t.ex
Njae... Antingen så använder man väl Auvi-Tran korten eller NAI48ES + AES/EBU kort. Såvitt jag minns så måste man ha kort i varje preamp hur som helst.
Har du NAI48:an så är Auvi-Tran korten överflödiga, de gör i princip samma jobb (bägge "översätter" AES/EBU till nätverksprotokoll).
Så du skulle t.ex kunna köra 3 Auvi-Tran i bordet samt en NAI48 och 6 AES/EBU kort i stageracken tillsammans med 6 preamps. Sedan 2 DA824 med AES/EBU kort för returerna. Hur som helst 11 kort.
Alternativt skulle man kunna köra en NAI48 även vid bordet samt 3 AES/EBU kort där med om man vill hålla sig till endast Yamaha.
Dock samma antal kort.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
-
Carl Bergander
- PAR-30

ok. bara remote fungerar då också så är det ju braHasse Queisser skrev:Carl Bergander skrev:ja det är nästan så, man kopplar tre kort till en 19" modul med 6 st aes/ebu utgångar, så totalt 4kort och 2 st 19" moduler så har man 48 + 16 kanaler. t.ex
Njae... Antingen så använder man väl Auvi-Tran korten eller NAI48ES + AES/EBU kort. Såvitt jag minns så måste man ha kort i varje preamp hur som helst.
Har du NAI48:an så är Auvi-Tran korten överflödiga, de gör i princip samma jobb (bägge "översätter" AES/EBU till nätverksprotokoll).
Så du skulle t.ex kunna köra 3 Auvi-Tran i bordet samt en NAI48 och 6 AES/EBU kort i stageracken tillsammans med 6 preamps. Sedan 2 DA824 med AES/EBU kort för returerna. Hur som helst 11 kort.
Alternativt skulle man kunna köra en NAI48 även vid bordet samt 3 AES/EBU kort där med om man vill hålla sig till endast Yamaha.
Dock samma antal kort.
- Anders Alavik
- PAR-36

- Kontakt:
det jag gillar med optocoren är hur otroligt smidigt en fiber är =)
slippa stora tunga multi kablar....
Och den funkade välldigt bra... iallafall när jag va med =)
slippa stora tunga multi kablar....
Och den funkade välldigt bra... iallafall när jag va med =)
// Alavik
---------------------------------------
www.bogal.se
www.bogal.se
- David Wennberg
- PAR-64

Anders: Fast den kostar ju rätt mycket mer än en vanlig ethernetkabel, eller? Och hur mycket smidigare är den? Däremot är ju digitalmultis i allmänhet smidigare.
Fördelen med fiber är ju att man kan låta bli att mata med ström, och därigenom får en smidigare lösning. Hasse, de systemen som nyttjar ethernetkabel, är de galvaniskt avskilda på något sätt?
Fördelen med fiber är ju att man kan låta bli att mata med ström, och därigenom får en smidigare lösning. Hasse, de systemen som nyttjar ethernetkabel, är de galvaniskt avskilda på något sätt?
KISS. Keep It Simple Stupid.
- Magnus Lindgren
- PAR-64

- Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.
Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland. - Ort: Falköping
- Kontakt:
Fiber i sig är inte dyrt, nästintill billigare än ethernetkabel... Kontakter däremot är dyrt...David Wennberg skrev:Anders: Fast den kostar ju rätt mycket mer än en vanlig ethernetkabel, eller? Och hur mycket smidigare är den? Däremot är ju digitalmultis i allmänhet smidigare.
Visst, Optocore burkarna kostar en slant... Men att få ett färdigt system om man redan som nu har DM2k med Preampar blir egentligen inte så hiskeligt dyrt (mjo, kanske)... för 150kkr så får man sin kompletta Optocore multi om man sen tidigare har haft utrustning....
//Magnus - Fegge & Mattes
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt: