Finns det något som heter "kastlängd" på en högtal
-
Per Johanson
- PAR-64

- Tobbe Friberg
- PAR-36

- Kontakt:
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Per. Jo ett horn ökarverkningsgraden. Men det ska va inräknat i specen. och Max lådan har högra ljudtryck trots att den inte har något horn.
Men i mitt inlägg så efterlyste jag mer funderingar angående hur horn påverkar ljudet mm. Kan du komma med något?
Jo Per. va vänlig och inte referera till mej om mina inlägg inte finns med på denna debatten.
Men i mitt inlägg så efterlyste jag mer funderingar angående hur horn påverkar ljudet mm. Kan du komma med något?
Jo Per. va vänlig och inte referera till mej om mina inlägg inte finns med på denna debatten.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Per Johanson
- PAR-64

Jag ska försöka vara vänlig, men vad är det nu jag har gjort som inte är rätt? Har jag refererat dina inlägg på fel sätt? Att tråden delades kan väl ändå inte vara mitt fel.
Tycker personligen att jag inte behöver få skulden för saker jag inte gjort, det räcker bra om jag får skulden för allt jag gör...
Ehm, tyvärr, jag är ingen högtalarkonstruktör eller fysiker så jag kan inte utreda vad som händer mer i detalj, men den så kallade kastlängden påverkas i vart fall inte. Däremot tror jag fortfarande på att det axiella q-värdet varierar mer på en coax än på en kon+horn låda. Men jag kan ha fel, det har hänt förut.
Tycker personligen att jag inte behöver få skulden för saker jag inte gjort, det räcker bra om jag får skulden för allt jag gör...
Ehm, tyvärr, jag är ingen högtalarkonstruktör eller fysiker så jag kan inte utreda vad som händer mer i detalj, men den så kallade kastlängden påverkas i vart fall inte. Däremot tror jag fortfarande på att det axiella q-värdet varierar mer på en coax än på en kon+horn låda. Men jag kan ha fel, det har hänt förut.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
Nicklas Arlevall
- PAR-46

- Kontakt:
-
Samuel Nielsen
- PAR-30

- Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!
Jag måste bara fråga, ni har säkert behandlat det redan, men har inte "kast längden" med direkt ljudet från högtalaren att göra? En smal spridande som t.ex en horn låda, kommer ju längre på grund av att den skickar sin energi rakt fram och inte runt som en coax, vilket innebär att att horn lådan skapar mindre reflektioner i väggar, golv, tak eller dyl. Hoppas att ni förstår min tanke?
-
Per Johanson
- PAR-64

Nej, som tidigare behandlat i tråden så är det inte så att en smalstrålande låda "kommer längre" än en bredstrålande, däremot har du helt rätt i att energin koncentreras och därmed spelas det starkare på mindre yta. Men ljudtrycket avtar lika snabbt med avståndet oavsett lådans spridning. Reflexerna är en annan sak, därför brukar man tala om att ISL är tillämplig i omgivningar utan reflexer.Samuel Nielsen skrev:Jag måste bara fråga, ni har säkert behandlat det redan, men har inte "kast längden" med direkt ljudet från högtalaren att göra? En smal spridande som t.ex en horn låda, kommer ju längre på grund av att den skickar sin energi rakt fram och inte runt som en coax, vilket innebär att att horn lådan skapar mindre reflektioner i väggar, golv, tak eller dyl. Hoppas att ni förstår min tanke?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
David Göransson
- PAR-36

Tycker det känns som om vi bara gnäller på folks formuleringar.
En smalstrålande låda kommer koncentrera sin energi på en mindre area, alltså är effekten så att säga högre/yta på samma avstånd som en bredstrålande. Dock avtar ljudtrycket i samma tack.
Skillnaden ligger i att om man har ett ljudtryck som är 3 dB högre än den bredstrålande nära lådan så kommer man ha 3 dB högre på ett långt avstånd också.
Nu vet jag att min benämning "3 dB högre än den bredstrålande nära lådan" baseras på ljudtryck på en viss area, så påpeka inte det tack.
Reserverar för eventuella felaktigheter i mitt inlägg, jobbar inte med ljud...
En smalstrålande låda kommer koncentrera sin energi på en mindre area, alltså är effekten så att säga högre/yta på samma avstånd som en bredstrålande. Dock avtar ljudtrycket i samma tack.
Skillnaden ligger i att om man har ett ljudtryck som är 3 dB högre än den bredstrålande nära lådan så kommer man ha 3 dB högre på ett långt avstånd också.
Nu vet jag att min benämning "3 dB högre än den bredstrålande nära lådan" baseras på ljudtryck på en viss area, så påpeka inte det tack.
-
Per Johanson
- PAR-64

Får jag, utan att mena något illa, undra varför du skrev ditt inlägg? För att klaga på att någon gnäller på folks forumleringar? Jag vet inte vilket inlägg du menar men jag har aldrig menat att gnälla på formuleringar, min mening har hela tiden varit att upplysa om ett missförstånd. Men du kanske vet bättre?David Göransson skrev:Tycker det känns som om vi bara gnäller på folks formuleringar.
- David Wennberg
- PAR-64

Retorisk fråga: hur definierar du spridning?Samuel Nielsen skrev:En smal spridande som t.ex en horn låda, kommer ju längre på grund av att den skickar sin energi rakt fram och inte runt som en coax, vilket innebär att att horn lådan skapar mindre reflektioner i väggar, golv, tak eller dyl. Hoppas att ni förstår min tanke?
KISS. Keep It Simple Stupid.
-
David Göransson
- PAR-36