JBL MRX, SRX

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Tror du att du kan vara mer specifik? Hur starkt måste det spela, vad bör spridningen vara? Vill ni ha en delbar rigg eller är det bättre med en topp per sida?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Kjell Andersson
PAR-20
PAR-20
Presentation: Jobbar fast 50% på Stena Line som tekniker, resten av tiden frilansmusiker och med mina två band samt frilanstekniker. Jag extraknäcker också som datatekniker med inriktning server och nätverk/kommunikation.
Kontakt:

Inlägg av Kjell Andersson »

det är bra om det kan spela väldigt starkt, särskilt i botten iom vi vill kunna använda det utomhus. spridning är nog inte så viktigt, vi spelar sällan på särskilt breda ställen. en topp per sida är nog det vi föredrar... som jag sa så är RCF pa:t väldigt aktuellt, så nåt i den stilen är det som gäller både ljud och storleksmässigt. maxpris kan vara ca 80 kSEK...

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

6001A spelar 134 dB maxSPL. Den sprider 80*60 och väger 55 kg. Smidig låda och klart hanterbart på två personer.

Men räcker det verkligen till för 1000 pers? Hur gör ni med riggningen, HF-hornet hamnar i ansiktshöjd om man ställer toppen direkt på basen.

Vad kostar en stack begagnade Nexo Alpha? En M8 skvätter ur sig 143 dB som jämförelse. Säkert lite dyrare, men mycket lättare att hitta burkar att hyra in vid behov av kompletteringar, bättre tredjehandsvärde och en låda som man vet räcker till ljudkvalitetsmässigt i alla sammanhang. Kanske värt att kolla?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Med alpha så skiter sig budgeten skulle jag vilja säga. 8 kanaler steg och processing rackat och klart är nog snarare vad budgeten räcker till, och då behövs det ju fortfarande högtalare? :) Det är ett bra system dock.

Kjell: Jag tycker du ska kika efter en lösning där du har en bas med stativkopp uppåt, och sen en dansbandspinne med vev, och dessutom någon form av tilt av toppen. Kanske någon liten Meyerlåda? Smidiga och låter snyggt från scratch.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Håller också med om att det känns rätt så svårt att få tag i en enkel Alpharigg för 80.000kr
Johnny Andersson

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

David: Vilken Meyerlåda tänker du på då?

Användarvisningsbild
Kjell Andersson
PAR-20
PAR-20
Presentation: Jobbar fast 50% på Stena Line som tekniker, resten av tiden frilansmusiker och med mina två band samt frilanstekniker. Jag extraknäcker också som datatekniker med inriktning server och nätverk/kommunikation.
Kontakt:

jag är nyfiken på meyer, vet inget om dom... sen funderar jag på fenomenet med dansbandspinnen, det lär väl hamna på dubbel18 å då finns det väl inget utrymme för några rör? eller har meyer liggande basar?

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

Meyers UPA och UPJ har alltid övertygat mig....Särskilt UPJ, maken till liten låda att låta mycket o bra...
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Rocknroll för 1000 pers och UPA/J...? Nänä. Men bra lådor är det!

Användarvisningsbild
Kjell Andersson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

ja jag vet inte jag :-) kollade lite på deras hemsida, 650P och UPA-2P verkar ju sjyssta... är det nån som har ungefärlig pejl på prisbilden, de ser dyra ut :-|

men för att återgå till RCF, de låter ju jäkligt bra, frågan är bara om man kan få nått bättre smidigare för liknande pris? även om de nu inte räcker till 1000 pers så är de nog mest intressanta för stunden...

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jag behöver typ 4 UPA-1 +2 USW-1 för att kunna täcka teater utomhus för runt 200 pers. MSL är nog en bättre serie att kolla på i klassen "rock för 1000 pers", men de har jag mindre koll på. Xpecta hade typ 3 MSL-4 per sida när de körde d'n'b i vår lokal för ~700 pers, där vi kör med 2 HLA motsv per sida.

UPA-1 är en fin låda, men det är nog inte riktigt det du behöver.
"This is the updated input list"

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Ok, så nu är det alltså en låda med motsvarande spec och pris som är det som gäller då? Bra, då har vi begränsat urvalet betydligt! Vad menar du med smidigare?

Användarvisningsbild
Kjell Andersson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

nja, det var frågan det, det slank nog bara ur mej :-) RCFet är ganska smidigt, iofs går det nog inte att sätta hjul på topparna, och fler handtag i olika vinklar skulle inte skada...

Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30
Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige

Inlägg av Krister Hedgren »

Nae jag köpte inte några lådor, för att det blev ändrade förhållande med arrangörerna så jag fick lova att hyra in till arrangemanget i stället för att köpa in lådorna själv.
Jag har inte prov lyssnat lådorna eftersom det hela inte blev aktuellt.
Men jag vet att Crypton har köpt ett gäng SRX lådor, så hör med Robban.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Per Johanson: CQ1 kan väl vara ett alternativ. Inte liten om man jämför med UPJ-1P t.ex., men den väger in på under 60kg per låda. Jag har inte hört eller sett lådan, men jag gillar Meyers filosofi när det gäller konsekvens, och CQ1 verkar vara en modell som storleksmässigt passar bra. Håller du med?

Jag kan ju ha fel, har ju hänt förr...
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Kjell Andersson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

nu ska vi iaf nästa gång testa JBL SRX, 2x18" samt 2x12"+1.75" med Crown steg till. Säljaren rekommenderar stegen med inbyggd DSP i (XTi serien), jag kollade lite på dom, men det känns som om DSPn är lite begränsad om man jämför med tex Driverack PA, kan det vara ett bättre alt att köpa Driverack + DSPlösa Crownsteg? Nån som vet nåt om XTi serien?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Jag vet bara att det varit rätt mycket driftsäkerhetsproblem med i-tech serien.

Användarvisningsbild
Kjell Andersson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

i-tech å XTi är väl inte riktigt samma? i-tech är ju rätt dyra?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

kjell.andersson skrev:i-tech å XTi är väl inte riktigt samma? i-tech är ju rätt dyra?
Såvitt jag vet är XTi en bantad "installations"-serie av I-Tech. Samma teknologi, men mindre steg och bantade funktioner.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Kjell Andersson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

så kvalitets och ljudmässigt skulle man kunna beteckna ITx och i-tech likvärdiga?

Skriv svar