Micsplitt
-
Tommy Pettersson
- PAR-56

- Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv
Micsplitt
Har funderat på det här med micsplitt, säg att man vill splitta 24 kanaler hur gör man det lättast?
Kollade lite på thomann bl.a men dom har bara 32 eller 40 kanaliga lösningar, det känns lite overkill. Är det ett väldans no-no att bara köra y-splittar? Y-splittar med di-boxar?
Kollade lite på thomann bl.a men dom har bara 32 eller 40 kanaliga lösningar, det känns lite overkill. Är det ett väldans no-no att bara köra y-splittar? Y-splittar med di-boxar?
-
Daniel Eriksson
- PAR-30

- Kontakt:
Hejsan!
Är det vanlig multisplit du pratar om? T ex mellan FOH & Monitor?
Om så är fallet så brukar det funka kanom med passiva splittar (Y-kabel).
Om man blandar in OB eller inspelningsmännsikor som vill ha en tredje split så brukar man (för det mesta) köra aktivt så de är helt åtskilda från scenen.
LINK har bra moduluppbyggda system med passiva eller aktiva splittar som man bygger ihop själv efter behag, 8-64 ch.
/Dogge
Är det vanlig multisplit du pratar om? T ex mellan FOH & Monitor?
Om så är fallet så brukar det funka kanom med passiva splittar (Y-kabel).
Om man blandar in OB eller inspelningsmännsikor som vill ha en tredje split så brukar man (för det mesta) köra aktivt så de är helt åtskilda från scenen.
LINK har bra moduluppbyggda system med passiva eller aktiva splittar som man bygger ihop själv efter behag, 8-64 ch.
/Dogge
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Hur funkar det om man matar +48V ifrån båda borden? Ev skador på mickar och bord?
Annars är väl y-splittar den lösningen jag har sett oftast, vid ett tillfälle när radio var på plats hade de med sig en egen aktiv splitter, alla mickar kopplades igenom den och de fick ut sina små signaler till bussen på de sätt de ville.
Annars är väl y-splittar den lösningen jag har sett oftast, vid ett tillfälle när radio var på plats hade de med sig en egen aktiv splitter, alla mickar kopplades igenom den och de fick ut sina små signaler till bussen på de sätt de ville.
//Jonas - ljudoljus.net crew
-
Tommy Pettersson
- PAR-56

-
Jerker Björn
- PAR-30

-
Daniel Eriksson
- PAR-30

- Kontakt:
Om man kör passivt så spelar det ingen roll om man lägger ut +48V från båda borden, generellt brukar man låta monitor lägga spänningen eftersom han/hon är den som är närmast scenen och har överblick på vilka micar som används osv.
Om man splittar aktivt så, rätta mig om jag har fel nu, måste man lägga sin egen (från varje bord) +48V på linjerna för att det skall funka.
<quote>Jag läste lite att 48v från båda inte skulle vara nån fara, om man var orolig kunde man dessutom klippa pin 1 i y-kabeln för att slippa jordproblem. </quote>
Njae...om man klipper pin 1 så har man ju inte längre en balanserad anslutning, eller? Det brukar dock finnas på en del stageboxar en lite vippa per kanal för att lyfta pin 1, denna "lyftning" gjörs då bara på en av splittarna för att komma runt små mysko fenomen.
/Dogge
Om man splittar aktivt så, rätta mig om jag har fel nu, måste man lägga sin egen (från varje bord) +48V på linjerna för att det skall funka.
<quote>Jag läste lite att 48v från båda inte skulle vara nån fara, om man var orolig kunde man dessutom klippa pin 1 i y-kabeln för att slippa jordproblem. </quote>
Njae...om man klipper pin 1 så har man ju inte längre en balanserad anslutning, eller? Det brukar dock finnas på en del stageboxar en lite vippa per kanal för att lyfta pin 1, denna "lyftning" gjörs då bara på en av splittarna för att komma runt små mysko fenomen.
/Dogge
-
Gustaf Tydén
- PAR-64

- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
-
Per Johanson
- PAR-64

Om man splittar aktivt så finns väl vanligtvis en 48V matning på splitten som man använder. Vid passiv splittning så brukar man skicka 48V från Mon efter som det är lättare att se vad som används i mickväg därifrån än från FOH.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
Tommy Pettersson
- PAR-56

- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
Skärmen på pin 1 har inget att göra med om signalen är balanserad eller inte. Dels är den till för att ge en referenspunkt och återledare för 48V-matningen, dels (och viktigast) är att agera magnetisk skärm för att minska mängden brum och störningar man plockar upp från magnetfält på vägen.Daniel Eriksson skrev:Njae...om man klipper pin 1 så har man ju inte längre en balanserad anslutning, eller? Det brukar dock finnas på en del stageboxar en lite vippa per kanal för att lyfta pin 1, denna "lyftning" gjörs då bara på en av splittarna för att komma runt små mysko fenomen.
Telefonen i väggen är en balanserad signal, och där är det enda som kommer in i huset ett oskärmat, balanserat par. Balanserad signal utan skärm vid linjenivå kan gå flera kilometer med lite vilja (ljud på golfmatcher görs så t ex). Micnivå i en miljö full av elektromagnetiska störningar är lite annorlunda.
"This is the updated input list"
-
David G. Åhman
- PAR-36

I kanske 5 fall av 8 funkar det att slarva ganska mkt med hur man tar strömmen, men regeln är ju att man tar ström till allt PA (monitor, backline, FOH, steg) från samma ställe. Och då kanske inte från samma handske, men el som har samma jordpunkt. Kan eg inte se någon orsak att inte göra det..Tommy Pettersson skrev:Ja men du behöver ju inte ta strömmen till monitor från samma ställe för det.Gustaf Tydén skrev:Man tar väl alltid strömen till foh från samma ställe som resten av PA:t så varför skulle man behöva lyfta jorden då?
Finns ju olika varianter, sist jag körde monitor var Pin1 kapad till monitorbordet, så FOH-bordet fick mata all 48v.
Hur blir det rent elektriskt, om man har en balancerad, skärmad signal till FOH och sen splittar ut till monitor med en tre meter lång, pin1-kapad piska, då måste ju det vara just bara pisk-biten som är mer störningskänslig?Dels är den till för att ge en referenspunkt och återledare för 48V-matningen, dels (och viktigast) är att agera magnetisk skärm för att minska mängden brum och störningar man plockar upp från magnetfält på vägen.
Detta har jag extremt dålig koll på, skulle skärmningen bli lidande ifall allt är jordat men låt säga att pin1 kapats i xlr-kontakten som går in i monitorbordet?
Man har ju fortfarande en skärm ansluten till jorden isåfall, menar jag?
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
Antagligen är det så att piskan är mer störningskänsligare, ja.
Är man på riktigt så kör man med trafsplit eller aktiv split. Vettiga trafar (Lundhahl LL1580 ex v) har elektrostatisk skärm för alla lindningar, så att man får magnetisk skärmning samtidigt som man har galvaniskt skilda splitar.
Är man på riktigt så kör man med trafsplit eller aktiv split. Vettiga trafar (Lundhahl LL1580 ex v) har elektrostatisk skärm för alla lindningar, så att man får magnetisk skärmning samtidigt som man har galvaniskt skilda splitar.
-
David G. Åhman
- PAR-36

Finns många som kör helt passiva (trafolösa) splittar "på riktigt" ocksåIan Delahorne skrev:Antagligen är det så att piskan är mer störningskänsligare, ja.
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
-
Per Johanson
- PAR-64

Fast med fler utgångar än två så händer det ju grejor ljudmässigt och så är det allt en rätt ordentlig chansning överlag tycker jag. Eller jag kanske är feg?David G. Åhman skrev:Finns många som kör helt passiva (trafolösa) splittar "på riktigt" ocksåIan Delahorne skrev:Antagligen är det så att piskan är mer störningskänsligare, ja.
Minns något ställe där vi hade P3 live på besök och en trafo split. Vi provade vad som hände men det kändes som att man sjöng lite för långt ifrån 58:an på samtliga kanaler, om ni förstår vad jag menar, tunt och visset. Därför var vi tvungna att använda P3s aktiva split och för att då kunna använda våra stagesnakes så gick vi in via vår box direkt ut (från patchen alltså) till P3s BSS(brukar det väl vara) splittar. Sen tillbaka in i vår box med signalen efter deras burkar. Patchrally var bara förnamnet och så var det säkert 111 band som skulle gigga på 30 minuter. Uäck. Men jag tror det blev gig den gången också.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
En mic orkar inte driva mer än två mottagare, typ.
När du parallellkopplar micingångar så sänker du den totala impedansen som källan ser (enligt Ohms lag). Lägre impedans innebär att det är jobbigare för källan att driva mottagaren; precis samma att vissa slutsteg inte klarar av att gå hur lågt som helst impedansmässig.
När det ska splitas till mer än monitor och FoH så ska man plocka fram sina trafsplitar eller aktiva splitar.
När P4 Live var på besök med sin DM2k-buss hade de KlarkTeknik, men det kan vara olika i olika bussar. Där blev det också patchrally...
(Snart är vår LL1580-baserade stagebox klar. 1 direkt, 2 trafade utgångar)
När du parallellkopplar micingångar så sänker du den totala impedansen som källan ser (enligt Ohms lag). Lägre impedans innebär att det är jobbigare för källan att driva mottagaren; precis samma att vissa slutsteg inte klarar av att gå hur lågt som helst impedansmässig.
När det ska splitas till mer än monitor och FoH så ska man plocka fram sina trafsplitar eller aktiva splitar.
När P4 Live var på besök med sin DM2k-buss hade de KlarkTeknik, men det kan vara olika i olika bussar. Där blev det också patchrally...
(Snart är vår LL1580-baserade stagebox klar. 1 direkt, 2 trafade utgångar)
-
Per Johanson
- PAR-64

- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
-
Tommy Pettersson
- PAR-56

- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
Nopp!Tommy Pettersson skrev:Så för att gå tillbaka till min utgångsfråga så är y-kablar inga problem i min situation (splitta till monitor enbart)?
Jag kan berätta vad jag har med mig när jag brukade vara ute å mixa på andras Pa´n...ett par st y kablar för att kunna mixa både Pa och Monitor från FoH. I vissa fall så fanns ju ingen monitor mix å monitorer var lite si å så. Men med en Y kabel så kunde jag Eq pa´t hur jag ville och den "andra" kanalen utnytjade jag till monitor å kunde ratta Eq hur jag som helst.
en BraAttHaPryl i väskan