dB-gränser

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

dB-gränser

Inlägg av Anders Brandén »

Satt och funderaed bakom mitt mixerbord här i Oskarshamn... Hur högt får man lagligt spela på en konsert?

Om jag inte missminner mig är det väl 115dBA peak!?
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Linus Andersson
Rookie
Rookie

Inlägg av Linus Andersson »

Det stämmer. 100db i genomsnitt dock.

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

En till fråga... vart i lokalen finns referenspunkten? Vid mixplats, mitt i lokalen, vid högtalarna eller nån helt annanstans?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Anders Brandén skrev:En till fråga... vart i lokalen finns referenspunkten? Vid mixplats, mitt i lokalen, vid högtalarna eller nån helt annanstans?
Där människor kan vistas. Därav svårigheterna ibland att hålla (peak-) gränserna i lokaler där man endast kan groundstacka PA:t.
M.a.o, kan en besökare stå en meter framför en groundstackad högtalare så är det där man måste mäta peakvärdena. När det gäller ekvivalentvärdena så ska de vad jag förstått vara ett snitt av hur en människa kan förväntas röra sig i lokalen.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det finns ingen direkt lag om hur mycket man frå spela men där emot så har sosialstyrelsen satt rekumendationer för hur högt man bör spela. Några kommuner har valt att sätta dessa rekumendationer som regel. B.l.a så har Helsingborgskommun satt det som regel. När vi va och jobba i Slager tältet på Helsingborgs festivalen så va kravet att det skulle mätas och dokumenteras. Det va även krav på Kalibrerade mätinstrument.

Och 115db Max och 100db medel räknas där det e starkast där det finns publik. Och att ingen är under 13år. Finns där möjlighet att barn kan vistas där alltså ingen åldersgräns vid inträde så gäller det hårdare med 97db medel 105db max. (recervation för de sistnämnda värdena jag hadde inte det i huvudet och jag hitta inte papperna just nu)
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Marcus Jönsson skrev:Det finns ingen direkt lag om hur mycket man frå spela men där emot så har sosialstyrelsen satt rekumendationer för hur högt man bör spela. Några kommuner har valt att sätta dessa rekumendationer som regel. B.l.a så har Helsingborgskommun satt det som regel. När vi va och jobba i Slager tältet på Helsingborgs festivalen så va kravet att det skulle mätas och dokumenteras. Det va även krav på Kalibrerade mätinstrument.

Och 115db Max och 100db medel räknas där det e starkast där det finns publik. Och att ingen är under 13år. Finns där möjlighet att barn kan vistas där alltså ingen åldersgräns vid inträde så gäller det hårdare med 97db medel 105db max. (recervation för de sistnämnda värdena jag hadde inte det i huvudet och jag hitta inte papperna just nu)
Det är alldeles rätt med dina siffor :D

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Finns en tidsaspekt på det hela också. 115dBA i max 3 sekunder, 100dBA i max en timme.

Finns det inte i arbetsmiljölagen regler för hur länge man får utsätta sig för ett visst ljudtryck? Jag har för mig det iaf.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Dawen:
Är det reglerna för ljudnivåerna, dvs. att 115dBA i max 3sekunder eller 100dBA i en timme?

Vart lite intresserad nu när jag läst tråden lite och vart tvungen att leta fram en bok som handlar om ergonomi inom industrier och sådant från en universitetskurs och där stod det massa om ljudnivåer.

I den står det att 115dBA under 30sekunder ger samma risk för hörselskador som 100dBA under 15minuter. Då känns ju regeln med 115dBA i max 3sekunder och 100dBA i max en timme lite lustig...

Det boken nämner i klartext är detta:
"Den ekvivalenta A-vägda ljudnivån bildas med regeln att en ökning respektiva sänkning av ljudnivån med 3 dB(A) motsvarar en halvering resp. fördubbling av exponeringstiden för samma ekvivalenta ljudnivå."

Nu vart det väldigt teoretiskt här :)... Källan är "Arbete-Människa-Teknik, kap. fysikaliska faktorer".

Kritik mottages gärna :)
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Anders Plato
PAR-30
PAR-30
Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
Kontakt:

Inlägg av Anders Plato »

Marcus har rätt att det inte finns någon direkt lag om ljudnivåer.

Siffrorna kommer från socialstyrelsens allmänna råd. Dvs deras tolkning av vad som är lämpliga ljudnivåer vid en konsert för att man inte ska skada publiken.

de allmänna råden finns på följande länk:
http://www.socialstyrelsen.se/Publicera ... -10-07.htm

Sedan när det gäller ljudniåver på en arbetsplats så är det helt andra krav eftersom på en arbetsplats vistas man mycket längre tider. Jag har för mig att socialstyrelsens nivåer för rockkonserter grundas på att man går på ca 3 konserter/år.

För arbetsplatser så finns AFS 1992:10 som är arbetslivsinstitutets föreskrift om buller på arbetsplats.
Sedan så finns även 1999:07 som också handlar om det här.

AFS 1992:10 börjar bli gammal så det kanske har kommit ut någon ny.
www.arbetslivsinstitutet.se är deras adress
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Jag ber om ursäkt att jag skrev fel värde. För barn så e Maxvärdet 110db. Som någon skrev så räknas Maxvärdena under 3 sekunder och den totala mättiden räknas undet en timme och om konserten e kortare så räknas den tiden. Mätmicken skall vara 130cm från marken.

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Hasse Queisser skrev: Där människor kan vistas. Därav svårigheterna ibland att hålla (peak-) gränserna i lokaler där man endast kan groundstacka PA:t.
M.a.o, kan en besökare stå en meter framför en groundstackad högtalare så är det där man måste mäta peakvärdena. När det gäller ekvivalentvärdena så ska de vad jag förstått vara ett snitt av hur en människa kan förväntas röra sig i lokalen.
Alltså ungefär i mitten av folkmassan eller?

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

Värdena som socialstyrlesen rekommenderar (inte lag men som de flesta kommuner följer) är:

115 dBAFmax (dvs. 115 dB mätt med integrationstid "fast" 125ms ) observera integrationstiden för "peak" är 1ms
100 dBLeq (dvs. ekvivalent ljudnivå enl

Leq=q/log(2)*log(1/(∑ ti) * (∑ (10(Li*log(2)/q)*ti))) where

q=3 ... following international standards and national ÖAL guidelines to assess sounds
log ... Logarithm to basis 10
ti ... time period of each single measurement
Li ... single measured sound level
)

man kan vid egenkontroll göra referensmätningar under exempelvis soundcheck för att hitta den plats i lokalen där det starkaste ljudtrycket uppstår och sedan kompensera för detta vid mätningar från mixplats under konserten.

"Ljudnivåmätaren skall minst uppfylla kraven för en klass 2 ljudnivåmätare enligt
SS-EN 61672 och kalibratorn minst kraven för klass 2 akustiska kalibratorer enligt
SS-EN 60942." utdrag ur SP INFO 2004:45

Ljudtrycket ska alltså mätas vid den punkt där det högsta ljudtrycket inom publikområdet infaller.

/Jocke

-En av de få ljudtekniker som faktiskt gick socialstyrelsens egen kurs om detta.
Jocke Hammar

Användarvisningsbild
Timo Raita
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Timo Raita »

Vi kör med NTI:s Minilyzer ML1 och MiniSPL som uppfyller kraven för klass 2. Som alltid är man intresserad av att prova nya produkter så vad kan ni andra rekommendera?
F430 is the shit!

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Snyggt utlägg Jocke! Känns som att det mesta om detta ämne gick in i inlägget! Tack för svaret!

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Timo Raita skrev:Vi kör med NTI:s Minilyzer ML1 och MiniSPL som uppfyller kraven för klass 2. Som alltid är man intresserad av att prova nya produkter så vad kan ni andra rekommendera?
Jag använder oxå det instrumentet och mik. Jag har kalibrerat mina på Miljönämnden i Helsingborg och har ej behöft göra något för de har stämt. Jag fick beröm av de för instrumentet hur tydligt och bra det e.

Jag gick även socialstyrelsens utbildning på miljökontoret i Helsingborg och är godkänd av dom som mätkontrolant.

Johan Rangvin
Rookie
Rookie

Inlägg av Johan Rangvin »

Vad använder ni för Db-mätare?
Är en digital Klass 2 mätare för 700:- på Clas Ohlson nåt att ha eller måste man upp i 10000:- klassen.

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

Johan Rangvin skrev:Vad använder ni för Db-mätare?
Är en digital Klass 2 mätare för 700:- på Clas Ohlson nåt att ha eller måste man upp i 10000:- klassen.
Det som krävs för egenkontroll enl. SP INFO 2004:45 är att mätaren ska klara av att logga både Leq och max värde samtidigt.
Det vet jag inte on clas ohlsson mätaren klarar, men gör den det så borde väl den vara OK.

/Jocke
Jocke Hammar

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

http://www.01db-metravib.com/IdB_Sound_ ... .html?&L=1

kostade hälften av vad en Minilyzer för några år sedan i alla fall.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Johan Rangvin
Rookie
Rookie

Inlägg av Johan Rangvin »

Jocke Hammar skrev:
Johan Rangvin skrev:Vad använder ni för Db-mätare?
Det som krävs för egenkontroll enl. SP INFO 2004:45 är att mätaren ska klara av att logga både Leq och max värde samtidigt.
Det vet jag inte on clas ohlsson mätaren klarar, men gör den det så borde väl den vara OK.

/Jocke
Ursäkta min okunskap men vad menas med Leq-värde?
Du menar att båda värdena skall kunna visas i displayen samtidigt?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Leq är det så kallade ekvivalensvärdet dvs som är nästan samma sak som genomsnittet under en mätperiod, men den ekvavilenta ljudnivån Leq är värdet på ljudtrycksnivån som innehåller samma dos av energi över en viss tidsperiod som en dynamisk ljudnivå innehåller.

Att logga betyder för mig att man ska kunna i efterhand visa vilka värden som varit över hela mätperioden. Är det som Jocke säger så är det inte så många mätinstrument i vettig prisklass som passerar. Däremot fungerar den som jag länkade till alldeles utmärkt om loggning inte är ett krav.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Skriv svar