Eu-beslutet som träder i kraft den 1 januari ...
-
Nicklas Arlevall
- PAR-46

- Kontakt:
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- Presentation: ........................................
-
Rikhard Tiittanen
- PAR-46

- Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
- Kontakt:
Lagen gäller inte
1. arbete som utförs under sådana förhållanden att det inte kan anses vara arbetsgivarens uppgift att vaka över hur arbetet är ordnat,
2. arbete som utförs av arbetstagare som med hänsyn till arbetsuppgifter och anställningsvillkor har företagsledande eller därmed jämförlig ställning eller av arbetstagare som med hänsyn till sina arbetsuppgifter har förtroendet att själva disponera sin arbetstid,
3. arbete som utförs i arbetsgivarens hushåll,
4. fartygsarbete.
5. arbete som omfattas av lagen (2005:395) om arbetstid vid visst vägtransportarbete.
Är det inte nr 2 som gäller för egenföretagare?
1. arbete som utförs under sådana förhållanden att det inte kan anses vara arbetsgivarens uppgift att vaka över hur arbetet är ordnat,
2. arbete som utförs av arbetstagare som med hänsyn till arbetsuppgifter och anställningsvillkor har företagsledande eller därmed jämförlig ställning eller av arbetstagare som med hänsyn till sina arbetsuppgifter har förtroendet att själva disponera sin arbetstid,
3. arbete som utförs i arbetsgivarens hushåll,
4. fartygsarbete.
5. arbete som omfattas av lagen (2005:395) om arbetstid vid visst vägtransportarbete.
Är det inte nr 2 som gäller för egenföretagare?
-
Andreas Staglianó
- PAR-30

Som några av Er redan har skrivit i lite olika ordalag så regleras redan vissa branscher via kollektivavtal så att detta får "extra" konsekvenser.
Vi har fått ett exempel från HRF ett annat är Handels där det redan innan detta EU/EG direktiv infördes står att nattvilan måste innehålla tiden mellan 00.00-05.00, Detta innebär att inga affärer kan ha expediter i Sverige i dag mellan dessa tider, de personer som jobbar på ex. dygnetrunt öppna macka är Transport anslutna.
Är du sedan egenföretagare så kan du jobba hur mycket du vill, dock kan det vara så att företaget som anlitar dig blir granskade, kanske via media etc, Tänk er barnen som syr bollar åt NIKE exempelvis.
Det blir vanligare och vanligare att företag som anlitar externa leverantörer kräver någon slags certificering.
Tänk er att SonyEricsson skall ha ett stort event och just du är intagen på jobbet, inhyrd via ngt eventbolag, du jobbar 20 timmar i sträck varje dag i en vecka och sedan ex. ramlar du från en stä'llning och bryter nacken under gig. Media är där och bevakar.
Vad tror du står i tidningen.
SONYERICSSONS personal TVINGAD JOBBA 20 timmar i sträck i en vecka, RAMLADE och DOG.
Detta med olika certifieringar är som sagt ngt som fler och fler inköpare och upphandlare börjar att använda sig av för att kunna hålla ryggen fri.
Media skriver det som säljer, även om dom måste bända ramarna lite.
Sedan tycker jag att det inte vore försent för denna branschen med någon sorts certifiering, men detta får bli en annan tråd.
Vi har fått ett exempel från HRF ett annat är Handels där det redan innan detta EU/EG direktiv infördes står att nattvilan måste innehålla tiden mellan 00.00-05.00, Detta innebär att inga affärer kan ha expediter i Sverige i dag mellan dessa tider, de personer som jobbar på ex. dygnetrunt öppna macka är Transport anslutna.
Är du sedan egenföretagare så kan du jobba hur mycket du vill, dock kan det vara så att företaget som anlitar dig blir granskade, kanske via media etc, Tänk er barnen som syr bollar åt NIKE exempelvis.
Det blir vanligare och vanligare att företag som anlitar externa leverantörer kräver någon slags certificering.
Tänk er att SonyEricsson skall ha ett stort event och just du är intagen på jobbet, inhyrd via ngt eventbolag, du jobbar 20 timmar i sträck varje dag i en vecka och sedan ex. ramlar du från en stä'llning och bryter nacken under gig. Media är där och bevakar.
Vad tror du står i tidningen.
SONYERICSSONS personal TVINGAD JOBBA 20 timmar i sträck i en vecka, RAMLADE och DOG.
Detta med olika certifieringar är som sagt ngt som fler och fler inköpare och upphandlare börjar att använda sig av för att kunna hålla ryggen fri.
Media skriver det som säljer, även om dom måste bända ramarna lite.
Sedan tycker jag att det inte vore försent för denna branschen med någon sorts certifiering, men detta får bli en annan tråd.
- Anders Plato
- PAR-30

- Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
- Kontakt:
nr2 gäller inte alltid...
Om jag t ex anlitar Christoffer som ljudtekniker för en konsert så är jag ansvarig för arbetsplatsens arbetsmiljö enligt arbetsmiljölagen. Oavsett om han fakturerar eller om jag betalar ut lön.
Så då är jag ansvarig för att han har en säker arbetsmiljö och där innefattas att jag gör en planering så att han inte behöver jobba för mycket och får sin dygnsvila.
Däremot om jag säger till Christoffer att jag vill att han ska komma dit med utrustning, personal och göra en planering så kommer han få ta ett större ansvar för arbetsmiljön och arbetstiderna. Däremot så kommer nr2 gälla för Christoffer då, men inte för ev personal som Christoffer i sin tur tar in. Men det kommer vara Christoffers ansvar att arbetstidslagen följs för hans personal.
...och jag använde bara namnet Chirstoffer för att göra texten tydligare att förstå.
Om jag t ex anlitar Christoffer som ljudtekniker för en konsert så är jag ansvarig för arbetsplatsens arbetsmiljö enligt arbetsmiljölagen. Oavsett om han fakturerar eller om jag betalar ut lön.
Så då är jag ansvarig för att han har en säker arbetsmiljö och där innefattas att jag gör en planering så att han inte behöver jobba för mycket och får sin dygnsvila.
Däremot om jag säger till Christoffer att jag vill att han ska komma dit med utrustning, personal och göra en planering så kommer han få ta ett större ansvar för arbetsmiljön och arbetstiderna. Däremot så kommer nr2 gälla för Christoffer då, men inte för ev personal som Christoffer i sin tur tar in. Men det kommer vara Christoffers ansvar att arbetstidslagen följs för hans personal.
...och jag använde bara namnet Chirstoffer för att göra texten tydligare att förstå.
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Rikhard Tiittanen
- PAR-46

- Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
- Kontakt:
Okej, då är jag med!Anders Plato skrev:nr2 gäller inte alltid...
-
Andreas Staglianó
- PAR-30

Helt rätt Anders, när sådana fall kommer till prövning, så står ofta ord mot ord, var han ombedd eller gjorde han det på eget bevåg, hade han ens kunskapen att kunna utföra jobbet på ett korrekt sätt?
Arbetsmiljön på en arbetsplats är, så länge den inte är klart och tydligt delegerad neråt alltid den högsta chefen, detta skulle kunna innebära att i mitt exempel är det alltså SONYERICSSONS VD som är ansvarig.
Dock är det upp till arbetstagaren att följa angivna föreskrifter.
Av ovanstående anledning vore certificering inte helt fel.
Och om man sedan pratar LLB branschen, hur många gig har genom åren ställts in därför att vi inte har tyckt att arbetsförhållandena motsvarar de i de olika AFS:arna.
Gå gärna in på Arbetsmiljöverketshemsida och läs där ex. om lyft och arbete på stege, så inser ni snart att det är enorm lång väg att gå innan denna bransch motsvarar dessa bestämmelser.
Arbetsmiljön på en arbetsplats är, så länge den inte är klart och tydligt delegerad neråt alltid den högsta chefen, detta skulle kunna innebära att i mitt exempel är det alltså SONYERICSSONS VD som är ansvarig.
Dock är det upp till arbetstagaren att följa angivna föreskrifter.
Av ovanstående anledning vore certificering inte helt fel.
Och om man sedan pratar LLB branschen, hur många gig har genom åren ställts in därför att vi inte har tyckt att arbetsförhållandena motsvarar de i de olika AFS:arna.
Gå gärna in på Arbetsmiljöverketshemsida och läs där ex. om lyft och arbete på stege, så inser ni snart att det är enorm lång väg att gå innan denna bransch motsvarar dessa bestämmelser.
- Robert Hillbom
- PAR-36

- Kontakt:
Vad jag har förstått så gäller denna Arbetstidlag hon EN arbetsgivare. Läkare kommer nu att få lön från två bolag så att de ska kunna jobba som tidigare med jourtider och dyligt.
Alltså borde man lätt kunna kringå detta med "långa arbetspass" under t.ex festivaler om man får lön från två OLIKA bolag och jobbar halva tiden var åt bolagen. Det finns alltid kryphål för den som vill...
Alltså borde man lätt kunna kringå detta med "långa arbetspass" under t.ex festivaler om man får lön från två OLIKA bolag och jobbar halva tiden var åt bolagen. Det finns alltid kryphål för den som vill...
- Olle Högberg
- PAR-30

- Kontakt:
På min arbetsplats, en industri, gäller vårt arbetsmiljöansvar även personal från inhyrda firmor, d.v.s. om det händer en olycka kan någon på mitt företag bli föremål för polisutredning även om det är en inhyrd gubbe som trillat och slagit ihjäl sig.
Vad gäller den aktuella lagen så har jag dock inte hört att den skulle påverka våra arbetstider. Dom som jobbar på helgerna går fortfarande 12-timmarspass efter nyår.
Vad gäller den aktuella lagen så har jag dock inte hört att den skulle påverka våra arbetstider. Dom som jobbar på helgerna går fortfarande 12-timmarspass efter nyår.
- David Klämberg
- PAR-36

- Presentation: HaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddå!
- Kontakt:
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Jo det e så att har du flera arbeten från flera arbetsgivare så är det din skyldighet att rapotera till dessa att du har flera jobb och de måste anpassa atbetstiden så att du inte kömmer över maxtiden.Robert Hillbom skrev:Vad jag har förstått så gäller denna Arbetstidlag hon EN arbetsgivare. Läkare kommer nu att få lön från två bolag så att de ska kunna jobba som tidigare med jourtider och dyligt.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Anders Plato
- PAR-30

- Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
- Kontakt:
Det är alltid den som ansvarar för arbetsplatsen som är ansvarig för arbetsmiljön.
Dvs om du jobbar på en festival så är det festivalledningen som är ansvariga för att det är en god arbetsmiljö. Så det går inte att fuska sig förbi arbetstidslagen eller arbetsmiljölagen genom att bara hyra in personal från ett företag eller göra så att personalen jobbar för två arbetsgivare.
Festivalledningen är ändå ansvarig för att du har en god och säker arbetsmiljö! Det enda festivalledningen kan göra är att delegera arbetsuppgiften att se till så att arbetsmiljön är god.
Det här är vad som står i arbetsmiljölagen... läs den! Den är inte så svårläst!
Det som jag tycker man ofta glömmer bort när man diskuterar arbetstider och arbetsmiljö inom den här branschen är att det aldrig ställs frågan varför dessa lagar finns.
Det diskuteras bara hur man ska komma förbi dem på bästa möjliga sätt.
De arbetsmiljölagar vi har, har inte kommit fram bara för att riksdagen ska ha något att besluta om. De finns bland annat för att de ska minska antalet olyckor. Och vi bör utnyttja den här lagen mer för att förbättra våra arbetsvilkor istället för att hitta på sätt att bryta mot den.
Dvs om du jobbar på en festival så är det festivalledningen som är ansvariga för att det är en god arbetsmiljö. Så det går inte att fuska sig förbi arbetstidslagen eller arbetsmiljölagen genom att bara hyra in personal från ett företag eller göra så att personalen jobbar för två arbetsgivare.
Festivalledningen är ändå ansvarig för att du har en god och säker arbetsmiljö! Det enda festivalledningen kan göra är att delegera arbetsuppgiften att se till så att arbetsmiljön är god.
Det som jag tycker man ofta glömmer bort när man diskuterar arbetstider och arbetsmiljö inom den här branschen är att det aldrig ställs frågan varför dessa lagar finns.
De arbetsmiljölagar vi har, har inte kommit fram bara för att riksdagen ska ha något att besluta om. De finns bland annat för att de ska minska antalet olyckor. Och vi bör utnyttja den här lagen mer för att förbättra våra arbetsvilkor istället för att hitta på sätt att bryta mot den.
Plato Ljusdesign
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- Presentation: ........................................
Men om man säger att man inte redovisar sina timmar på något sätt i sin enskilda firma tex.
Vi tar ett exempel...
Jag blir inhyrd som tekniker under en konferens....Jag får betalt för att göra exempelvis monitor. Gör detta för en förutbestämd summa. Redovisar aldrig några timmar utan bara själva jobbet?
Hur ska någon då kunna kolla detta? Och är jag skyldig att redovisa timmar om jag jobbar på detta sättet??
Vi tar ett exempel...
Jag blir inhyrd som tekniker under en konferens....Jag får betalt för att göra exempelvis monitor. Gör detta för en förutbestämd summa. Redovisar aldrig några timmar utan bara själva jobbet?
Hur ska någon då kunna kolla detta? Och är jag skyldig att redovisa timmar om jag jobbar på detta sättet??
//Carpvik
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Vist du behöver inte redovisa dina timmar men du får endån inge göra mer timmar än vad lagen kräver och du måste ta det ledigt som lagen kräver.Christoffer Carpvik skrev:Men om man säger att man inte redovisar sina timmar på något sätt i sin enskilda firma tex.
Vi tar ett exempel...
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Kontakt:
Kulturhuset i hässleholm så har det gått igenom lagen och de har kommit fram till att flera tekniker får göra samma jobb. De som ska jobba sent får inte börja tidigt eller inte jobba dagen efter. några får va med om att bygga och köra show ocvh sen får andra komma in och riva.Anders Plato skrev:Det är alltid den som ansvarar för arbetsplatsen som är ansvarig för arbetsmiljön.
Sen e det inte bara så att man kan skadas som du nämnde men även så att utbrändhet som kostar staten många pengar.
Många ser bara negativa saker med lagen se det positiva. Nur många här inne e inte frilandstekniker och vill försörja er heltid.Denna lagen kan ge er möjlighet att få mer tekniker jobb. Lagen sätter begränsningar för att en tekniker att jobba 30 dagar per månad i 5 månaders tid. Det blir nog så att det är fler tekniker ute på jobb där en gör nna dagen och den andra andra dagen.
- David Wennberg
- PAR-64

Christoffer: Vad spelar det för roll? Hur det kontrolleras är ju inte ditt problem som arbetstagare, låt andra bry sig om det när du är iväg på konferensjobb och gör monitor... 
Jag håller med Anders Plato. Jag tror att det är bra att det finns lagar som gynnar för oss arbetstagare, sålänge det är möjligt att göra undantag i de fall det behövs.
Jag håller med Anders Plato. Jag tror att det är bra att det finns lagar som gynnar för oss arbetstagare, sålänge det är möjligt att göra undantag i de fall det behövs.
KISS. Keep It Simple Stupid.
-
Gustaf Tydén
- PAR-64

- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
Då kommer det med andra ord bli väldigt svårt att försörja sig på ett jobb som tekniker, om man säg, bara får jobba hälften av det man jobbar nu. Lönerna lär ju inte bli dubblerade oavset vad lagen säger om hur mycket man får jobba, i slutändan står det ju alltid en snål arrangör som skiter blankt i att du måste ta in nytt folk för rivet.Marcus Jönsson skrev: Det blir nog så att det är fler tekniker ute på jobb där en gör nna dagen och den andra andra dagen.
Nu jobbar jag på en låg nivå i den här branchen men det är inte möjligt varken för arrangör eller arbetsgivare att ta med sig 4personal på ett coverbands jobb som ger 15 000:- , där man ger sig av hemmifrån vid 10snåret på morgonen och är hemma vid 5rycket morgonen efter. Bara för att man måste bytas av i halvtid.
Bara en fundering!
Jag personligen tänker jobba så mycket jag känner att jag själv har lust med och klarar av på ett säkert och föredömligt sätt. Sen kan EU's mat och sovklocka säga vad fan den vill. Inga kommentarer på det tack!
- Robert Hillbom
- PAR-36

- Kontakt:
- Robert Hillbom
- PAR-36

- Kontakt:
Tills du bevisat med lagtext att det du skriver stämmer så väljer jag att vidhålla det jag skrev. Det är fullt möjligt att vara anställd vid olika företag och på så sätt arbeta mer än 100%.Marcus Jönsson skrev:Jo det e så att har du flera arbeten från flera arbetsgivare så är det din skyldighet att rapotera till dessa att du har flera jobb och de måste anpassa atbetstiden så att du inte kömmer över maxtiden.Robert Hillbom skrev:Vad jag har förstått så gäller denna Arbetstidlag hon EN arbetsgivare. Läkare kommer nu att få lön från två bolag så att de ska kunna jobba som tidigare med jourtider och dyligt.
Så du menar om man jobbar säg 75% åt ett företag och sen vill även ta en 30% tjänst så går inte det utan att någon av arbetgivarna måste sänka din tjänst med 5% för att de tillsammans ska följa lagen? Det anser jag vara ytterst tveksamt att det gäller. Men som sagt... bevisa att jag har fel.
- Robert Hillbom
- PAR-36

- Kontakt:
Mycket folk som nu är "vana" att jobba mycket under en intensiv period kanske inte ser så positivt på lagen. Det är deras val att jobba så. Nu får de åka med turnéer och riggningar där de efter 13 timmar arbete måste ta 11 timmar vila. Då ska en till gubbe in och jobba några strötimmar som annars den ordinarie gubben skulle gjort. Gubbe 1 får således inte lika mycket (lite) lön, men han är borta hemifrån lika lång tid, med skillnaden att han måste ha en massa dötid utan betalt när han åkt på ett jobb.Marcus Jönsson skrev:Många ser bara negativa saker med lagen se det positiva. Nur många här inne e inte frilandstekniker och vill försörja er heltid.Denna lagen kan ge er möjlighet att få mer tekniker jobb. Lagen sätter begränsningar för att en tekniker att jobba 30 dagar per månad i 5 månaders tid. Det blir nog så att det är fler tekniker ute på jobb där en gör nna dagen och den andra andra dagen.
Jag säger bara... lycka till med produktionerna !