Socapex 37-pin
- Anton Gildebrand
- PAR-64

- Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Socapex 37-pin
Hår många kanaler kan en Socapex 37-pin multikabel bära?
- Magnus Lindgren
- PAR-64

- Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.
Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland. - Ort: Falköping
- Kontakt:
//Magnus - Fegge & Mattes
- Anton Gildebrand
- PAR-64

- Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Vad menas då med det som står på dena sida: http://freespace.virgin.net/tom.baldwin ... capex.html
Flest inlägg när den dör vinner!
- Magnus Lindgren
- PAR-64

- Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.
Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland. - Ort: Falköping
- Kontakt:
-
Fredrik Zetterberg
- PAR-36

-
Fredrik Zetterberg
- PAR-36

- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Jo följer du skissen på länken så får man obalanserad signal.Anton Gildebrand skrev:Vad menas då med det som står på dena sida: http://freespace.virgin.net/tom.baldwin ... capex.html
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
Tror att det diskuteras ljusMarcus Jönsson skrev:Jo följer du skissen på länken så får man obalanserad signal.Anton Gildebrand skrev:Vad menas då med det som står på dena sida: http://freespace.virgin.net/tom.baldwin ... capex.html
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
¨Nicke Löfgren skrev:Tror att det diskuteras ljusMarcus Jönsson skrev:Jo följer du skissen på länken så får man obalanserad signal.Anton Gildebrand skrev:Vad menas då med det som står på dena sida: http://freespace.virgin.net/tom.baldwin ... capex.htmlInte ljud
Jo men 37pins soca används även inom ljud både som balanserad och obalanserad.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Bullen Lagerbielke
- PAR-36

- Kontakt:
Hej på er,
Gammal som jag är kommer jag ihåg när man använde denna kontakt
37 pin socapex klarar 30 kanaler signal, du skulle inte kunna löda in starkström i den. Vissa tillverkar av dimmers och ljusbord körde 36 kretsar i dom och hade bara en 0 referens, tror det var Alderham.
Those where the days, ahhhh!
Gammel Bullen
Gammal som jag är kommer jag ihåg när man använde denna kontakt
37 pin socapex klarar 30 kanaler signal, du skulle inte kunna löda in starkström i den. Vissa tillverkar av dimmers och ljusbord körde 36 kretsar i dom och hade bara en 0 referens, tror det var Alderham.
Those where the days, ahhhh!
Gammel Bullen
-
Johnny Andersson
- PAR-46

- Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.
Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad... - Ort: Linköping
- Kontakt:
-
Bullen Lagerbielke
- PAR-36

- Kontakt:
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
-
Johnny Andersson
- PAR-46

- Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.
Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad... - Ort: Linköping
- Kontakt:
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Nja, tappar du en av signalerna i en DMX kabel så slocknar ju allt, men inget förstörs, men i en analog ledning kan det väl bli lite dumt om nollreferensen försvinner, jag tänker mig liknelsen med en 3-fas till 3x1 fas uttag, försvinner nollan där får man ju fasspänning igenom uttagen.Bullen Lagerbielke skrev:Är väl ingen större skillnad mot idag? I en DMX kabel så är det ju bara en av varje sort! Och då kör man 512 "kretsar" på tre tåtar.Johnny Andersson skrev:Det där att bara ha en 0-referens känns ganska så farligt.
Mycket som kan strula till sig, men lite gambling är alltid kul!
Bullen
Blir det inte samma sak med 0-10v, dvs har man fler kanaler igång kan elektroniken i dimmern få 20 volt över sig?
En ren teori, men har för mig det är lite skillnad på digital DMX och analog 0-10v, men jag kan ha fel...
//Jonas - ljudoljus.net crew
-
Philip Olsson
- PAR-20

- Kontakt:
I teorin skulle du ju kunna få det om du har en utrustning som inte är spänningsatt inkopplad och du har spänningsskillnad mellan kanalerna som är högre än vad kretsarna klarar av. Dock tvivlar jag på det eftersom det som de skulle gå ihop via är antagligen jorden och de har nog inte igångarna kopplade till jord via någon lågresistant väg.
Försvinner nollan ur sladden så bör det bli att man får en ostabil referenspunkt att jobba emot men jag tror inte det kommer vara så att kretsarna inte kommer klara av det.
Har du två kanaler med samma potential så kommer ingen ström flyta där mellan eftersom de är lika.
Detta är mest mina funderingar och vad jag tror. Om någon tycker jag är helt ute och cyklar så säg gärna det!
Försvinner nollan ur sladden så bör det bli att man får en ostabil referenspunkt att jobba emot men jag tror inte det kommer vara så att kretsarna inte kommer klara av det.
Har du två kanaler med samma potential så kommer ingen ström flyta där mellan eftersom de är lika.
Detta är mest mina funderingar och vad jag tror. Om någon tycker jag är helt ute och cyklar så säg gärna det!
-
Bullen Lagerbielke
- PAR-36

- Kontakt:
-
Jocke Hammar
- PAR-36

- Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
- Kontakt:
Men vi har nog kvar den gamla 8-kanals motorstyrningen som du enl. rykte ska ha byggt (på den den gamla turneljus tiden). Den har 37-pol socapex till styrhandtaget.Bullen Lagerbielke skrev:Å andra sidan......
Hur många använder 37-pol socapex idag???
Och dom gånger när jag varit med om att tappa referensen så hände inte så mycket eller väldigt mycket, men inget gick sönder vad jag kan minnas. Det är säkert 10 år sen jag sist såg en 37-pol socapex.
Bullen
/Jocke
Jocke Hammar
-
Bullen Lagerbielke
- PAR-36

- Kontakt: